PR / Broj 15 / Lipanj / 2009.

Ovaj mjesec u ribolovu sam pratio Vjekoslava Brdeka, koji mi je pokazao svoju tehniku ribolova klena na jednoj zanimljivoj vodi u blizini Zagreba…

Piše: Marko Pavić

Klen u bistrim i plitkim tekućim vodama je izazov. Ako vas primijeti, pobjeći će glavom bez obzira, a ako mu priđete i plasirate pravi mamac, napast će ga bez razmišljanja. Jedan od ribolovaca koji ga uspješno love je i moj vrlo dobar prijatelj Vjekoslav Brdek, koji, osim što prirodnim i umjetnim mamcima uspješno lovi klena, zadnjih je godinu dana imao i vrlo lijepe i hvale vrijedne ulove klenova na mušičarski pribor i suhe muhe. Zadnjih dana sam redovno primao sms-ove od Vjeke, u kojima me izvještavao o uspješnim ribolovima na muhu, međutim, ono što me posebno zaintrigiralo bile su dimenzije ulovljenih klenova. Naime, redovno je lovio i primjerke kojih se nebi postidio ni jedan savski špiner, a sve u vodi širokoj petnaestak metara i dubine do metar, metar i pol! U kratkom telefonskom razgovoru brzo je pao dogovor za ribolov! On sa mušičarskim priborom, a ja s fotoaparatom u ruci!

Kanal Sava-Odra iznad drvenog mosta u Vukovini

Fotografije koje vidite u članku slikane su na kanalu Sava-Odra kod Vukovine. Točnije, uzvodno od drvenog mosta koji kod ovoga sela prelazi kanal. Ako pak idete cestom Zagreb- Sisak, nakon što prođete kroz Vukovinu (prvo selo nakon Velike Gorice), nakon pedesetak metara se penjete na most kojim ta cesta prelazi preko kanala. Teren na kojemu smo lovili je nizvodno od ovoga mosta. Kanal je ovdje dosta manji i plići nego nizvodno od drvenog mosta. Od riba prevladava bijela riba, klen i bolen, a ima nešto i štuke. Na mušičarski pribor uz klenove, čest ulov su i lijepe crvenperke, a Vjekoslav je ulovio i par jezova.

Kanal Sava-Odra

Na kanal smo stigli oko 17h, vrijeme je bilo sunčano i toplo, bez trunke oblačka, što je posebno radovalo Vjeku, jer, kako mi je rekao, puno bolje rezultate imao je po sunčanom, nego po oblačnom vremenu. – Kao što vidiš, kanal je još uvijek malo povišen i zamućen od prošlotjednih kiša, što je odlično, lovio sam ih lijepo i po bistroj vodi, ali su onda ovi veći komadi puno oprezniji i teže im je prići neopaženo. Probao sam ih loviti i po full mutnoj vodi, kao što je recimo bila prije tri dana, međutim bez ikakvih rezultata, na muhu i varalicu u takvim situacijama je gotovo neuhvatljiv, jedino se prirodnim mamcima da nešto iščačkati… Ovo danas je idealno! Mislim da bismo mogli imati lijep ribolov.

Brzinski sam navukao čizme na sebe i nestrpljivo čekao da Vjeko složi pribor… Bez visokih čizama ribolov je ovdje teško izvediv, obale su obrasle u šaš i nisko raslinje, stoga je mahanje gotovo nemoguće!

-Ovdje koristim štap klase 5/6, probal` sam lovit i sa svojim „ljubimcem“ Greysom klase ¾, koji je fantazija u drilu, no nažalost kanal je ovdje pun trske i trave, a redovno grizu klenovi veći od kilograma, pa je s njime dosta teško loviti, a i u zabacu sam često prekratak!

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Vjeko je predvez je napravio od najlona debljine 0.12mm. Vjeko, kaj ti to ne bu malo pretanko? – Pa još mi se nije desilo da mi ovaj Godzzila 0.12 mm pukne pod klenom, a i budimo realni, on je više 0.14 mm nego što je 0.12 mm. Karakteristike su mu da je jak na čvoru i slabo vidljiv u vodi.

Naposljetku, došao je red i na odabir muhe, Vjeko je otvorio kutije i nakon kratkog prebiranja odabrao poveću babmulu obojanu u crveno-crno i ukrašenu sa malo perja.

-Kao što vidiš, izbor muha za kanal uglavnom mi se svodi na bambule i red-tag-ove. Bambule izrađujem od balze u različitim veličinama i oblicima, bojam ih većinom u nijanse crne, crvene i žute, to su boje na koje klenovi odlično reagiraju. Muhe mi baš ne izgledaju kao umjetnička djela, ali vjeruj mi da to klenovima nimalo ne smeta! Dodatno ih još ukrašavam, tj. radim im nožice i krilca od pera prepelice i srneće dlake. Iako uredno lovi i bambula bez ikakvih dodataka, primijetio sam da mi to ponekad donese griz i ribu više, pogotovo kada su klenovi „neodlučni“, pa često samo gurkaju bambulu, tada dodir sa mekim perom ili dlakom često bude okidač za napad, a i manji klenovi ju onda rjeđe napadaju. Bambule mi se većinom nalaze na udici Maruto w13, u veličinama od 8 do 12, koje su dovoljno oštre i jake za izaći na kraj sa bilo kakvim klenom. Udicama još pri vezanju imitacije stisnem kontra-kuku.

Napokon sve je bilo spremno za početak ribolova i oprezno smo se spustili i zagazili u vodu. Kanal ovdje izgleda pomalo nestvarno i nekako divlje. Obala obrasla šašem, korito ispresjecano sprudićima, otočićima trave, šaša i mirnim dubljacima, koji se izmjenjuju sa plitkim brzacima… Tragova ljudi i uređenih pozicija na ovome dijelu gotovo da i nema, jednom rječju, pravi klenovski raj!

Chris standing up holding his daughter Elva

Pribor

Vjekoslav je lovio sa štapom Greys G – series AFTMA 5/6, rolom Okuma Airframe AF 4/6, žnorom Greys G – series WF 6, predvezom Greys Greylon 9 ft, 6 lb i tipetom 0.12 mm Godzzila.

-Uvijek počinjem sa ribolovom nizvodno od pozicija koje želim obići i lagano kroz vodu se krećem uzvodno. Kada bih se spuštao nizvodno, mutio bih vodu ispred sebe i teže bih se približio klenovima. Objašnjava mi Vjeko. – Bacanje i kretanje uzvodno mi je također vrlo važno zbog prezentacije. Klenovi vrlo dobro iskorištavaju ove prijelaze dubine i otočiće trave i šaša, veći komadi se ovdje u većini slučajeva nalaze baš uz te prijelaze i otočiće, vrebajući i čekajući da im voda nešto nanese glavom okrenutom prema uzvodno. To je u biti i moja taktika ribolova za danas, zbog malo zamućene vode, lovit ću većim i jarkije obojanim bambulama, bacajući ih malo uzvodnije od izglednih pozicija gdje bi mogao biti klen i prepuštajući toku da ih nosi ravno u klenova usta. Po bistroj vodi je malo drugačija situacija… Bolje rade sitnije bambule i red-tag-ovi, najbolje u crnoj boji i ulov je puno bogatiji, no to su većinom onda sitniji klenovi. Fora za veće komade koja mi se dobro pokazala u takvoj situaciji je kada ih „gađam“ u glavu, klen tada ne stigne proučiti muhu i instiktivno reagira na karakteristični „plop“ koji bambula napravi pri dodiru sa vodom!“

Vjeko se nije dugo zadržavao na pozicijama, zabac-dva oko izglednog mjesta i prelazak na drugu poziciju. Manji klenovi su se uredno po padu bambule u vodu neuspješno zaletavali, no, nakon par promjena pozicije napokon malo bolji kolobar na površini i bambula je nestala sa površine vode! Vjeko je pričekao malo i oštro zategnuo! Nakon kraće borbe lijepi klen od 30 cm je bio u Vjekinim rukama! Fotka-dvije i otplivao je natrag otkuda je i došao.

-Obično kad se pojavi kolobar i bambula nestane, pričekam sekundu-dvije sa kontrom, tako mi je puno bolja realizacija, u početku sam zatezao odmah kako bi se kolobar pojavio i uredno fulavao ili tek kojega zakvačio za rub usta. Idemo još uzvodnije, tamo sam dobivao najveće.

Dok smo se lagano kretali uzvodno, Vjeko je bacao bambulu oko svakog izglednog mjesta i ulovio još dva klena nešto manja od prvog. Nakon još desetak metara stigli smo do hot-spota!

-Vidiš, tu je sad kanal malo širi i dublji, s lijeve strane dosta teče i ovih par otočića šaša lome struju, tu se obično i oni sparkiraju.

Vjeko je provjerio predvez, stavio novu bambulu u dekoru „bubamara“ (crvena sa crnim točkama), razmahao se i precizno ju plasirao metar, metar i pol uzvodno od otočića trske… —-Vrlo važna je i tehnika bacanja, poželjno je da žnora što mekše i tiše sleti na površinu vode, dok nisam savladao i izvježbao bacanje, to mi je stvaralo dosta problema. Klen se na malim i plitkim vodama vrlo plaho ponaša i na najmanji znak opasnosti bježi.

Dok smo razgovarali, nismo skidali pogled sa bambule koja je, nošena tokom vode, bila sve bliža šašu… Odjednom, mali, tihi kolobar i bambula nestaje sa površine! Da nisam vidio ogromna usta, mislio bih da je keder ili mali klen u pitanju. Vjeko je sačekao trenutak i zategnuo… Ovaj put u stvarno tvrdo! Mekani mušičarac se opasno savio i kroz mutnjikavu vodu su se zabljesnuli široki bokovi velikoga klena!

-Uuu, ovaj je dobar, samo da u travu ne krene! Naravno, nije stigao dovršiti rečenicu, a klen se nakon početne zbunjenosti naglo pustio nizvodno, ravno pored Vjekinih nogu, u najgušću travu i šaš. No, Vjeko je zadržao hladnu glavu i samo povećao pritisak na klena, iskorištavajući maksimum pribora, štap je amortizirao sve udare klena i sačuvao tanki predvez od pucanja. Nakon malo lamatanja i pljuskanja pred travom, klen je pokušao napraviti još jedan bijeg uzvodno, što mu je Vjeko na svoje zadovoljstvo i dozvolio, jer tamo je bilo dosta čišće i ljepše za drilanje. Nakon još pola minute pumpanja klen se predao i isplivao ispred nas u svoj svojoj veličini i ljepoti! Prekrasan, veliki klen je napokon bio u Vjekinom podmetaču! Bambula se u njegovim ogromnim ustima činila nekako smiješno malom… Oprezno smo oslobodili klena udice i iznijeli ga na obalu… Metar je pokazao preko 50cm, a kazaljka vage je prešla 2 kilograma! Nakon par ispucanih fotki, Vjeko je položio klena u vodu, koji je nakon par sekundi došao k sebi i lagano otplivao natrag u „svoj“ kanal…

Sa osmijehom od uha do uha, pogledao me i rekao: -Ajmo dalje!

Do noći je još uspješno zategnuo, izdrilao i pustio desetak klenova, među kojima je bilo još par macana od 40 do 46cm! Koliko adrenalina, akcije i ribičkog zadovoljstva u samo 2h ribolova! Klenovi su zakon!