Tajne ribolova hranilicom za crve

Peterostruki svjetski prvak Alan Scotthorne lovio je na svom lokalnom jezeru kako bi vam demonstrirao umjetnost ribolova hranilicom sa crvima i otkrio vam neke vrhunske trikove! Piše: Alan Scotthorne

Broj 86 / Svibanj / 2015.

Piše: Alan Scotthorne

Hranilice zatvorenih krajeva (poznatije kao hranilice za crve) su čini se postale manje popularne zadnjih godina ustupivši mjesto hranilicama otvorenih krajeva namijenjenih za korištenje sa brašnastom hranom i hranilicama za pelete. Mislim da je to prava šteta jer su hranilice za crve radile zaista dobro u prijašnjim godinama na našim jezerima, iako su jezera tada bila mlada, a i ribe mnogo sitnije nego danas. Pelete sada dominiraju na većini naših jezera, no i sada nikada nemojte ignorirati atraktivnost i privlačnost hranilice s crvima jer će ona u pravim uvjetima biti siguran pobjednik!

Ne pokazuju sve ribe jednak interes za pelete, i baš zbog tog razloga hranilica s crvima može odlično raditi na jezerima s miješanim vrstama riba. Ona može biti izvrstan izbor za ribolov krupnije bijele ribe poput žutooki, krupatica, klenova, a također i za linjake, grgeče, mrene, šarane i babuške.

Da bih vam pokazao „snagu“ ribolova hranilicom za crve otputovao sam do velikog jezera u Nottinghamshireu koje se zove Hayton Lakes. Ovo je za mene relativno novo jezero s mnogo potencijala, naime, Hayton Lakes se sastoji od više atraktivnih jezera od kojih svako ima svoju priču i riblje vrste koje na njemu možete pokušati uloviti. Ja sam danas odabrao Pintail Lake jezero u kojem obitavaju samo bijele ribe bez šarana. Dobra populacija klena u jezeru je moj današnji cilj no ova tehnika ribolova će raditi za sve vrste riba i nadam se da ću uloviti mnogo riba kako bih vam ju demonstrirao u najboljem svjetlu.

Postavite temelje

Iako želim loviti sa hranilicom za crve većinu današnjeg ribolova, ipak ću ribolov započeti s hranilicom za hranu. Ovo će mi pomoći da na dnu napravim mali „tepih“ hrane preko koje ću onda loviti sa hranilicom za crve i crvima na udici. Jezero na kojem lovim ima dobru populaciju deverika i klenova i nadam se da će mi brašnasta hrana pomoći da privučem neke od njih na mjesto ribolova.

Zabacujem oko 45 metara od obale, na tom području je dubina oko četiri metra i za to sam odabrao 20 g plastični Drennan Gripmesh Feeder. Ova hranilica je kaveznog oblika (cage-type feeder) i koristim ju radije nego tradicionalne hranilice s glatkim plastičnim tuljcem. Naime, moja ciljana riba je klen i želim ga loviti „u padu“. U ovom jezeru klenovi su veličine od 4-6 Oz (cca. 110- 170 g) i moraju mi početi brzo gristi ako želim napuniti čuvaricu. Veće rupice na kaveznoj hranilici osigurat će da se hrana mnogo brže oslobađa dok hranilica tone prema dnu. Već par zabaca na isto mjesto stvorit će lijepi stupac hrane. Nasuprot ovoj metodi, ako koristite hranilicu otvorenih krajeva ali bez rupica, hrana će se sporije otapati i oslobodit će se na samom dnu, pa ju je bolje odabrati za ribolov na dnu kada čekate griz krupnije ribe. Hrana koju sam odabrao je namijenjena da napravi „oblak“ čestica kako bi potaknula ove ribe na aktivno hranjenje iznad dna gdje će one presresti moj mamac na udici dok bude tonuo prema dnu. Ja lovim sa Sensas 3000 Explosive Lake pomiješan u jednakom omjeru sa smeđim krušnim mrvicama. Ova je mješavina vrhunska za ovaj ribolov jer se mnogo aktivnih čestica oslobođenih iz hranilice diže i spušta u vodenom stupcu što je izvrsna priprema za ribolov koji planiram – ribolov u padu.

Punjenje cage feedera

Hranu sam namočio tako da je bila lagano polu suha i zatim sam ju prosijao kroz fino sito. Da je voda bila malo mutnija dodao bih malo Sensasovog žutog Tracixa. Ovaj fini prah pomaže da napravite još veći oblak, no s obzirom da je voda bila prilično bistra, nisam imao potrebe dodati ga za današnji ribolov. Naravno, u kaveznoj hranilici ću uz hranu hraniti i kasterima i crvima koje ću stisnuti između hrane. Imam namjeru loviti ovako prvih trideset minuta, taman dovoljno da na dnu formiram tepih hrane i mamaca na kojem ću onda dalje graditi ribolov.

Očekivao sam da ću kao i uvijek morati polako graditi povjerenje riba te da će se one kroz nekoliko bacanja polako sakupiti na mjestu ribolova i početi gristi. Bio sam ugodno iznenađen što sam uspio uloviti ribu već u drugom zabačaju! Nakon tog prvog slijedila je stabilna procesija debeljuškastih malih klenova čiji su grizevi došli čim bi se udica s predvezom i dva crvena crva spustila na dno. Gotovo da i nisam fulao griz, no pitanje koje se pojavilo čim su oni počeli gristi bilo je – da li će hranilica s crvima pomoći da ih lovim još brže? Sada je vrijeme za promjenu…

Zaklipajte za preciznost

Danas sam za ribolov pripremio dva štapa, oba Drennan 10 ft Match Pro Ultralight Bomb štapovi sa vrhovima od 1oz. Ovi štapovi s lakoćom mogu baciti laku hranilicu na 45 metara, no ako želim loviti dalje dovoljno je da štapu dodam mini ekstenziju od jedne stope. Da bih bio što precizniji u zabacivanju potrebno je „zaklipati“ osnovni najlon na špuli role. Oba štapa sam zaklipao na istu daljinu tako da sam ih postavio jedan do drugog na travu i izvukao 45 m, nakon toga sam ih zaklipao na jednaku dužinu. Na obje role mi je 4 lb Drennan Feeder & Method Mono izvrstan tonući najlon. Ova karakteristika je vrlo važna jer olakšava trenutnu detekciju griza što ću kasnije dodatno objasniti…

Moja hranilica za crve je mala 15 g teška Drennan Feeder Bomb, a sistem kojim lovim je potpuno jednak kao i kod kavezne hranilice otvorenih krajeva. Obje slobodno klize po osnovnom najlonu i spojene su s njime pomoću kod kuće izrađenog paternostera. Njega izrađujem od najlona nosivosti 10lb line sa stoperom i vrtilicom na jednoj i kopčom na drugoj strani. Mnoga jezera u Engleskoj inzistiraju na hranilicama koje slobodno klize jer je to sigurnije za ribu u slučaju pucanja najlona, a jednako pravilo se primjenjuje na internacionalnim feeder natjecanjima. Moj paternoster boom se na kraju glavnog najlona zaustavlja na Drennan Quick Change Bead na koji vežem predvez.

Specijalni predvezi

Jedina razlika između moja dva štapa tj. između hranilice za crve i hranilice za hranu je sam predvez. Za hranilicu otvorenih krajeva jednostavno koristim 60 cm dugačak predvez od 0.129 mm Drennan Supplex sa udicom veličine 16 Kamasan B911 F1 bez kontrakuke, koju bih vjerojatno zamijenio sa Kamasan B560 koja ima mikro kontrakuku (ako bi to regule na jezeru dozvoljavale).

Kod hranilice za crve predvez je mnogo interesantniji. Naime, on se sastoji od 60 cm mnogo debljeg 0.23 mm najlona sa kratkim komadićem od 7.5 cm 0.12 mm Drennan Supplex Fluorocarbona vezanog direktno na kraj jednostavnom duplim čvorom preko ruke. Udica je naravno jednaka.

Sigurno ste se zapitali – zašto debeli dio predveza? Razlog je prilično jednostavan: njegova veća površina omogućava vam da polakše tone kroz vodu, a to zaista pomaže da dobijete grizeve u padu. Kratak komadić predveza od 75 mm tanjeg materijala pomaže zadržati finoću kraja predveza kako ribe ne bi odustale jer vide najlon. Nemam nikakav problem pri korištenju tako kratkog komadića tanjeg predveza, kad bolje razmislite, svi mi lovimo sa vrlo kratkim predvezima pri lovu method hranilicom bez problema.

Do ovog trika sa debelim predvezom došao sam prije mnogo godina u Irskoj. Gledao sam tamo jednog natjecatelja koji je odlično lovio velike žutooke, i kada sam pregledao njegov pribor, bio je ludo grub. No on mi je objasnio da taj debeli predvez tone sporo i omogućava mu bolji ribolov u padu nego da koristi tanji najlon. Ovo je za mene bila odlična lekcija koju sam kasnije mnogo koristio i prilagodio ju mojem ribolovu.

Ravni predvezi

Da bi osigurao da mu dugi predvezi za feeder ribolov budu savršeno ravni Alan ih nakon vezanja stavlja na duge drvene letvice koje čuva u metar dugim plastičnim tubama. Svaka od ovih tuba drži par drvenih letvica od kojih svaka ima po čavao na krajevima koji drže predveze ravnim i napetim. Alan ih veže metar dugačke, no ovisno o potrebi ih prije montaže na sistem skrati. Za lakši transport Alan ove tube sa letvicama drži uz štapove ili ih nosi u posebnoj torbi za tube.

Držite najlon napetim

Promjena na hranilicu za crve je kao što sam i očekivao ubrzala moj ribolov. Sada sam lovio brže jer je većina grizeva dolazila dok je mamac još tonuo. Uz to, hranilica koju sam koristio 15 g Feeder Bomb je vrlo lagana, njen oblik u kombinaciji sa pozicijom utega omogućava da ju zabacim vrlo precizno i time zadržim propadanje crvi koji bježe iz nje i tonu kroz čitav vodeni stupac. Kod ovog načina ribolova, što preciznije zabacujete i time radite uže hranilište, to će grizevi biti učestaliji.

Zbog toga je vrlo važno odabrati dobar orijentir na suprotnoj obali, uz to se uvijek trudim hranilicu daleko zabaciti kako bi se najlon uvijek odmotao do line clipa. Ovo će pomoći i da se predvez uvijek izravna iza hranilice te spriječiti čvorove koji stvarno znaju zasmetati u ribolovu. Deblji komad predveza je ustvari još jedan osigurač protiv čvorova.

Nakon što se osnovni najlon u zabacu odmota i udari u line clip, potapanje vrha i oštar trzaj prema gore pomoći će vam da potopite najlon. Nakon toga ja obično stavim štap na stalak. Grizevi bi trebali doći u sljedećih nekoliko sekundi, pa zbog toga dno štapa obično držim na koljenu kako bih mogao brzo reagirati. Uz to se trudim držati najlon napetim dok hranilica tone, kad hranilica jednom dodirne dno, pola okreta role će pomoći da izravnate predvez.

Naravno, nijedan ribolov hranilicom nije poput method feedera gdje jednostavno čekate da se riba sama zakvači. Današnji grizevi su uglavnom bili jednostavna pomicanja vrha quiver tipa za dva centimetra koji je bio signal da je riba gore. To su bili najbolji grizevi na koje sam danas mogao dobro zategnuti, dok su grizevi koji su pošteno savili vrh feedera bili često promašeni. Vjerujem da su ti divlji potezi najvjerojatnije „lineri“, tj. riba tijelom zapne za sistem, najlon ili hranilicu i divlje krene preplašivši se.

Brži izlaz

Sa mnogo riba sada prisutnih na mjestu ribolova napravio sam još jednu malu promjenu da pokušam ubrzati ribolov. Zamijenio sam hranilicu sa identičnom no s većim rupicama za crve. Veće rupice za crve omogućavaju crvima da brže izađu iz hranilice tj. oni izlaze za vrijeme dok hranilica tone. To je odličan način da ubrzate brzinu pražnjenja hranilice i time ubrzate grizeve jer se ribe bore za mamac dok on tone.

Ovaj način radi odlično u početku no može se dogoditi da se ribe počnu dizati previsoko prema površini presrećući i sakupljajući crve. Tada se obično dogodi da vam se brzina ulova uspori. Ako se to desi ja obično vratim početnu hranilicu s manjim rupicama kako bih ribe ponovo spustio dolje uz dno. Ovo je toga dana bilo najbolje rješenje, no čini mi se da bi hranilica s većim rupama bila bolja ako bih lovio na plićem mjestu.

Povećajte učinkovitost

Današnji ribolov je bio bez stajanja i uskoro sam potrošio tri pinte crvi, što me podsjetilo na dane provedene u ribolovu klena na mojim lokalnim rijekama!

U slučaju da sam promašio griz, obično sam samo spustio štap natrag na stalak i uskoro bih dočekao sljedeći griz. Na taj sam način imao ribu svaki zabac. Kod ovako brzog ribolova ponekad je moguće samo namotati ručicu role da biste zakvačili ribu kada vidite griz, bez stvarnog zatezanja. Naime kada riba pozitivno grize nije potrebno nikakvo snažno zatezanje i takav vam pristup garantira ribu svaki zabac bez fulanja. No nažalost, u današnjem ribolovu ribe su bile malo premale da bi ova tehnika „zatezanja“ dobro radila. Danas se pokazalo da je bolje zategnuti na svaku indikaciju griza. Ribolov sam završio sa preko deset kila klenova, nekoliko krupatica i jednom manjom deverikom. Ribolov je bio zaista zanimljiv, mijenjao sam pristup sve dok nisam postigao ulov ribe gotovo svaki zabac. Siguran sam da je u ovom ribolovu preciznost odigrala veliku ulogu jer je trebalo izgraditi mjesto ribolova preciznim zabačajima hranilice, a kombinacija sa debljim predvezom usporila je pad mamca. Nadam se da vam je ovaj moj opis ribolova pokazao koliko hranilica za crve može biti učinkovita!