GUMA ZA RIBOLOV 2. DIO
7 min readPR / Broj 50 / Svibanj / 2012.
Ono što dobar gumenjak za ribolov razlikuje od inačica namijenjenih rekreaciji na moru je prostorna funkcionalnost. Dok vam za odlazak na kupanje i nije toliko bitan unutrašnji raspored spremišta i konzole, u ribolovu je situacija znatno drugačija. Gumenjak mora omogućavati što veći manevarski prostor bez nepotrebnog razbacivanja plastikom i raznim dodacima čija je namjena više estetskog, a manje praktičnog karaktera…
Piše: Petar Prkić
U prošlom broju pojasnili smo čemu gumenjaci duguju sve veću popularnost među ljubiteljima ribolova. Razloga ima mnogo, a među najvažnijim je zasigurno njihova praktičnost, maritimne sposobnosti i jeftino održavanje. Naravno, u to ste se i sami mogli uvjeriti ukoliko ste ikada bili vlasnik nekog gumenjaka. No što ako se želite upustiti u kupovinu novog, a kao i većina o tome baš i ne znate mnogo. U tom slučaju očekuje vas poprilično velik izazov jer ponude ima u izobilju, a svaki prodavač će se itekako potruditi da vas uvjeri kako je upravo njegov brend baš ono što vam je potrebno. Pri tome će vas doslovce obasuti hrpom tehničkih specifikacija zbog kojih ćete zažaliti što ste se ikada odlučili zaustiti riječ gumenjak. Upravo zbog toga ukazat ćemo na neke važne detalje koji će vam olakšati život u konačnom odabiru i omogućiti da za uložena sredstva dobijete što bolji proizvod.
Radni gumenjak
Prije nego krenete u potragu morate biti svjesni što kupujete. Ako gumenjak birate na temelju ribolovnog kriterija, a tome ovaj tekst prvenstveno služi, onda u drugi plan morate gurnuti sve one “šminkerske” karakteristike koje će za oko zasigurno zapeti vašoj boljoj polovici. To nikako ne znači da su takvi gumenjaci loši. Problem nije ni u njihovoj cijeni već u prilagođenosti gumenjaka uvjetima ribolova. Što će vam najskuplji gumenjak ako je baš sve na njemu napravljeno da vas dodatno ometa u ribolovnim guštima. S druge strane, morate imati na umu da ne postoji gumenjak koji može u potpunosti zadovoljiti sve moguće prohtjeve. Iako mnogi proizvođači vole svojim gumenjacima nadjenuti epitet “univerzalni” u ribolovnom rječniku to baš i ne znači mnogo. Na takvim modelima uvijek će vam nešto nedostajati jer svojim dizajnom nastoje zadovoljiti što veće područje namjene. Ono što vi tražite je jednostavnost u dizajnu te kvaliteta i pouzdanost u izvedbi, a epitet “heavy duty“ najbolje bi oslikavao odlike modela koji bi vam bio po mjeri. Ukoliko se pri tome poklopi i povoljna cijena imate pun pogodak.
Izdržljivi Hypalon
Pored namjene gumenjaci se bitno razlikuju po materijalima od kojih se izrađuju njihovi gumeni tubusi. U pravilu ćete se susresti s dvije vrste laminiranih gumenih materijala – PVC i Hypalon-Neopren. Razlike se očituju u mnogočemu, od otpornosti na habanje, održavanja pa do konačne cijene. PVC platna za izradu gumenih čamaca su manje težine (g/m²) i znatno jeftinija. Takve karakteristike osjetit će se i na vijeku trajanja. Vrlo često takve sekcije tubusa spajaju se termičkom obradom pa je i servis na takvim gumenim čamcima mnogo složeniji. Nasuprot tome Hypalon-Neopren platno je mnogo otpornije na UV-zračenje, oštećenja i abraziju, blage kiseline, plijesan, gljivice, organska goriva i ulje. Takvi tubusi lijepe se i sklapaju isključivo ručno što daje mnogo veću sigurnost na spojevima i znatno olakšava servis u slučaju nezgode. Lako je zaključiti da gumenjak s takvim tubusima uz odgovarajuće održavanje ima mnogo duži životni vijek, a to zasigurno nije karakteristika koju treba zanemariti. Ukoliko se ste odlučili potrošiti koju kunu više, gumenjak od Hypalon-Neoprena najbolji je mogući odabir koji će vam se u budućnosti itekako isplatiti. Kupujete li rabljene varijante obratite pažnju na stanje tubusa, jesu li ikada bili “krpani“ te također obratite pozornost na ispravnost ventila. U svakom slučaju, savjetovanje sa stručnim osobama nikada nije naodmet.
Dodatna oprema
Uz svaki novi gumenjak kupac dobiva dio opreme koja je uključena u cijenu. Da ne bi bilo neugodnih iznenađenja potrebno je dobro definirati što taj “paket” obuhvaća jer će sve ostalo biti samo dodatni trošak. Naime, pored tzv. serijske opreme svaki proizvođač nudi i gomilu dodatne opreme. Preporuka bi bila da uzmete samo ono što vam je neophodno. U protivnom ćete sebi stvoriti problem održavanja stvari koje gotovo da i nećete upotrijebiti. Osim toga, treba računati da dodatna oprema koju naručujete od proizvođača nerijetko zna biti znatno skuplja od one koju možete i sami nabaviti od nekog drugog brenda (zimska i ljetna tenda, inox rezervoar, roll-bar i sl.). Troškovima tu nije kraj. U konačnu bilancu treba dodati i standardnu opremu koju prema zakonskim propisima i području plovidbe treba imati svaka brodica. Ne zaboravite i na trošarine, vezarinu, prikolicu, elektroničku navigaciju, fishfinder i hrpu drugih pomagala koja će vam trebati za ozbiljan ribolov. U svakom slučaju računajte na nešto veći izdatak od “gole” cijene broda i motora.
Praktičan razmještaj
Ono što dobru gumu za ribolov razlikuje od inačica namijenjenih rekreaciji na moru je prostorna funkcionalnost. Dok vam za odlazak na kupanje i nije toliko bitan unutrašnji raspored spremišta, konzole i sjedišta, u ribolovu je situacija znatno drugačija. Gumenjak mora omogućavati što veći manevarski prostor bez nepotrebnog razbacivanja plastikom i raznim dodacima čija je namjena više estetskog, a manje praktičnog karaktera. Pozornost obratite i na sitnice poput dovoljnog broja ručki koje će vam služiti za privez ili penjanje na gumenjak ukoliko nemate stepenice. Dodatna pojačanja na mjestima intenzivnijeg habanja tubusa također će produžiti životni vijek gumenjaka. Tu su i ona sasvim praktična rješenja kao plastično pramčano gazište bez kojeg je svako uskakanje na vlažni gumenjak prava avantura. Jedna od važnijih stvari je i konzola. Ona mora biti dovoljno masivna da vas zaštiti od vjetra i prskanja mora. Poželjno je da ima vjetrobransko staklo i dobar rukohvat od inoxa te dovoljno mjesta za smještaj fishfindera i svih kontrolnih instrumenata motora.
Radni modeli
Prostorni raspored bitan je i zbog težišta gumenjaka koje će utjecati na njegovo ponašanje u plovidbi. Uz to mora omogućavati nesmetanu vožnju za upravljačem i dovoljno prostora za suputnike. Bitno je da u svakom trenutku možete bez poteškoća imati pristup svim brodskim prostorima, od pramca pa sve do krme s motorom. To se uglavnom svodi na klasičan razmještaj s pramčanim spremištem za sidro i nešto većim za opremu, konzolom s prostorom za rezervoar u sredini te krmeno spremište koje ujedno služi kao sjedište. Iako je posljednjih godina sve veći trend proizvodnje gumenjaka zaobljenih i dopadljivih linija koji su doslovce zaliveni gomilom plastike, mnogi proizvođači i dalje nude i one jednostavnije tzv. radne modele interesantne upravo ribolovcima.
Suha spremišta
Bez obzira bavite li se udičarenjem ili podvodnim ribolovom važno je da sav onaj arsenal ribolovne opreme možete prikladno pospremiti. To znači da će vam prostrana spremišta itekako trebati. Osim toga, određenu opremu treba zaštititi od vlage pa je posebno važno da su ti prostori “suhi”. Situacija se dodatno komplicira prilikom plovidbe po lošem vremenu kada malo toga smije ostati van spremišta. U protivnom riskirate da vam u sudaru s valovima dio vrijedne opreme završi u moru. Pored velikih spremišta dobro će doći i ona manja. Obično se nalaze na konzoli, a služe za dokumente, novčanik, mobitele, ključeve, naočale i sve one sitnice koje će vam se u vožnji vrlo brzo naći pod nogama, a to nikako ne želite.
Maritimne sposobnosti
Velika spremišta i robusnija građa imaju otežavajuću okolnost koja se prvenstveno očituje u većoj masi gumenjaka. To za sobom povlači ugradnju snažnijeg vanbrodskog motora. Sve to osjetit ćete kroz povećanu nabavnu cijenu kompletnog gumenjaka i buduće troškove goriva nastale tijekom eksploatacije. Naravno, manja masa po metru dužine može biti znak uštede na materijalu. Time opada kvaliteta izvedbe gumenjaka i njegova trajnost. Optimalan odnos kvalitete izrade, težine broda i snage motora značajno će utjecati na performanse gumenjaka. Maritimne sposobnosti ovisit će i o dizajnerskim rješenjima. Među najvažnijim je masivan i duboko profiliran V trup koji će bez poteškoća “rezati“ valove i slušati svaki pokret upravljačem. Ukoliko se radi o izvedbi s plitkim dnom i manjkom kilaže računajte na neugodno poskakivanje i pri manjem moru.
Test na moru
Najbolja provjera da li ste na tragu dobrog gumenjaka je testiranje na moru. Ono što biste prilikom kupovine zasigurno trebali napraviti je probna vožnja. Sasvim je jasno da nije isto gumenjak gledati na prikolici i voziti ga na moru. Velik broj prodavača dobrano će nahvaliti svoju ponudu, a da ni sami ne znaju što prodaju. Da li njihova priča “drži vodu” najbolje ćete se uvjeriti sami i to tijekom vožnje u realnim uvjetima. Tada ćete moći ćete osjetiti kako se gumenjak ponaša po valovima, da li vam je konzola i položaj upravljača po mjeri, kakav je raspored težine i sl. Nautički sajmovi prava su prilika za testiranje izloženih modela pa nikako ne propustite prigodu da to i napravite. U svemu tome povjerenje je najbolje dati prokušanim domaćim i stranim brendovima koji su na tržištu duži niz godina. U tom slučaju imat ćete i pouzdanije povratne informacije brojnih kupaca o kvaliteti, trajnosti i performansama. Kod “no-name” proizvođača ćete zasigurno uštedjeti koju kunu, ali isto tako riskirate da kupljeni proizvod baš i ne bude ono što ste priželjkivali. Kako god okrenete konačan odabir uvijek je na vama.