Bokobrani – mekani čuvari

4 min read

PRM / Broj 7 / Siječanj / Veljača / Ožujak / 2015.

Kako bismo zaštitili svoje plovilo od oštećenja koja mogu nastati dok je brod na vezu ili vezan za bilo koji drugi objekt od kritične važnosti su – bokobrani

Iako je u svijetu nautike bokobran jedan od jeftinijih rekvizita često se događa da vlasnici plovila odluče uštedjeti baš na tom dijelu opreme. Šteta koja na plovilu može nastati uslijed udaraca ili grebanja višestruko je skuplja od kupovine bokobrana pa je stoga besmisleno ne imati dovoljan broj istih na plovilu. Jedan od razloga zbog kojeg na plovilu uvijek nedostaje pokoji bokobran je i taj što ih je na manjim plovilima teško spremiti a da ne zauzimaju dragocjeni prostor.

Postoji nekoliko tipova bokobrana, a kakve bokobrane izabrati uglavnom ovisi o veličini plovila ili o specifičnosti namjene bokobrana. Uz kruškolike, kutne i pramčane, oni koje svakodnevno u najvećem broju susrećemo jesu cilindrični bokobrani različitih promjera. Takvi se bokobrani uglavnom koriste, kao što im i ime predlaže, na bokovima plovila. Jednom kada ste se opremili bokobranima, prvo ih je potrebno ispravno vezati i potom postaviti na plovilo. Na oba kraja takvi bokobrani imaju predviđeno mjesto za vezanje. Dva uzla koja se najčešće koriste jesu pašnjak čija se omča provlači kroz oko bokobrana, te vrzni uzao kojim se bokobran pričvršćuje na ogradu plovila. Vrzni uzao za ovu je svrhu vrlo praktičan jer je jednostavan i brz za zavezati i odvezati. Također, ako koristimo vrzni uzao, najlakše je prilagoditi visinu odnosno poziciju samih bokobrana.

Vrzni uzao

Kod postavljanja bokobrana najvažnije je voditi računa o položaju i obliku objekata koji se nalaze bočno od našeg plovila. Ukoliko se naše plovilo nalazi vezano između dva plovila, bokobrani se prvo postavljaju na mjesto najveće širine našeg plovila i služe kao svojevrsna početna pozicija. Na plovilima dužine do devet metara obično su dovoljna još dva bokobrana, jedan bliže krmi i drugi bliže pramcu plovila. Dakle, na plovilu dužine do devet metara potrebno je imati ukupno barem četiri do šest bočnih bokobrana. Na plovilu bi također bilo dobro imati barem jedan kruškoliki bokobran većih dimenzija. Takav bokobran najčešće će se koristiti u kriznim situacijama kada je otežano pristajanje ili ako je plovilo uz koje se pristaje bitno većih dimenzija. Još jedna vrlo bitna mogućnost ovakvog bokobrana je pomoć pri manevriranju u teškim uvjetima uplovljavanja ili isplovljavanja sa veza. Kruškoliki bokobran primjerice može se postaviti između plovila i drugog objekta te ga možemo iskoristiti da se pomoću snage motora, pramac ili krma postave u željenu poziciju.

Gore ili dolje?

U ljetnim mjesecima često se mogu vidjeti brzi motornjaci u glisiranju sa spuštenim bokobranima koji nesinkronizirano lete svaki u svoju stanu i neumorno kažnjavaju trup plovila. Spušteni bokobrani u glisiranju (osim što neumorno lupaju i bacaju kapljice vode) mogu biti i opasni. Prilikom nailaska na veći val bokobran se može prebaciti u plovilo te ozlijediti nekoga od putnika. Osim što prizor ni oku nije ugodan, na ovaj način povremeno ćete i ostati bez pokojeg bokobrana. Ako se bokobrani samo podižu na plovilo potrebno ih je osigurati kako bismo spriječili pokret, no najbolje je bokobrane jednostavno odvezati i spremiti u plovilo. Kad se bokobrani skidaju sa plovila pametno ih je uvijek spremati na ista mjesta kako bismo (ukoliko je to potrebno) brzo i točno mogli postaviti sve bokobrane.

Kako bi vaši bokobrani dugi niz godina ostali u dobroj formi potrebno ih je i održavati. Ukoliko im pružite minimum pažnje i svako toliko jedno pranje bilo kojim sredstvom kojim perete svoje plovilo, oni će ostati čisti. Jednom kad se na bokobrane ulovi mast i prljavština teško ih je dobro očistiti pa je kupnja novih najčešće rješenje; uzmemo li u obzir da kvalitetni bokobrani i nisu tako jeftini, povremenim održavanjem izbjeći ćemo i nepotreban trošak.

Niti jedan dio Praktičnog ribolova i Praktičnog ribolova more ne smije se reproducirati bez pisane dozvole izdavača. Uredništvo ne odgovara za stavove i moguće krive navode u autorskim tekstovima. Copyright © 2023 Praktični Ribolov | Sva prava zadržana