KONAČNO RJEŠENJE UVRTANJA POVRŠINSKIH VARALICA

PRM / Broj 10 / Listopad / Studeni / Prosinac / 2015.

Lignjica je dobila slobodu da se rotira na struni bez da skupa sa sobom rotira i udicu jer udica više nije među krakovima već iza. To je bila prekretnica, trebalo je samo više distancirati lignjicu od udice…

Piše: Milan Maleš

Otkad sam prije dosta godina gotovo u potpunosti prešao na silikonske lignjice kao glavne varalice u površinskom panulavanju luca, trupa, lokarde, lampuge itd., konstantno mijenjam i friziram montažu te najjednostavnije i najjeftinije varalice. Isprobao sam montažu na plastičnu bullet (oblika metka) glavu, bullet olovo unutar lignjice, obično ovalno olovo (oliva) unutar lignjice i slične varijacije na temu po vlastitim idejama i savjetima s Interneta. Sve su to valjane montaže kojima je zajednički problem kako distancirati udicu od lignjice riješen na niz više ili manje efikasnih načina. Naime, problem se javlja kod korištenja udice s pločicom jer lignjica (odnosno olovna glava lignjice) ne smije nasjesti na udicu čime bi izvršila pritisak na pločicu i nagnula udicu iz vertikalnog položaja. Naravno da se može upotrijebiti udica s očicom, ali ja godinama uspješno koristim Mustadove parangalke veličine 9 i ne želim ih mijenjati. Tu je još problem kontakta strune predveza sa zubima ribe neposredno ispred udice te uvrtanje čitave varalice koje mi se sporadično javljalo bez obzira kako precizno i simetrično izradio varalicu.

Zadnja montaža koju sam koristio i prezentirao ovdje bila je pomoću komada deblje upredenice kojom bih privezivao udicu i navlačio shrink tube kao za assist hook da pokrije pločicu, pa bih pomoću perlica distancirao lignjicu koja nasjeda na shrink tube. Vrh udice bio bi u zadnjoj polovici lignjice i to je uglavnom funkcioniralo dobro uz već spomenutu sporadičnu pojavu uvrtanja. Čačkajući tu temu po Internetu naišao sam na tekstove koji polemiziraju položaj vrha udice u odnosu na dužinu varalice; da li treba biti na polovici dužine, pri kraju ili čak potpuno iza (izvan) varalice? Tu je doduše bila riječ o lovu daleko većih i bitnijih riba poput sabljarki i tuna, ali sve što vrijedi za big game može se skalirati, umanjiti i primijeniti u small gameu kad su u pitanju površinske panule. Jer što su luc i trup nego male tune? Ovdje vjerojatno nema potrebe ići toliko u detalje, ali ja sam otišao, pomaknuo udicu niže da cijeli luk i vrh udice budu izvan lignjice i dobio neočekivan rezultat. Više nije bilo uvrtanja! Lignjica je dobila slobodu da se rotira na struni bez da skupa sa sobom rotira i udicu jer udica više nije među krakovima već iza. To je bila prekretnica, trebalo je samo više distancirati lignjicu od udice što sam postizao nizanjem tri, četiri, pet ili više plastičnih perlica.

Izradite lignjicu

Chris standing up holding his daughter Elva

To je za mene uistinu bilo otkriće, a kako nakon otkrića slijedi optimizacija gledao sam kako da taj rezultat dobijem sa što manje utrošenih elemenata, odnosno brže i za manju cijenu. Tako je nastala montaža koju danas koristim. Odbacio sam upredenicu i udicu vezao dosta debljim najlonom (0.60 mm) od predveza (0.40 mm). Par centimetara od udice na njega sam nadovezao najlon predveza jednostavnim čvorom surgents loop bez kompliciranja. Ovaj čvor je sad točka na koju nasjedne varalica i njegovim položajem određujem položaj udice u odnosu na lignjicu, a neposredno ispred udice imam deblji najlon otporan na kontakt sa zubima ribe. Sad je dovoljna jedna plastična perlica i na nju mogu ići varalicom bilo na bullet glavi ili s olovom unutar lignjice ili koji god način otežanja izaberem. Dakle, jedna plastična perlica, jedna udica, jedno olovo i jedna lignjica, to je minimum s kojim se može montirati potpuno efikasna i lovna varalica za površinske panule. U ovom slučaju ja sam prikazao još i dodatno ukrašavanje najlonskim nitima koje sam izvukao iz vrpca za vezivanje vinove loze i pletenih najlonskih vreća. Vrlo su slične krakovima slikonske lignjice i ako imate bobinator za čas se može napraviti podsuknja. Ja se i dalje igram, nije zabranjeno isprobavati nesvakidašnja rješenja i koristiti atipične materijale. Moram se igrati montažom jer su ove površinske panule praktički vječne, jedino ih možete izgubiti ako gliser prođe po krmi i pokupi ih pa mi dosadi stalno gledati jedne te iste varalice na predvezima, iako već godinama vrtim par istih silikonskih lignjica, samo ih različito montiram. Igrajte se, probajte, najljepše je uloviti ribu na varalicu koju ste sami smontirali. Mirno vam more.