Zimske štuke na streamer

PR / Broj 46 / Siječanj / 2012.

Zimsko vrijeme je odlično za ribolov štuke na streamer (potezanku)– ali ne očekujte da će to biti lako poput šetnje parkom. Štuke zimi znaju biti letargične, oprezne i vrlo teške za uloviti. Mnogo puta pronaći shemu po kojoj ih možete prevariti zna biti težak zadatak koji je još potpomognut hladnoćom. Ovaj puta Rasmus Ovesen dat će vam par savjeta kako da izvučete najbolje iz vašeg zimskog mušičarenja na štuke

Piše: Rasmus Ovesen
Foto: Rasmus Ovesen and Gordon P Henriksen

Lovio sam satima! No unatoč mojim naporima nisam imao nikakvih rezultata. Hladnoća mi se polagano uvlačila pod kožu unatoč stalnom mahanju i zabacivanju streamera veličine omanjeg štakora kojeg sam objesio na kraj mog čeličnog predveza. Polako sam patio pritisnut zimskom hladnoćom. Imao sam jedno lijeno praćenje štuke pristojne veličine, no znao sam da na ovom dijelu rijeke žive prave „mame“. Sama pomisao da se predam nije dopirala stvarno do mene. Samo sam nastavljao prezentirajući streamer . No ni promjena streamera koju sam pokušao nije provocirala napad. Kao rezultat stao sam razmišljati o tome da moram promijeniti kompletni strategiju. Nekoliko minuta kasnije koristio sam ostatak osjeta u mojim promrzlim prstima kao bi zamijenio kompletni pribor i prezentaciju. Plivajuću žnoru sam zamijenio sa brzo tonućom, dugi predvez (intermediate poly leader)je bio zamijenjen sa kratkim fluorocarbonskim predvezom, a veliki bljeskajući streamer izgleda poput malog grizlija zamijenio sam sa relativno malim bijelim pop-up streamerom izrađenim od jelenje dlake i marabou pera.

Sad ili nikad!

Pomaknuo sam se dvadesetak metara nizvodno zamišljajući da je velika štuka smještena na dnu uz rub strujena mjestu gdje se veliko drvo izgleda kostura nagnulo nad vodu. Zabacio sam malo uz struju kako bih dao vremena tonućoj žnori da dotakne dno. U međuvremenu sam vrhom štapa samo malo poravnao žnoru. Sa tonućom žnorom uz samo dno i plivajući streamer koji se nalazio negdje na pola vode pulsirajući svojim mekim marabou perima nadao sam se da će štuka otvoriti usta i usisati ga.

Tek sam počeo sa polakim potezanjem, kad je sve stalo! Prva pomisao mi je bila da sam vjerojatno zakvačio dno. No kad sam povukao prema sebi u istom sam trenu osjetio težinu i pomicanje ribe! Adrenalin me isti čas zagrijao a krv mi je prostrujila promrzlim prstima. U sekundi mi više nije bilo hladno. Riba je bila snažna i brza savijajući do krajnih granica moj štap snage osam. Pet minuta kasnije nakon nekoliko dobrih bijegova i divljih otresanja glavom u plićaku, primio sam prekrasnu štuku približno tešku osam kila jednom rukom oko baze repa a drugom za škržni poklopac ispod brade. Nekoliko sekundi kasnije, izvadio sam joj streamer i riba je otplivala u svoj riječni dom. Oživio sam ponovo i osjećao se neopisivo sretan. Npo iako sam ovime mogao završiti ribolov i pobjeći u toplinu doma jednostavno sam se pomaknuo malo nizvodno i ponovo počeo zabacivati. Unutar slijedećih sat vremena ulovio sam i oslobodio još tri lijepe štuke teške između tri i pet kila. Bio sam u pravu! Promjena taktike i prezentacije donijela je rezultat.

RPO ZEKO UBOJICA (Killer Bunny)

Pop up streamer kojeg Rasmus spominje u tekstu veže se vrlo jednostavno. Umjesto bijelog zeca možete koristiti i bijelo marabou pero, no nama se svidjela ova inačica.
Materijal koji ćete trebati je:
Udica: 4/0 Stinger hook
Konac: Unithread 6/0
Rep: Trake bijelog zeca
Prvi dio tijela: Traka bijelog zeca omotana oko udice
Tijeloy: Bijela dlaka jelena (Šišana tako da da oblik glave streameru)
Oči: 3D oči

ŠTUKA se obično opisuje kao pohlepni oportunist koji će napasti sve što joj prođe u vidokrugu bez razmišljanja. Istina je da su štuke mnogo opreznije nego što im mi to želimo priznati. A osobito kad je temperatura vode niska štuke nisu izuzetno aktivne i ne hrane se agresivno. Zbog toga je izazov da je ulovite na mušičarski štap mnogo veći.

U globalu zimski ribolov štuke na streamer nije mnogo drukčiji od ribolova štuke tokom proljeća , ljeta ili jeseni. Sve se svodi na lociranje štuke i prezentaciju potezanke kojoj ne mogu odoljeti. No štuke zimi imaju problema sa temperaturama koje naglo padaju. U trenutku znaju postati vrlo izbirljive favorizirajući relativno mali pljen, tada napadaju oprezno i uglavnom ostaju uz dno te su prilično stacionarne. No to ne znači da ih se ne može uhvatiti. To samo znači da se mi mušičari moramo prilagoditi situaciji te moramo biti spremni eksperimentirati.

Riječne štuke jednako kao i štuke na manjim ili većim jezerima po mom iskustvu u zimskom periodu borave uz samo dno. Zbog toga je prezentacija tonućom žnorom nezamijenjiva. Većina štuka se preseli u dublje dijelove i ne prelaze velike razdaljine kako bi ulovile pljen. Umjesto toga one prelaze na tehniku lova u zasjedi čekajući strpljivo uz dno i ne trošeći energiju uopće. Osim ako lovite u stvarno plitkim jezerima ili rijekama zimi je za dovođenje streamera do štuke potrebna tonuća žnora no ribolov sa njom zna biti težak. Također je i „čitanje“ dubine na kojoj lovite prilično zahtijevno pa se često dešava ili da stalno zapinjete ili pak ne lovite dovoljno blizu dna.

Chris standing up holding his daughter Elva

No ako poznajete vodu na kojoj lovite i ako je dno relativno jednako ribolov tonućom žnorom ne bi trebao predstavljati problem. Ako dubina lagano varira, a voda ima malo struje koja povlači žnoru to vam može samo pomoći. Zbog toga volim loviti sa ekstremno brzo tonućim žnorama kao npr. RIO Outbound Sink 6 ili 8 u kombinaciji sa pop-up strimerima koji se uzdižu prema površini. Koristeći ovako složen pribor sa fluorocarbonskim predvezom dugim jedan metar mogu postići da mi se streamer kreće tik uz dno izazivajući svojim lelujanjem tokom povlačenja ili laganim uzdizanjem tokom pauza. Sve u svemu to je odlična tehnika kojom se može uloviti zimska štuka uz samo dno.

Ova tehnika omogućava mi da povlačim mamac ekstremno polako. Korištenjem tradicionalnih tonućih žnora i streamera prije ili kasnije u zabacu će tonući streamer početi strugati po dnu i zapinjati za njega, a to neće uloviti štuku. Korištenjem moje tehnike možete natjerati streamer da doslovno „pleše“ ispred štučjih usta, a ultra-spora prezentacija streamera izrađenog od pulsirajućeg „živog“ materijala može biti ubojita kombinacija.

Ponekad, tokom zime

Ima perioda u kojem se čini da se štuke ne hrane. Može biti mnogo razloga za ovo ponašanje no i tadf postoji opcija. Jedna od njih je korištenje ekstremno jarko obojanih streamera koji svojom pojavom izazovu štučju radoznalost. Po mom iskustvu osobito su dobri fluorescentni blješteći (flash) materijali. Pink i fluo zelena, fluo žuta i svjetleće narančasta boja su također dobre da izazovu pažnju štuke koja se u tom trenu ne hrani. Ne znam da li ih štuke napadaju zbog radoznalosti, instinkta ili agresivnosti no to u ovom slučaju i nije važno. Važno je da će ovakve „muhe“ često spasiti dan kad više realistične imitacije koje imitiraju prirodni plijen zakažu. Ove fantastične muhe (streameri) također se mogu voditi tonućom žnorom kako bi ih doveli pred nos velikim štukama koje se sakrivaju negdje na dnu često iskorištavajući podvodne strukture kao krov nad glavom. Koristite česte promjene ritma pri potezanju i uvijek budite spremni za oštro zatezanje!

Najbolji savjet koji vam mogu dati

Kod ribolova štuke zimi morate biti spremni prilagoditi se svakoj situaciji i eksperimentirati sa svime što vam u tom trenu padne na pamet. Pokrijte što više vode kako bi otkrili gdje štuke borave u ovom periodu godine. Također pokušajte loviti što bliže dnu i nemojte se bojati pokušati povući sve streamere iz vaše kutije u samo jednom danu. Nemojte se libiti povući streamere duge i 25 cm izrađene od mnogo reflektirajućeg materijala kakve bi obično koristili u ljetnom periodu kad je štuka agresivna. Uz to možete pokušati i sa nekim od ultra realističnih imitacija (npr. Streamer izgledom poput male žutooke). Povlačite ih oštrim pokretima nakon kojih tradite duže pauze. Uz to pokušajte i sa jarko obojanim streamerima koje povlačite nešto brže, a ponekad dobro radi i bučna propeler muha pa čak i jig fly kojim skakućite po dnu. Da zaključim, u zimsko vrijeme se štuke često ponašaju alternativno, budite spremni poduzeti alternativne mjere kako bi ih prevarili.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva