Taktika za ribolov bonus ribe na natjecanjima

PR / Broj 36 / Ožujak / 2011.

Piše: Matija Kraševac

Glavni cilj svakog natjecatelja je ostvariti čim bolji rezultat, a normalno je da se svi nadaju pobijedi. U natjecateljskom ribolovu udicom na plovak pobjeda se može ostvariti ulovom bilo koje ribe ili količine riba, nije bitno dali se radi o ulovu od preko sto komada žutooke ili ulovu jednog velikog šarana. Jedino što se na kraju gleda i pamti je ukupna težina vašeg ulova.

Često se susrećem s pitanjem što to razlikuje dobrog natjecatelja od onog slabijeg. Jedan od češćih odgovora koji ćete čuti je da je to dobra uvježbanost svih tehnika ribolova što rezultira tehničkom nadmoći jednog natjecatelja nad drugim. Ta nadmoć se očitava u brzini ribolova, preciznosti prihranjivanja itd. Mišljenja sam kako je to samo djelomično točno. Ono što je puno važnije je odabrati pravu taktiku ribolova na pojedinim vodama. Odabir taktike ribolova, sistema, mamaca i prihrane može velikim djelom odrediti vaš uspjeh ili neuspjeh i prije nego što sučev zvižduk označi početak natjecanja. Pravi odabir taktike omogućava i manje uvježbanom natjecatelju da pobijedi svog u nekim segmentima nadmoćnijeg suparnika.

Ukoliko znate da ne možete parirati ostalim natjecateljima u nekom tipu ribolova, kao što je na primjer kederaj (brzi ribolov uklije kratkim direktašima) najuspješnija taktika da ih pobijedite, ali ujedno i najriskantnija je ribolov bonus ribe. Postoji još nekoliko situacija u kojima se možemo odlučiti ribolov bonus ribe. Jedna od njih je kada shvatite da ste nakon sat ili dva ribolova (natjecanja obično traju tri sata) previše zaostali za ostalim natjecateljima, tada je jedini način da tu razliku nadoknadite ulovom bonus ribe.

Primjer iz vlastitog iskustva

Prošle godine Svjetsko prvenstvo za mlade održavalo se u Italiji na kanalu Fissero. Riba koja se lovila je bila deverika i manja babuška. Osim njih kanal je bogat šaranom i somovima. Grizevi većih riba su se počeli javljati nakon trećeg dana treninga, ali iako smo imali nekoliko trganja dnevno mi smo se odlučili na ribolov deverike finim sistemima. Koristili smo gume 0.8 mm, plovke 4×16 i 4×18, osnovni najlon 0,10 mm sa predvezom 0.08 mm i udicama broj 18 i 20. Za slučaj da grize krupnija riba pripremio sam top setove sa šupljim gumama 1.8, osnovnim najlonom 0,14 i predvezom 0.12. Udica na liniji je bila broj 14. Nakon izvlačenja dobio sam D sektor u kojem je ribolov dotad bio najizdašniji. Krenuo sam loviti na skraćenu šteku sa finim sistemom i nakon nekoliko riba doživio trganje. U dogovoru s trenerom odlučio sam nastaviti loviti finim sistemom vjerujući kako je to bila slučajnost. No ubrzo se stvar ponovila. Tada sam odlučio loviti grubljim i jačim sistemom i nije trebalo dugo da opet dobijem krupnu ribu. No prerano sam se počeo veseliti. Riba mi je jednostavno izvukla 15 metara gume i uopće se nije zaustavila. Bio sa šokiran. Saznali smo kasnije kako je moguće da mamac primi som ili šaran preko 10 kg pa čak i taj pribor koji smo imali nije bio ni izbliza adekvatan za takav ribolov. Do kraja natjecanja doživio sam još dva takva trganja i shvatio kako moram promijeniti pristup za idući dan jer nisam bio ni izbliza zadovoljan 5. mjestom u sektoru koje sam zauzeo. Nabavio sam šuplju gumu 3.0, koju sam montirao u top set šaranske šteke kojem sam prvo izvadio špicu. Sistem sam složio sa plovkom od tri grama, osnovnim najlonom 0,20 i predvezom 0,16. Udica je bila jaka šaranska broj 10 (Milo AS).

Drugi dan ždrijeb me smjestio u B sektor. To je bio možda i najlošiji sektor na stazi. Ribolov je bio težak i nakon dva sata imao sam tek nekoliko krupatica i bio među zadnjima u sektoru. Ono što me mučilo je bilo mnoštvo mjehurića koji su mi se dizali s hranilišta. Uzeo sam šaransku šteku sa jakim sistemom. Na udicu stavio 6 glisti i spustio tik iznad mjehurića. Nakon 2 minute plovak je potonuo. Pustio sam griz da se do kraja razvije i zategnuo. Plovak je ostao na mjestu, a guma se istegnula. Znao sam da moram izvaditi tu ribu ako hoću popraviti plasman. Pribor je bio dovoljno jak i nisam sumnjao u njega kao prvi dan. Već nakon 5 minuta u podmetaču se zakoprcao som preko 3 kilograma i mogao sam odahnuti. U konačnici mi je taj ulov donio 3. mjesto u sektoru, ali budući da je prvi u sektoru vagao 4000 grama još i sada me muči što bi bilo da sam riskirao otpočetka i dali bi ulovio još koju veliku ribu.

Prije nego što nastavim mislim da je potrebno objasniti sam pojam bonus ribe. Bonus riba nije nužno šaran ili amur težine preko jednog kilograma, sve ovisi o ribolovu. Ukoliko se lovi sitna riba kao što su crvenperke, žutooke i male deverike bonus riba je babuška od 200-300 grama. S druge strane ako se love šarani od 2-3 kilograma i kada se ulovi kreću preko 10 kilograma, bonus riba je šaran od 4 kilograma, tada babušku od 200-300 grama nikako ne možemo nazvati bonus ribom. Ulov bonus ribe na natjecanjima se često u žargonu naziva i „krumpiranje“, no to je točno samo ukoliko je ulov ostvaren pukom srećom i sasvim neplanirano. Ukoliko je netko pobijedio ulovom bonus ribe zbog svog pristupa i rizika koji je svjesno preuzeo, u potpunosti možemo pričati o poštenoj i zasluženoj pobijedi.

Taktikom do bonusa

Nedavno sam bio na ribolovu na Bedekovčanskim jezerima, točnije na Drugom jezeru, s tajnikom kluba ŠRD „Jezera“ Bedekovčina, Zlatkom Paučnikom. Ishod je bio klasičan primjer ribolova bonus ribe pa ću pokušati objasniti pristup ribolovu bonus ribe kroz kratki sažetak tog iskustva. Prije nekoliko dana Zlatko me kontaktirao preko mobitela i pozvao na ribolov je su se dobro lovili šarani, žutooke te pokoja plotica i štupser. Odlučili smo se na prvi ovogodišnji ribolov štekama. U nedjeljno jutro smo se našli na vodi i odmah shvatili da ribolov vjerojatno neće biti izdašan kao proteklih dana. Temperatura zraka je pala i jedva je bila iznad nule. Puhao je i dosta intenzivan sjevernjak koji je dodatno pojačavao osjećaj hladnoće, a poznato je da to nije recept za dobar ribolov. Zbog zahlađenja odlučili smo se na ribolov u dubljem dijelu jezera gdje je dubina oko 4 metra, na poziciji koja je inače poznata kao jedna od boljih natjecateljskih jer se na udaljenosti od oko 11 metara od obale nalazi sprud oko kojeg se okuplja krupnija riba. Baš na toj poziciji je Zlatko pobijedio na zadnjem natjecanju prošle godine i to tako da je nakon dvije trećine ribolova bio među zadnjima, a u konačnici pobijedio sa ulovom od preko 8 kilograma, zahvaljujući bonus ulovima šarana i babuški.

Da nam ribolov bude zanimljiviji odlučili smo da gubitnik plaća rundu. Smjestili smo se na pozicije i bacili na pripremu prihrane. Zlatko se odlučio na grublji mix za šarana. Baza prihrane bio je Traperova Carp family hrana za jezera,uz dodatak Van den Eyndeovog Catcha, Expa i Superroacha. Ja sam se odlučio na ribolov žutooke uz znatno finiji mix hrane koja se sastojala od Sensasovog Etanga, Gardonsa i fino mljevenog Carpa. Na kraju smo oboje dodali trećinu paketa crvenog X21 od La Sirene. To je izuzetno aromatična hrana prije svega predviđena za ribolov u hladnim uvjetima. Zlatko je u svoju hranu dodao još palete i mnogo crva, a ja samo manju količinu pinkija.

Prihrana

Početnu prihranu prilagođavamo ribolovu bonus ribe samo u slučaju da nam je to taktika koju smo unaprijed odabrali. Ta taktika je česta na jednodnevnim kup natjecanjima, natjecanjima za novac i u situacijama kada nemamo što izgubiti, tj. kad jedino prvo mjesto“igra“. Nema smisla primjenjivati tu taktiku na liga natjecanjima jer je to nepotreban rizik. Smatram kako je u sustavu liga uvijek bolje krenuti sa sigurnijom varijantom koja nam obećava dobar plasman nego nepotrebno riskirati. Ali ukoliko smo se orijentirali na ribolov bonus ribe ima par pravila kojih se moramo držati. Krupnija riba će zasigurno pojesti više hrane nego sitna. Ta hrana treba biti grublje teksture sa puno krupnih čestica. Treba sadržavati veću količinu mamaca i dugo držati ribu zainteresiranom, ali s druge strane ju ne smije zasititi. Ovisno o vrsti bonus ribe koju očekujemo biramo hranu i mamce kojima ćemo ju obogatiti.

Evo nekoliko primjera. Ukoliko su bonus ribe šarani hrana treba biti gruba, a početno prihranjivanje obilno, kao dodatak hrani koristit ćemo kukuruz šećerac, crve ili nasjeckane gliste. Amur odlično reagira na veliku količinu crva i konoplje u hrani. Deverike i babuške obožavaju isjeckane gliste, a na vodama poput Banove Jaruge provjeren put do velike deverike je prihranjivanje tvrdo stisnutim kuglama zemlje u kojima se nalazi velika količina ver de vasa (popularnih verdera). Ukoliko je voda na kojoj lovimo jako bogata sitnom ribom, prije svega uklijom, kugle za početno hranjenje trebaju biti jako tvrde kako bi sjele na dno bez da rade oblak i privlače sitnu ribu. Prihranjivanje tokom natjecanja u tom slučaju trebalo bi se sastojati samo od čistih mamaca, prije svega crva, kuhane konoplje i kukuruza šećerca. Jedan od efikasnijih načina privlačenja bonus ribe je prihranjivanje ljepljenim crvima, to vrijedi prije svega za match ribolov i za ribolov na rijekama. Kod pripreme hrane za bonus ribu mnogo možemo naučiti od šaranaša. Dodaci i aditivi za hranu koje oni koriste mogu biti jako efektni i u natjecateljskom ribolovu udicom na plovak. Prije svega bih izdvojio komponente kao što su aminokiseline, ekstrakt bijelog luka, scopex i ekstrakt tigrovog orašćića (tiger nuts) osobito u kombinaciji sa ribljim brašnom. Bitno je da ne pretjeramo s tim dodacima pa ja uvijek stavljam količinu manju od propisane.

Nakon što smo pripremili prihranu i pothranili sa kuglama na vrh šteke. Odlučili smo smo loviti na štekama na dužini od 11,5 metara. Ja sam pothranio sa samo 3 kugle hrane i jednom škrabicom crva dok je Zlatko nahranio puno obilnije sa desetak kugli hrane i ispraćkao nekoliko košarica punih peleta i crva. Tek onda smo se primili otvaranja ostalih top setova i slaganja sistema. Nikuda nam se ne žuri jer u ovim uvjetima ribi treba ponekad i sat vremena da dođe na hranilište i počne se hraniti. Obojica otvaramo po jedan top set sa finim sistemom koji se sastoji od plovka nosivosti 1.25 grama, osnovnog najlona 0.12 mm i predveza 0,10 mm s udicama Mustad Match maggot broj 18. To je mala, ali vrlo snažna udica. U top setovima su nam gume 0,9 mm što je u ovim uvjetima kada je voda jako hladna, a šarani još letargični dovoljno za svladavanje konzumnih primjeraka od 1-1,5 kilograma, a ujedno ćemo moći loviti i sitnu ribu tim sistemom. Početak je bio baš kakav smo očekivali, prošlo je više od pola sata, a mi smo i dalje bez upisa. Imali smo nekoliko grizova, ali nerealiziranih. To me natjeralo da izvadim novi sistem sa plovkom nosivosti 4×18(≈0,75 grama) osnovnim najlonom 0.10 mm sa flourcarbonskim predvezom 0,08 mm i udicom black nickel broj 22. Dubinu sam podesio tako da je udica nekoliko centimetara iznad dna. Kao mamac sam odlučio koristiti jednog crvenog pinkija i to mi uskoro donosi prvu ribu. Malena žutka je progutala mamac. Ulov koji inače ne bi bio vrijedan spomena, ali da je ovo pravo natjecanje donio bi mi prednost. Ono važnije je da su se grizevi zaredali i uskoro je u čuvarici bilo desetak sličnih žutooka, a Zlatko se i dalje nije upisao. Shvatio je da je vrijeme za promjenu pristupa, ali nije se odlučio za finiji sistem kao ja, nego za puno grublji. Odlučio je riskirati i baciti karte na sve ili ništa. Uzeo je top set sa gumom 1,2 mm osnovnim najlonom 0,14, plovkom od 2 grama i predvezom 0.13. On je dubinu podesio tako da je cijeli predvez sa zadnjom olovnicom bio na dnu. Na udicu je stavio čak tri velika crva „škota“ (dva crvena i jednog bijelog u sredini). Dok sam ja cijelo vrijeme podizao i spuštao plovak i tako provocirao griz on je mirno i strpljivo čekao.

Veći mamac – veća riba, tunking i prezentacija izvan hranilišta

Krupna riba voli da joj mamac mirno leži na dnu. Jedna od opcija je ponuditi joj mamac koji će se svojom veličinom isticati na dnu. Kada se odlučimo „izvući“ sa ulovom bonus ribe dobro je ponovno obilnije prihraniti, pri tome preporučam upotrebu škrabice kako bi to izveli čim diskretnije i preciznije. U toj prihrani prije svega treba koristiti čiste žive mamce i sjemenke poput konoplje, iako to može biti i kukuruz, ječam ili pšenica.Upravo to je napravio Zlatko i prihranio s većom količinom crva.

Na nekim vodama poput Jaruna krupna riba dobro reagira na prihranjivanje tvrdim kuglama, makar tako možete navući i jato tolstolobika koje ćete teško uloviti, a rastjerat će vam svu ostalu ribu, tako da bi i tamo dao prednost prihranjivanju škrabicom. Ono što se kod nas nažalost često tolerira, a zabranjeno je na natjecanjima, je ribolov preopterećenim plovcima ili s previše otežanja na dnu (tkz. tunking ili kod nas gruntanje). Dopuštenja količina otežanja koje se smije nalaziti na dnu je do 10% od ukupne nosivosti plovka. Baš zato jer je miran mamac na dnu tako efikasan u ribolovu bonus ribe mnogi to koriste, a suci koji su često neupoznati s tim pravilom (ili im je svejedno) to ne kažnjavaju. Ono što je bitno kada idemo loviti bonus ribu je da budemo spremni na nju. To znači da najlon, udicu, gumu, pa i plovak trebamo prilagoditi veličini najveće očekivane ribe.

Uvijek je dobro pokušati loviti oko hrane. Ako ste ikad promatrali ribu kako se hrani u plićaku mogli ste vidjeti kako na hranilište prvo dolaze male ribe, a one veće oprezno kruže okolo.

Krupnja riba je pored hraniliša?

Sljedeća stvar koju je Zlatko učinio je lov sa vanjske strane hranilišta. Naštekao je zadnji dio šteke i tako se produžio. Više nije lovio na 11,5 metara nego na 13 m. Osim ravno ispred sebe pokušavao je loviti desno i lijevo od hranilišta i to mu se uskoro isplatilo. Deverika od stotinjak grama se polakomila za velikim mamcem..Moram priznati da to nisam očekivao jer kada je Zlatko krenuo u lov bonus ribe prije je na umu imao šarane. Ali još par ovakvih deverika i prestići će me. Jer moje žutke su uistinu malene. Uskoro se pokazalo kako to nije bila slučajnost jer je ulovio još jednu deveriku slične veličine kao i prva, a zaredao je i par žutooki. Za to vrijeme moji grizevi su se prorijedili i postalo je jasno da gubim ovaj dvoboj. Još jednom se pokazuje kako u ribolovu nema pravila. Uslijedilo je dulje razdoblje bez griza, kad smo već pomislili odustati od ribolova Zlatko dobiva novi griz i izgleda da se konačno radi o šaranu, guma se isteže preko 5 metara, ali onda posustaje. Zlatko ribu oprezno zamara jer je teško za očekivati da će imati ponovno ovakvu priliku. Metar po metar riba se približava obali. Nije jako borbena, ali ipak radi probleme, uz obalu ima dosta potopljenog granja pa Zlatko treba biti oprezan jer je i trenutak neopreznosti dovoljan da izgubi ribu. Uskoro se na površini pojavljuju prvi virovi i silueta ribe. Ali nije šaran. Zelenkasto zlatna boja odaje linjaka. I to pravog kapitalca sigurno preko kilograma. Rizik se isplatio. Ne preostaje mi ništa drugo nego čestitati Zlatku na predivnom ulovu i platiti rundu kako smo se dogovorili.

Strplivost i još par sitnica

Kod ribolova bonus ribe treba se biti dosljedan. Kada stalno mijenjamo pristupe i taktiku to gotovo nikada ne rezultira dobrim rezultatom. Ukoliko nemate strpljenja i dovoljno jake živce nemojte se u to ni upuštati. U bezbroj situacija svjedočio sam tome kako se netko izvlači u zadnjih nekoliko minuta, a i sam sam ponekad bio te sreće. Kasnije mi Zlatko otkriva da je linjaka ulovio na četiri bijela mrtva crva. To je često korišten trik u ribolovu velike, ali oprezne ribe koja ne želi primiti mamac. Stvar je u tome da riba ponekad jede samo crve koji se utope u vodi, a žive izbjegava, to nije čest slučaj, ali se događa i korisno je znati tu činjenicu. Kada prihranjujemo mrtvim crvima možemo biti sigurni kako se oni neće ukopati u mulj ili otpuzati za hranilišta.

Revolucija u ribolovu bonus ribe (kada pričamo u kontekstu ribolova štekom) se dogodila pojavom šupljih guma, mi ih danas nismo koristili, ali smatram kako više ne možemo pričati o ovom tipu ribolova, a da ih ne spomenemo . Kako im i samo ime govori one su u sredini ispunjene sa zrakom (ili tekućinom – Daiwa Hidrolastic). Te gume imaju puno veću rastezljivost nego klasične gume, a opet posjeduju snagu da zamorimo i najveće ribe. One nam omogućuju da na isti sistem kojim lovimo sitnu ribu zamorimo i puno veće ribe, bez rizika od pucanja predveza. Mana tih guma je što su višestruko skuplje nego obične, ali im trajnost višestruko nadmašuje onu običnih guma pa smatram kako su u konačnici isplative.

U konačnici možete poslušati sve ove savjete i ostati bez ribe. Ribolov je takav sport i to mu je draž. Da ima garancije da ćete uloviti bonus ribu svi bi ih lovili. To je rizik koji se zna isplatiti, ali i obiti o glavu. Trebali biste vjerovati vašoj intuiciji i iskustvu, ono što često kažemo da netko ima „nos za ribu“ i ulovit će šarana pa makar tim jezerom plivao samo jedan. Taj osjećaj nema svatko, ali ga se može steći velikim iskustvom i uz mnogo dana provedenih na treningu ili natjecanjima.

Priprema mrtvih (potopljenih) crva

Postoji nekoliko načina kako možemo pripremiti mrtve crve.

Prvi način je da ih dan prije natjecanja stavimo u posudu ili bocu punu vode i tako ostavimo cijelu noć. Oni će se do jutra utopiti i biti spremni za ribolov. Drugi način je da ih na samom mjestu ribolova prelijemo kipućom vodom iz termosice. To je najbrži način, ali tako poprime jako neugodan miris. Treći način je da ih stavimo na duboko zamrzavanje, ali u tom slučaju ih ne smijemo zaboraviti izvaditi van nekoliko sati prije ribolova.