PR / Broj 35 / Veljača / 2011.

Nema bolje sezone od zime za lov kapitalnih grgeča. Bez obzira da li ste se već okušali u ovoj vrlo uzbudljivoj grani ribolova ili ne, Gareth Ethelson vam otkriva tri vrhunske taktike s kojima se vrlo lako mogu prevariti čudovišni grgeči na vašoj lokalnoj vodi…

Piše: GARETH ETHELSON
S engleskog preveo: Krešimir Kuri

Ribolov manjih riba

Ribolov manjih riba je posljednjih godina u Engleskoj sve popularniji, i ako se u njemu okušate, velike su vjerojatnosti da ćete provesti prekrasan dan u ribolovu s mnoštvom akcije i stalno savijenim štapom u rukama. Mnoga lokalna jezera sadrže velik broj šarana, linjaka, deverike i žutooka. Neka od njih i grgeče, koji ako ih nitko ciljano ne lovi ponekad mogu doseći fantastičnu veličinu. U zadnjih nekoliko godina sam se lijepo nalovio velikih grgeča, loveći mahom na jezerima gdje je bilo vrlo velikih primjeraka, a koje su ribolovci mahom zaluđenim ribolovom šarana jednostavno previdjeli.

Jezerski razbojnici

Ja sam na njih ciljano odlazio u potrazi za velikim «jezerskim razbojnicima». Svake godine, jata žutooka, šarana i drugih riba svojim mrijestom proizvode fantastičnu hranu za grgeče. To im je omogućilo da u relativno kratko vrijeme narastu do kapitalnih proporcija, svakako vrijednih svakog ribolovnog napora. Moja ljubav prema grgečima datira odavno. Oni su jedinstveni predatori prekrasnih boja, kojima se savršeno uklapaju u dubine i pejzaže jezera. Zamislite samo u vodi nakostriješenog grgeča koji iza neke grane i iz zasjede čeka da mu naiđe slijedeći obrok. Oni su za mene fantastične ribe, koje volim ganjati tokom čitave godine.

Nije lako do kapitalnih

Makar vam se možda to čini lako, ali kapitalne grgeče nije lako ni pronaći niti uloviti, i da bi to uspjeli nužno je uložiti nešto više truda u ribolovu nego inače. U ovom bi članku želio opisati tri moje omiljene taktike za lov kapitalnih grgeča u vodama koje su krcate različitim drugim ribama.

U granju pod vodenom površinom

Nalazim se na obali svoje lokalne vode u Oxfordu, malom jezeru koje dobro poznam, i na kojem sam već puno puta imao zadovoljstvo loviti. Vrijeme je bilo vedro, čak i u rano jutro, kad se je sunce počelo polako penjati na obzoru. To svakako nisu idealni uvjeti za lov grgeča, ali ja sam odlučio malo probati. Grgeči vole čekati svoj plijen u zasjedi. Oni se zamaskiraju u svoju okolinu (obično u granju pod vodenom površinom) i hrane onim što ulove. Ako je dan oblačniji, i svjetlost slabija, ribice koje oni love, teže ih opažaju. Danas sam ih odlučio loviti «štekom», iako ću se kasnije dotaknuti i druge dvije metode: lov živim mamcima i varalicama, jer je svaka od njih učinkovita u svoje vrijeme. Međutim, kako na ovom jezeru one nisu dozvoljene, morati ću ih na ovaj ili onaj način zamaskirati u svoje ribolovne tehnike.

Tip 1 – Pole Cup

Za precizno hranjenje koristite Pole Cup – čašicu za hranjenje koja se montira na vrh jednog od top setova na šteki.

Pravo mjesto za zasjedu

Prvi zadatak je naći dobro mjesto. Za tako nešto nikad ne žalite vremena, jer su u zimsko vrijeme grgeči obično vrlo lokalizirani. Potražite ih u područjima koja im osiguravaju zaklon, a to su sjenovita mjesta na jezeru s puno grana koje uranjaju u vodu. Potopljene krošnje drveća su idealne. To su perfektna mjesta za zasjedu na male ribice. Zbog istih razloga oni još vole staru travu i lomove na dnu jezera ili rijeke.

Ribolov sam počeo na mjestu koje mi je dopuštalo da dosegnem potopljene grmove negdje sve do deset metara daleko od obale. Ako ste dovoljno tihi, nema razloga da ih ne lovite doslovno ispod svojih nogu, a to je s kratkim štapovima vrlo jednostavno. Nakon kratkog mjerenja dubine, smjestio sam se i započeo ribolov uz samu obalnu “stepenicu” jezera. Znam iz iskustva da veliki grgeči tuda rado patroliraju.

Hranjenje rezanim glistama

Grgeči strašno vole gliste, i od njih nema boljeg mamca za izdvojiti velikog «grgu» iz skupine velikog broja različitih ribljih vrsta. Zbog toga je veća glista uvijek moj mamac broj jedan, a pogotovo kad po prvi puta lovim na nekoj vodi ili na nekom mjestu. Hranjenje razrezanim glistama je najučinkovitiji način mamljenja grgeča do udice. Nerijetko će vas začuditi vas kako ih one brzo navuku, i kako ih oni brzo nađu kod udice.

Tip 2 Plovci

Koristite samo lagane plovke kako bi smanjili otpor koji sistem daje grgeču kad jednom uzme mamac.

Mješano meso

Ja obično u kantu bacim šaku glisti, dobru šaku tonućih kastera (začahurenih crva) i još jednu šaku živih crva. Tome dodam malo Sensasovog ekstrakta od glisti, kako bi još malo dodatno pojačao atrakciju. Tada tu cijelu smjesu još dodatno izrežem škarama za crve. Tako se iz sve te hrane otpusti još prirodnih sokova i krvi koja kao magnet privlači velike grgeče u hranjeno područje. Ako već mogu birati, najdraža mi je smjesa glisti i njihovih komadića različitih veličina, jer manje ribe kao žutooke obično uzimaju manje komdiće, a veći ostaju za grgeče koji u pravilu dolaze malo poslije najsitnijih riba. Kad je prihrana spremna, ubacujem je u Pole Cup i sa štapom precizno polažem na hranilište. Uvijek odmah nakon hranjenja pogledom ispratim komadiće glista kako lelujavo tonu, u nadi da ću vidjeti željenog predatora. Slijedeća velika prednost korištenja glisti je u tome što one privlače i druge riblje vrste kao što su žutooka i crvenperka. A kad ove male ribice navale na gliste, to je najbolji znak grgeču da je hrana tu i da je vrijeme za akciju.

Za ribolov koristim plovak od jednog grama, koji mora biti perfektno izbalansiran, tako da njegov vrh gotovo savršeno sjedne na površinu vode i sada sam spreman za akciju.

Glista i crv

Na udicu sam stavio jednu glistu kao glavni mamac, i njoj još dodao crva, kako bih spriječio da glista samo tako ispadne ili da je neka manja riba potegne i skine s udice. Glistu sam na udicu postavio na poseban način (pogledajte sliku!). Odrezao sam vrh gliste, i navukao je na udicu tako da je negdje sa strane probijem, pa da joj vrh viri na boku van. Nakon što sam ga prvi put spustio u vodu, plovak je odmah počeo plesati, jer su male ribe koje su se tu skupile dodirivale mamac. Nakon nekoliko minuta, uslijedio je prvi potez, i to na način da je plovak brzo i snažno zaronio u stranu i nestao. To mi je bio prvi potez tog dana koji je završio sa solidnom žutookom od oko 30 dkg. U slijedećih nekoliko sati lovio sam žutooku za žutookom, i postalo je očito kako su ovako svjetli uvijeti prisilili grgeče da se presele na neko drugo mjesto, što je i meni bio siguran znak da moram za njima.

Prihrana za grgeče

Vrijeme da se krene

Kad lovite gregeče najvažnija stvar na svijetu je lokacija. Drugim rječima, uvijek lovite samo tamo gdje se oni doista nalaze. Ako vam ne grizu, krenite dalje. Tako sam i ja pokupio sav svoj pribor i opremu, i otišao na potpuno suprotnu stranu jezera u njegov najzasjenjeniji dio, gdje se nalazilo jedno drvo koje se krošnjom obrušavalo u vodu, i pružalo odličnu priliku da lovim na mjestu gdje bi se po ovakvom vremenu grgeči mogli skrivati. Smatrao sam da bi jedan ili dva komada jednostvno morala sada biti ovdje. Još jedan puni Pole Cup narezane “mesnate smjese” je vrhom šteke vrlo precizno okrenuta na mjestu za lov, i ubrzo je na istom mjestu moju glistu primila vrlo lijepa žutooka. Po istezanju gumice na štapu znao sam da je dobra, ali kad je vaga pokazala 0.5 kg, zadovoljstvo je bilo potpuno. Nešto je ipak primalo moje mamce, i makar to nije bio grgeč kojem sam se nadao, svaka lijepa riba bila mi je i više nego dobrodošla. Kako volim loviti ribe svih vrsta i veličina, iako sam ciljano išao na grgeče, ovo mi je itekako pasalo. Nastavio sam hraniti s “mesnom smjesom” svakih 30 minuta, i svako malo loviti lijepe žutooke čekajući da dan dođe kraju i da svjetlo polako počne slabiti.

Tip 3 Uvijek koristite glistu i crva na udici.

Naime nakon što navučete glistu crv sšpriječava da komad gliste koji se migolji na udici sklizne dsa udice ili da prijeđe preko vrha pa da zbog toga fulate griz

Chris standing up holding his daughter Elva

Sat prije mraka

Kad sunce krene u silaznu putanju, dolazi najbolje vrijeme za ribolov grgeča, a to je poslijednji sat prije sumraka. Sjedeće zatezanje donijelo je istezanje gume iz vrha šteke. Grgeč je vukao nagflo prema granju potopljenom u vodi. Potopio sam vrh štekea u vodu kako bi izbjegao lom, i čvrsto držao ribu na distanci. Želio sam ovu borbu prebaciti na područje otvorene vode. Nakostriješena peraja je zaparala vodenu površinu! James Armstrong, moj fotograf i ja smo se strašno razveselili, jer je prvi ciljani grgeč tog dana zaplivao u podmetaču. Nije to baš bio pravi kapitalac, ali je to bila solidna riba od skoro pola kilograma, i kako sam se ja skriveno nadao možda je on “predvodnik jata”. Kako je svjetlo nestajalo, akcija na mom hranilištu je bila sve bolja, i očito kako je jato grgeča došlo na gozbu uzimajući halapljivo sve preostale veće komade glisti na udici. Na kraju dana, ulovio sam ih sedam ili osam, s time da je najveći od njih bio negdje oko pola kilograma. Nije kapitalac, ali definitivno riba vrijedna svakog truda.

Sistem za živu ribu

Lov živim mamcem u pravo vrijeme može biti vrlo učinkovita metoda lova grgeča. Žive ribice su njihova najprirodnija hrana. Kroz godine ribolova sam shvatio da se najučinkovitiji mamci od vode do vode jako razlikuju. Moji favoriti su uvijek bile male žutooke. Njih sam postavljao na dno tako, da imaju jako malo manevarskog prostora. To sam postizao tako da sam dopuštao najlonu da prolazi kroz Kordin Marker Stem. Zahvaljujući tome što je Stem plivajući, on se je odizao od dna i tako sprječavao živom mamcu da se zavuče u travu na dnu. Kako bi fiksirao Stem na dno, pomoću posebne spojke sam na njega fiskirao malo olovo. Za predvez sam izabrao Kordinu špagu Supernatural, koja je vrlo tanka, a ekstremno jaka. U slučaju da u jezeru ima puno štuka, koristio sam i tanku sajlicu. Na takav predvez bi zavezao Wide Gape udicu broj 12, a na nju navukao silikonskog krvnog crva (imitacija ver d vasa) kako bi spriječio da se mamac skine s udice. Samo za primjer sam na sistem za živu ribu montirao silikonsku ribicu koja imitira živu ribu mamac. Nju naravno ne postavljajte ovako, ova montaža je napravljena samo da dočaram sistem postavljanja žive ribe na udicu. Tako pripremljen sistem sa živom ribom bi zabacio na mjesto gdje očekujem grgeča, i stavio štap u rašlje sa senzorom. Za vizualnu indikaciju koristio bi vrlo laganu bobinu (hanger), kako bi otpor smanjio na minimum. Sistem s ribicom za vrijeme lova ostavljam na svakoj lokaciji po najviše pola sata, sve dok ne nađem lokaciju po kojoj grgeči redovito patroliraju.

Sistem za lov živim mamcem

Sve što vam je potrebno za zavezati sistem za lov živim mamcima: (Marker Stem, špaga Supernatural i udica Wide Gape No 12).

Lov varalicom

Slijedeća metoda, koja mi se pokazala dobrom, pogotovo za one koji nisu ljubitelji lova živom ribom, je lov varalicama. To je odličan način za pretraživanje velike površine vode, a sve što vam za to treba je štap, rola s najlonom (upredenicom) nosivosti 10 lb i nekoliko varalica. Ja sam uvijek nekako volio loviti varalicama koristeći upredenicee na roli, jer su mi one vjerno prenosile svaki pokret varalice u vodi zahvaljujući slabom istezanju. Drugim riječima, na taj način ja sam uvijek znao kad grgeč napada moj umjetni mamac, i kad je primio. Omiljene varalice za grgeče bile su tamne gumene ribice kojih ima za kupiti u gotovo svakoj ribičkoj trgovini. Njih bi zabacio, pustio da potonu do dna, i onda naglo povukao. Tada bio na rolu namotao jedan i pol krug, i ponovno pustio varalicu da potone na dno. To bi ponavljao sve dok varalica ne bi bila napadnuta. Grgeč obično napada varalicu dok propada kroz vodu, ili kad padne na dno, tako da u tim situacijama budete spremni. Kad osjetite da je grgeč napao varalicu, naglo zategnite, i ako ste ga fulali, ne vadite je van, nego nastavite ponavljati opisane radnje. Grgeči nisu precizni predatori, i najčešće im treba tri do četiri pokušaja prije nego što pogode i ugrabe plijen.

Nadam se da sam vas nagovorio da pokušate lov grgeča i na vašem lokalnom jezeru. Mnoga jezera kriju kapitalne grgeče za koje se nekad i ne zna, jer ih nitko ciljano ne lovi. Ako sam vas zainteresirao, potražite ih, budite strpljivi i ne odustajte. Veliki grgeči dolaze u ciklusima. Krenite i uživajte u ovoj jedinstvenoj i zanimljivoj ribolovnoj avanturi!