Lov štuke na montiranog kedera

PR / Broj 20 / Studeni / 2009.

Ovaj sistem je toliko učinkovit u određenim uvjetima, da ga se teško može pobijediti bilo kojom varalicom

Piše: Ivo Begović

Ribolov štuke montiranim mrtvim kederom mi, moram priznati, i nije zvučao najbolje. No, Marijan Jurić me uvjeravao da se ovim načinom na vodama u blizini Jasenovca postižu zavidni rezultati. Čim mi je javio da su štuke krenule, došao sam naučiti ovu, za mene novu tehniku, i pokušati ga pobijediti svojim željeznim, silikonskim, drvenim i plastičnim varalicama (pa ipak smo oba natjecatelji). No, krenimo redom. Dok me vozi prema Strugu, Marijan mi objašnjava kao je on naučio loviti štuku ovim načinom, te, koje su njene prednosti u odnosu na varalice. – Prezentaciju koju ja mogu postići vođenjem mrtve ribe je gotovo nemoguće izvesti bilo kojom varalicom. Evo, ovaj tjedan sam gotovo svaki dan u ribolovu, list je na Strugu počeo padati, a znaš da gotovo cijeli Strug teče kroz šumu. Površina vode je gotovo prekrivena lišćem, a ispod njega je često tek pola metra vode. Jučer su neki dečki probali bacati žlice, no ubrzo su odustali – čim povuku varalicu, odmah im je list na trokuki, a štuke su ispod lista. Ja sam ih lovio tako da odaberem žutooku srednje veličine i bacim ju ravno na nakupinu lišća. Ona obično ostane ležati na površini, koliko je taj sloj kompaktan. No, štuka ispod zna da se nešto desilo. Ne povlačim! Težina ribice polako potopi list, a zatim ju i težina trokuke okrene dok tone prema dnu. U tom se trenu bljesne i štuka ju zgrabi još dok tone. Ako ju ne pobere, ja ribicu vodim vrlo polako, dok mi špaga koja je na površini lista razmiče put. Naravno i meni se dogodi da zapnem za lišće, no svaki dan sam imao i grizeve i ulove. U danima kada je štuka mrljava i neraspoložena za aktivno ganjanje varalice, polaganom prezentacijom pretražujem veći teren nego da sam bacio par rauba i šanse su mi veće.

Mrtvim kederom na štuku i u dubljoj vodi

Ako se štuka želi loviti ovim načinom, u dubljoj vodi na špagu ispred sajle treba dodati jedan olovni uteg, obično težine pet do petnaest grama. Između utega i vrtilice treba staviti jedan silikonski bužir, kako olovo ne bi oštetilo čvor pri stalnom zabacivanju. Pri prezentaciji sa olovom ispred sajle, treba pustiti da olovo padne na dno, a zatim ga lagano podići i opet sačekati da padne na dno, dok keder izazovno leluja. Takva prezentacija najsličnija je vrlo sporom jiganju. No, kod griza, umjesto kontre, ribi treba popustiti.

Montaža kedera i ribolov

Uskoro smo stigli do Struga i sjedamo u čamac koji nas tamo čeka. Marijan je na brzinu ulovio par većih kedera koji su zakuhali pod čamcem, čim je bacio malo hrane. Nadao se žutooki ili kakvoj babuški veličine dlana, koje su mnogo bolje za ovaj način ribolova, no još uvijek nije bilo dovoljno hladno. Nakon prvog mraza keder će se povući i tada će ovaj način ribolova biti još bolji. Počinjemo sa ribolovom, Marijan mi pokazuje na koji način montira kedera za ovaj način ribolova. Još kod kuće je priredio par komada žice dužine 2 cm, na čiji je kraj montirao trokuku, osim nje koristi i jednu manju jednokuku, koje zajedno stavlja na kraj sajle. Žica na kojoj je spojena trokuka se provuče sa zadnje strane, ispod škržnog poklopca kedera, tako da mu izađe na usta i zatim kvači na kopču sajle. Manja jednokuka udica se kvači kroz gornju i donju usnu mrtvog kedera, a trokuka se jednim krakom zabada u bok mrtve ribice. Kod ovakve montaže lovna je ustvari samo trokuka, dok jednokuka udica služi samo da drži kedera, kako bi izdržao što više bacanja. Marijan je svoju montažu prezentirao bez ikakvog utega. Dovoljna je kaže samo težina sajle, da bi ribica polako tonula prema dnu. Jiggao je i privlačio ribicu izuzetno polako, prateći njeno kretanje između lišća na površini vode. Štuka! Obojica smo vidjeli kako su se ralje zabijelile iza ribice i ona je nestala, dok je Marijan brzo otvorio rolu, puštajući štuki da ponese. Nisam mogao vjerovati, pa tek smo počeli. Nakon što je štuka izvukla par metara, Marijan je preklopio rolu, pustio štuki da napne špagu i zategnuo ju. Nakon kraće borbe prva je štuka bila u Marijanovim rukama. Slikam ju! Trokuka joj je zabodena u sam rub čeljusti, dok je ribica još uvijek pravilno montirana, viseći na maloj udici. Marijan je odluučuje pustiti. Iako rado uzme ribu sa Struga ova je ipak premala. Ja sam na istom terenu pokušao sa vedless žlicama i silikonskim shadovima, kojima sam vrh udice sakrio silikonom. No, nikako nisam uspijevao postići tako sporu i vjernu prezentaciju kao Marijan. Uskoro je ulovio još jednu štuku, nešto veću od one prve, a zatim do podneva nismo imali ni griza. Odlučujemo otići na ručak u njegov restoran u Jasenovac, a popodne ćemo otići na Savu i isprobati kako ovaj sistem radi u tekućoj vodi.

Montaža mrtvog kedera za štuku

Na Savi

Marijan ima čamac i na samoj rijeci Savi, točno suprotno od ušća rijeke Une u Savu. Ispod novog mosta na lijevoj obali radi se lijepi veliki liman i tu ćemo malo probati prevariti koju štuku u popodnevnom ribolovu. Marijan je ovdje na brzinu ulovio dvije lijepe žutooke, po njemu najbolji mamac za ovu vrstu ribolova na štuku. Jedina razlika od jutarnje montaže bila je ta da je ispred sajle dodao torpillu od deset grama. Između nje i vrtilice, na špagu je stavio komadić silikonskog bužira, kako mu klizno olovo ne bi udaralo po čvoru i oštećivalo ga. Sistem ribolova na tekućoj vodi bio je sličan vrlo polaganim jigganju. Znači, montirana riba se zabaci i na napetoj špagi pusti tonuti do dna. Cijelo vrijeme treba pratiti špagu jer se zna dogoditi da već dok tone, štuka napadne mamac. Kada se špaga opusti, Marijan polako štapom podigne ribicu sa dna, namota višak špage i ponovo prati kako mamac tone. Zabac ovakvim načinom često traje i više od deset minuta. Nakon dva premještanja čamcem po spomenutom limanu, Marijan je imao udarac. – Samo mi je ponijela, gotovo bez udarca, jedva sam stigao otvoriti rolu. Ni ovaj put nije dugo čekao. Zategnuo je, a štap se povio, pokazujući da je na drugom kraju lijepa riba. Uskoro je štuka, teža od tri kile,bila u objektivu mog fotoaparata. Ne moram ni spomenuti da sam za vrijeme dok je Marijan prezentirao svog mrtvog kedera, ja pokušavao uloviti ribu na sve moguće varalice i nije mi uspjelo.

Dok se vraćamo prema autu, pitam Marijana koji su najbolji tereni u okolici za ovakav ribolov? – Ja najčešće lovim na Strugu, no odlične su i mrtvice stare Une i stare Save, poput Puske i Mužilovčice i sve pliće stajaćice. Odlično sam znao loviti i na Subockoj, koja je pritoka Struga, koja je ustvari lovna samo nekih 300 metara uzvodno od ušća u Strug. Iznad tog terena se jako sužuje. Štuke ima i u tom dijelu, ali je izuzetno neprohodan.

Restoran „Kod ribiča“

Ribolov štuke na montiranu mrtvu ribicu pokazao nam je Marijan Jurić, vlasnik restorana „Kod ribiča“ u Jasenovcu. Ako želite otići na ribolov na ribom bogate terene u okolici Jasenovca, navratite „Kod ribiča“. Marijan će vas rado uputiti gdje i kako loviti. A kada nakon ribolova ogladnite, tamo možete probati mnoge riblje specijalitete, poput pravog fiša, smuđa na Orli, ili zagrebačkog od somovine, te mnoga druga jela i riblje specijalitete. Ako poželite loviti više dana, možete i prespavati u novoizgrađenim apartmanima. Tel. 098/9367 406.