PR / Broj 29 / Kolovoz / 2010.

Rijetki su trenuci kad nam sve u ribolovu šarana ide kako si želimo. Na to uvijek utječe puno faktora. Ipak, meni su se nedavno na Šmartinskom jezeru poklopili svi najvažniji čimbenici, pa sam u jednom ribolovu od dvanaest dana premašio sva svoja očekivanja…

Piše: Krištof Cuderman
Sa slovenskog preveo: Krešimir Kuri

O jezeru

Na Šmartinsko jezero, koje se nalazi blizu Celja, sam se otputio krajem lipnja. Jezero je nastalo 1970 godine pregrađivanjem potoka Koprivnica, i danas zauzima 113 hektara površine, pa je ono tako najveće akumulacijsko jezero u Sloveniji. U svojim dubinama skriva brojne vrste riba: šarane, somove, štuke, smuđeve, amure… Najpoznatije je po ulovu kapitalnih šarana i somova. Do sada je na njemu najveći ulovljeni som imao 230 centimetara i težio 78 kg, a najveći šaran 26 kg. Za ribolov šarana na jezeru je uređeno 16 lovnih pozicija, do kojih se može s automobilom. Samo je na njima dozvoljen lov po noći, dok je na ostalom dijelu jezera ribolov dozvoljen od zore do sumraka. Dozvoljena je upotreba dva ribolovna pribora.

Izabrao sam poziciju van dopuštenog noćnog ribolova. Nekako mi se činilo da su u lipnju dani dugi, a noći kratke, pa me uopće nije smetalo da na šest sati svaku noć izvadim svoje pribore…

Na poziciju koju sam izabrao nije bilo moguće doći automobilom, pa sam svu svoju ribolovnu opremu natrpao u čamac, i tako je prevezao preko jezera. Postavio sam kamp, i započeo sa sondiranjem. Bilo mi je vrlo važno naći mikro lokaciju ponajviše iz razloga što je svuda bilo puno lomova, a ja sam tražio čist teren. Jezero je bogato rakovima, pa sam na taj način htio malo pobjeći od njih. Poslije dugotrajnog sondiranja, pronašao sam dvije primjerene pozicije. Prva je bila na oko 90 metara daljine i na 6.3 metara dubine. Druga na 70 metara daleko i na 4.8 m dubine. Prva je bila na granici, gdje se podvodne zapreke završavaju, i dalje se nastavlja velika čistina, a druga je bila samo jedna mala čistina veličine 4×4 metara u sred šume podvodnih prepreka. Postavio sam markere i otputio se na obalu kako bi pripremio hranu za hranjenje. Populacija šarana u Šmartinskom jezeru je vrlo velika, pa sam baš iz toga razloga odlučio formirati dva hranilišta, a sve s namjerom da bi što brže razdvojio velike ribe od malih. Prvu sam poziciju hranio s Fresh Prawn boilama, a drugu s Spicy Tuna i Sweet Chilli boilama, objema od Dynamite Baitsa. Sve mamce sam prethodno prelio s Liquid Attractantom od iste firme, ali jednake vrste kao što su bile pojedine boile. Koristio sam mamce promjera od 15 do 26 mm, što mi se pokazalo izuzetno uspješno. Osim s boilama, hranio sam s partklom i s peletama. Napravio sam mješavinu tri vrste peleta: The Source Pellets, Marine Halibut Pellets i Swim Stim Pellets, također sve od Dynamite Baitsa. Kasnije sam im još dodao Spirulina X betain pelete. Voda je na početku ribolova imala 25.3°C.

Prva tri dana

Kako mi se sondiranje i kasnije hranjenje produžilio do večeri, odlučio sam s ribolovom započeti tek idućeg dana. Ustao sam ujutro u pola četiri kako bi pripremio štapove. Društvo mi je u ribolovu radila djevojka Marina.

Zahvaljujući obilnom hranjenju prva se riba javila već nakon prvog sata ribolova. Malen šaran, težak oko 5 kilograma, bio mi je za početak odličan znak da sam na dobrom putu. Potezi su se tokom dana zaredali, tako da sam do večeri imao 13 ulovljenih šarana, od kojih je najteži imao 13.8 kg. Veselilo me je da su se ribe javljale na obje odabrane pozicije. Drugog dana je sve bilo kao i prvog. Posebni događaji započeli su tek treće jutro. Pred sam dolazak sunčanih zraka slikao sam ljuskavog šarana od 15.1 kg, nakon čega su uslijedili uobičajeni potezi manjih šarana sve do 13 sati. Nakon toga nešto sasvim drugačije. Po zatezanju iza signala alarma, odmah sam shvatio da se radi o velikoj ribi. Uskočio sam u čamac i odvezao se u smjeru ribe. Zbog velikog broja raznih vodenih prepreka nisam htio ništa riskirati. Čim sam došao do ribe, prepoznao sam da se radi o Hagi, jednom od najvećih šarana u jezeru. Riba je bila vrlo jaka i nije se predavala. Srce mi je počelo kucati kao ludo.

Čamac je pola sata jurio kao lud po cjelom jezeru, sve dok riba nije ušla u podmetač. Kad sam vidio da je vaga pokazala 22.8 kg, a metar 104 cm, uslijedili su brojni krici oduševljenja. Na ovom lijepom jezeru preći granicu od 20 kg bila je već neko vrijeme moja skrivena želja, ali i cilj ovog ribolova. Marina je opalila seriju slika, nakon čega je ovaj lijepi «ljuskavac» otplivao od kuda je došao. Haga je ulovljena na vrlo jednostavan sistem, kojeg ja u najvećem broju svojih ribolovnih prilika upotrebljavam. Sistem se sastoji od 75 cm dugačkog Leadcorea od Foxa, «inline» prohodnog olova od 120 g od Carp Systema, predveza Mantis od Krystona i Kordine udice Wide Gape broj 4. Mamac je bio «snjegović» napravljen od Fresh Prawn 20 milimetarske boile i Fresh Prawn 15 milimetarskog plivajućeg mamca. Pošto je sistem postavljen na poziciji s puno mulja, plivajuću sam boilu kako bi imala jači i trajniji miris dodatno namočio u Liquid Attractant. Šarani su se taj dan nakon tog događaja umirili, i do večeri sam imao još samo dva lijepa poteza.

Četvrti, pet i šesti dan

Četvrti dan mogu opisati samo jednom riječju, bio je lud. Jutarnje buđenje sam prespavao, i probudio sam se negdje oko 8 sati. Napor uložen u prva tri dana, očito je i na meni ostavio trag. Jutarnje spavanje mi je dobro došlo jer sam u 11 sati ribolova tog dana završio s 29 poteza. Nisu mi dali ni da na miru ručam. Sve su ribe bile vrlo borbene i potpuno zdrave. Prevladavali su šarani od 7 do 10 kg, a 6 ih je bilo i malo većih (od 12 do 14.8 kg). Još jednom sam se osvjedočio o velikoj populaciji šarana u ovom jezeru…

Peto je jutro počelo vrlo uzbudljivo. Čim sam u pola pet postavio štapove, pet minuta kasnije me je uzdrmao Foxov RX indikator. Svirao je sve dok nisam došao do štapova. Zategnuo sam i odmah shvatio kako je riba našla jednu od brojnih vodenih zapreka na vodi. Čamcem sam brzo otišao do ribe s namjerom da je oslobodim, što mi je nakon kraćeg vremena i uspjelo. Kad je riba konačno slobodno zaplivala, popustio sam malo kočnicu na Infinity roli. Strahovao sam kako mi je zbog ulaska u lom oštećen najlon. Vani je još bilo vrlo tamno, a ja sam na obali zaboravio naglavnu svjetiljku. Tek sam u drugom pokušaju uspio ubaciti ribu u podmetač.

Od zatezanja do prihvaćanja ribe trebalo mi je 25 minuta, i smatrao sam kako šaran ima oko 15 kilograma. Međutim kad sam gurnuo ruku u mrežu i opipao veliki rep, bio sam siguran da je i ovaj šaran preko 20 kg. Kad sam ga položio na obali na prostirku, pokazalo se kako je to taj srebrni ljuskaš Tamy, a kad je vaga pokazala 21.5 kg, mom veselju nije bilo kraja. Dopodne je počela kiša, pa se atmosfera prilično ohladila. I dok sam pomislio kako će se to dobro odraziti na cjelokupni ribolov, vrijeme je dokazalo suprotno. Voda se ohladila na 19.6°C, u što na prvi tren nisam mogao povjerovati. Ali, nakon što sam kroz cijeli dan ulovio samo šest manjih šarana, shvatio sam. Marina je imala bolju sreću i ulovila je svoj novi osobni rekord, šarana od 14.6 kg.

Sedmi, osmi, deveti, deseti i jedanaesti dan

Situacija se sedmog dana promijenila. Prestalo je padati, iako je hladna fronta još uvijek bila prisutna. Dopodne je na susjednu poziciju došao loviti prijatelj Srećko, i na obostrano čuđenje u tri sata ribolova odmah ulovio «ljuskaša» od 16 kg. Do večeri sam imao još 6 poteza, a posebno me je veselila vremenska prognoza o toplom vremenu za zadnja četiri dana mog ribolova. Druga promjena vremena je bila više nego očita i dobro došla, jer sam u samo tri sata uspio uloviti 4 šarana od 13.5 do 15.8 kg. Šarani su ponovno bili jako aktivni tokom cijelog dana, tako da sam do večeri opet imao 24 poteza. Temperatura vode je ponovno porasla na 21.1°C. Deveti i deseti dan situacija je bila vrlo slična, a jedino što je bilo nešto manje poteza nego ranije. Namjeravao sam loviti do 12. dana u 12 sati, i polako se približavao kraj mog ribolova. Posljednje popodne je bilo sasvim uobičajeno. Puno poteza i najveća riba 15.5 kg. Sjedio sam s Marinom i gledao zadnji sunčani zalaz u ovom ribolovu, i u taj sam trenutak osjetio da me sutra ujutro čeka dobra riba. Kad sam to rekao na glas, samo me je čudno pogledala i rekla:»Dobro je da sutra idemo doma, očito si sasvim poludio». Zamislio sam se nad njenom izjavom, na što smo se nakon toga skupa nasmijali.

Zadnji dan

Zadnje je jutro uistinu bilo posebno. U pola sata sam imao tri poteza, a nakon njih i još jedan. Riba je pograbila mamac i nakon toga krenula prema obali. Mislio sam da se radi još o samo jednom malom šaranu. Na nekoliko metara od obale, naglo je promijenila stil borbe i počela pružati sve jači otpor. Kad je šaran došao podmetač, nisam mogao vjerovati svojim očima.

Bio je to jedan rijetki veliki špigl u jezeru, po imenu La Toya i težio je 21.1 kg. Bio sam neizmjerno sretan. U isti sam čas imao potez i na drugi štap. Nakon zatezanja ribu nisam mogao zaustaviti 30 metara. Uskočio sam u čamac i krenuo prema ribi. Na nekih 10 metara od ribe sam se još jednom ugodno iznenadio, jer sam na površini ugledao još jednog ogromnog «ljuskaša». Ležao je nepomično na boku i bez problema sam ga spremio u podmetač. Vaga je pokazala 22 kg, i mojoj sreći ponovno nije bilo kraja. Sad sam odlučio drugi štap izvući iz vode, jer više ni sam od sreće nisam znao što se događa. Štap sam izvukao iz vode da ne pokvarim čaroliju. Učinilo mi se kako mi ovaj ribolov jednostavno nikako nije ljepše mogao završiti. Presretan i pun adrenalina počeo sam raspremati svoj kamp.

Zaključak

Na obali Šmartinskog jezera sam proživio 12 nezaboravnih dana. U njemu se još uvijek skriva određeni broj velikih šarana nikad nisu bili ulovljeni, pa vas zato pozivam da dođete i pokušate ih prevariti. Ja sam se još jednom osvjedočio kako lijepe ribe plivaju u ovoj vodi. Ribolov sam zaključio čak sa četiri ribe preko 20 kg, i 53 preko 10 kg. Ovdje sam uspio uloviti svog 27-og šarana preko 20 kg. Iskreno se nadam kako će ih u budućnosti još biti puno, a to ćete saznati ako ćete i dalje redovito čitati Praktični ribolov.