ROD HUTCHINSON: MAMCI I AROME KROZ SEZONE

9 min read

PR / Broj 27 / Lipanj / 2010.

Piše: SIMON CROW
S engleskog preveo: Krešimir Kuri

Niti jedan izlet u svijet šaranskih mamaca nikad ne bi bio sasvim kompletan bez neke vrste pomalo neobaveznog, ali zato vrlo poučnog razgovora s najvećim imenom u domeni modernih mamaca za šarane, živom legendom šaranskog ribolova, Rod Hutchinsonom. Mnogi koji danas koriste njegove mamce, arome i aditive, u stvari i ne znaju kako je on prvi u proizvodnju uveo danas već legendarne arome, kao što su Monster Crab, Scopex, Chocolade Malt, te vrlo korisnu seriju Sense Appeal dodataka mamcima. Zamolio sam ga da nam razjasni zbog čega se tijekom godine s nekim mamcima i aromama lovi bolje, a s nekima lošije, te ga upitao zašto je to tako. On mi je vrlo detaljno objasnio kako je glavni ključ u izboru mamaca proniknuti u to, što se u vašem dijelu ribolovne sezone i na vašoj vodi događa i tome se, izborom komponenti, aroma i aditiva za izradu mamca prilagoditi… Pedeset godina iskustva u izradi i proizvodnji mamaca svakako je krupan argument i zbog toga smatram kako niti jedan imalo ozbiljniji ribolovac ovaj članak ne bi smio ignorirati…

INTERVJU

PŠR: U današnje vrijeme čini se da mnoge kompanije izrađuju i prodaju mamce striktno namijenjene određenom dijelu godine za koji ga preporučuju. Što mislite, može li se jednak način razmišljanja prenijeti i na arome za mamce?

RH: Apsolutno. To isto također možete napraviti i s drugim oblicima aditiva, osim aroma, kao što su Sense Appeal aditivi, sladila i apetit stimulatori.

PŠR: Dajte nam, molim vas, nekoliko primjera?

RH: Mislim da se u proljetnim mjesecima, kad se šarani pripremaju za mrijest, jako pojačava njihova potreba za bjelančevinama. Šarani ih trebaju za nadomjestak oštećenog tkiva, ali i za proizvodnju novog (ikra, mliječ). Postoji točno određeno vrijeme, a ponavlja se u svako proljeće, kad šarani nastoje smazati što god im se učini dobro i na što god nalete. Kad taj period prepoznate, svojim mamcem treba oponašati njihove prirodne izvore hrane na koje oni u to doba i inače normalno u vodi nailaze. To je vrlo teško napraviti sa smjesama za mamce, pa su zbog toga za to arome i aditivi najbolji i najlakši način. Nikad u proljeće ne pretjerujem s mirisima ili aromama. U to doba godine vodeni je sustav prepun svih raznovrsnih poruka koje šaranima šalje njihova prirodna hrana. Ribe to znaju. Zbog toga je tad bolje koristiti arome u manjim dozama, a umjesto toga pojačati komunikaciju s njima putem Sense Appeal aditiva, koji su u stvari stimulansi za hranu. Mirisi šalju poruke, a kako je u proljeće voda krcata raznim porukama iz prirodnog okružja, smatram da su navedeni stimulansi puno bolje i efikasnije «oružje».

PŠR: Imate li nekih svojih «omiljenih favorita» među aromama i aditivima za proljeće?

RH: U današnje vrijeme ja više uopće ne eksperimentiram s aditivima. To sam radio cijeli svoj ribolovni vijek. Danas jednostavno znam što najbolje radi i to obavezno u ribolovu koristim. Imam potpuno povjerenje u Regular Sense Appeal i Shellfish Sense Appeal za proljetne mjesece. S tom kombinacijom sigurno nećete pogriješiti. Znam da mnogi ribolovci širom svijeta imaju veliko povjerenje baš u ovu kombinaciju, i neke od najtežih voda svijeta su također na nju pozitivno odgovorile. To daje dodatnu težinu mojim riječima.

PŠR: A što onda ljeti? Da li se vaš način razmišljanja onda mijenja?

RH: Da, naravno. Ljeto je vrijeme godine kad mirisi imaju svoje veliko značenje. Mirise nekako smatram kao kalorične dodatke mamcima. Oni su u stvari hrana. U biti, šarani su ljeti puno više u potrazi za hranom nego što su to u proljeće. U proljeće je njihova prirodna hrana svuda oko njih i kako je proljeće vrijeme mrijesta riba, tako je i vrijeme razmnožavanja njihove prirodne hrane. Svu tu veliku količinu malih vodenih životinja do ljeta ribe više-manje pojedu. Baš zbog toga su moji ljetni favoriti arome bazirane na šećerima, kao što je na primjer propilen glikol, koji je vodo-topivi šećer, ili na primjer na bazi glicerola. Ljeti su sve moguće vrste šećera izvanredni aditivi. Tanki otopljeni šećer u ili na mamcu je za to doba godine briljantna stvar. Imam svoju vrlo kratku listu ljetnih favorita, a među njima posebno mjesto svakako zauzima Chocolate Malt (na bazi šećera), pa onda Maple Cream. Ova je zadnja aroma vrlo slabo prepoznata kao «ubojita» među ribolovcima na svijetu, makar je kod nas u Engleskoj doslovno «razvalila» neke od naših najtežih voda. Treći favorit je Super Cream. Kad god ljeti idem u ribolov, ako imam bilo koju od ove tri u mamcima, osjećam se vrlo snažno. Znam da ću šaranima ponuditi baš ono što im u ovom dijelu godine treba.

PŠR: A što je s jeseni i zimom? Da li i za taj dio godine imate određen način razmišljanja o mamcima?

RH: Ponovno, da. Sva četiri godišnja doba su toliko različita, te, ako ih dobro shvatite i prostudirate, prilagodite im svoj pristup ribolovu, morate, hoćete ili nećete, na kraju iz toga imati i obilate koristi. Krug prirodne hrane se mijenja iz mjeseca u mjesec i, kao što sam to već ponovio, ta saznanja su moj glavni vodič. Osnova uspjeha dobrog mamca je kvalitetno oponašanje prirodnih izvora hrane riba. Na većini voda prirodnu hranu čine poveće zalihe krvnih crva, raznih vrsta rakova, školjki i sličnih većih i manjih organizama. Dolaskom jeseni, meni je uvijek u razmišljanju pad količine kisika u vodi. Premda bi se sa zahlađenjem vode očekivalo da ga ima više, u vodi se sve polako raspada. Tu ponajviše mislim na lišće koje sa obližnjeg drveća završava u velikom broju voda. Ono za svoj raspad troši poveće količine kisika, i baš zbog toga smatram da u uvjetima hladnije vode s nižom količinom kisika, na scenu stupaju vodo-topivi mirisi i aditivi. Ja sam se u takvim situacijama uvijek okretao mirisima na bazi etilnog alkohola. Ako me opet pitaš za favorite, Strawbery Dream i Cinnamon su odlični jesenski izbor, ali jednako tako i Leaf Spice, Mandarine i Autumn Harvest. Svakako u jesen stavljam veći naglasak na mirise, a Sense Appeal aditive smanjujem na pola. U jesen je posve prirodno da su šarani jako gladni jer oni nagonski prepoznaju smanjenje količina njihove prirodne hrane u vodi, ali i povećanje potreba za bjelančevinama i mastima za zimu. U tom dijelu godine vam uopće ne trebaju stimulansi za hranu. Trebate im poslati poruku: «ovdje je hrana». Na početku jeseni šarani će i dalje vrlo intenzivno tražiti hranu, ali kako jesen napreduje, sve će ih biti manje po cijelom području jezera.

PŠR: A za zimu?

RH: Moje razmišljanje o smjesi za mamce se tijekom zime mijenja, a time i razmišljanje o mirisima. Moj uobičajeni izbor za zimu je visoko-proteinska smjesa u kombinaciji s aromom limuna. Ponekad mogu posegnuti i za smjesom grube teksture, kao što su smjese od ptičje hrane, i to u kombinaciji s nekim od mirisa na bazi etilnog alkohola, što zbilja zimi radi. Takvi su mirisi topivi u vodi, što se baš u to vrijeme i traži. Kad je temperatura vode niska, mirisi na bazi glicerola su posljednji o kojima uopće razmišljam. U hladnoj vodi se zgušnjavaju i ponašaju se poput ulja u hladnjaku. Prema mom iskustvu, takvi su posve neuporabljivi.

PŠR: Ako bismo se još malo nadovezali na temu mirisa, gospodine Hutchinson, što mislite, mogu li se danas, posebno mladi ribolovci, lako izgubiti u trgovinama ribolovnog pribora, kad na policama vide svu tu silu raznovrsnih mirisa? Vi ste u ovom razgovoru već spomenuli neke od svojih favorita, ali na tržištu ima još puno različitih aroma pod istim imenom, no koje se, ako ih pažljivo promotrite i onjušite, potpuno razlikuju od vaših?

RH: Mislim kako je velik broj današnjih ribolovaca shvatio da je moja kompanija jedna od originalnih, vrlo starih, na čije se proizvode uvijek može osloniti. Znam da većina kompanija ima nekih dobrih aroma i da moje nekom možda mogu djelovati kao još jedan niz u mnoštvu, međutim, niti jedna od njih nema povijesni razvoj mirisa koje mi imamo. Ne volim se hvaliti, ali to su činjenice. Ja sam prvi u Engleskoj izbacio na tržište mirise na bazi glicerinskog estera, triacetina i diacetina. Druge su me kompanije samo kopirale i tvrdile kako su njihovi proizvodi ključ za uspjeh u ribolovu, ali to baš uvijek nije bio slučaj. Sve se vode razlikuju, i što je najvažnije, potrebe šarana za prirodnom hranom se tijekom dvanaest mjeseci u godini strašno mijenjaju, te niti jedna baza za mirise ne može biti pravi ključ za uspjeh. Neke komponente koje se nalaze u voću i šećerima posebno dobro rade u određenim dijelovima godine, baš zbog toga jer se u tim vodama u to doba i prirodno stvaraju (u obliku prirodne hrane šarana). Kao što sam već ranije naglasio, ključ u izboru aroma je pratiti, slijediti ili kopirati prirodu ili događaje u vodi.

PŠR: Ako se malo ostavimo mirisa, možete li nam još za kraj nešto reći o Secret Agentu?

SC: Vjerovali ili ne, ali taj je proizvod nakon što sam ga dizajnirao, stajao pune tri godine na polici, prije nego što sam se uopće odlučio nešto s njim napraviti. U ovom trenutku, moje razmišljanje o Secret Agentu se bitno razlikuje od razmišljanja u trenutku kad sam ga prvi put izbacio na tržište. To je zbilja izvanredan proizvod i svi rezultati, kao i na tisuće ulovljenih šarana, to su samo potvrdili, međutim, danas ja s njim imam puno bolje rezultate ako dozu smanjim s 5 na 3 ml. Ni sam nisam potpuno siguran zbog čega je to tako, ali pretpostavljam kako se radi o signalima koje on odašilje prema ribama. Ljudi bi morali znati kako je Secret Agent kombinacija organskih kiselina i aminokiselina. Zbog toga je tako poseban. On je šaranu zapravo stimulans za hranu, a ne samo jedna od poruka koje klasični mirisi šalju. On ima neke nutricionističke prednosti pred ostalim proizvodima toga tipa i zato smatram da se pokazao toliko bolji od drugih. Druga njegova prednost je u tome što šaran može i najmanje količine ove tekućine otkriti na velikim daljinama. Zbog toga kad s njime lovite, treća opcija je da smanjite dozu, s 3 na 2 ml po kilogramu mamaca. I s njom je još uvijek vrlo efikasan. Secret Agent je zapravo zamišljen ne samo kao stimulans za hranjenje, već i kao vrlo vjerno oponašanje njihove prirodne hrane, koja se i inače nalazi u njihovoj okolini. Zbog toga smatram da postoji još mjesta u pokusima za smanjenje njegove doze. Šarani zapravo imaju vrlo precizne senzore i njima mogu na daljinu precizno detektirati velike kolonije krvnih crva, zbog toga posebno zimi nikad nije dobro upotrebljavati kvalitetne arome, aditive ili njihove kombinacije u prevelikim dozama. Stara ribička mudrost kaže kako je ključ uspješnog ribolova zimi pronaći ribe, a ne ponuditi im jako aromatiziran mamac. Ta cijela priča o aromama i aditivima u stvari je vrlo jednostavna, Simon. Ribolovci samo trebaju trenutno prije ribolova pogledati u prirodu oko sebe, preciznije, u vodu na kojoj love i uvidjeti što se tamo događa. Tu situaciju treba pokušati oponašati izborom komponenti, aroma i aditiva u svojim mamcima u određenim dijelovima godine. To je zapravo ono što ja već radim dugi niz godina. Moja paleta mamaca se uvijek bazirala na toj teoriji, pa tako i moj ribolov.

PŠR: Puno hvala što ste našli vremena za razgovor s nama, gospodine Hutchinson. Siguran sam kako će dio ribolovaca u potpunosti promijeniti svoj pristup i izbor mamaca nakon što ovo pročitaju. Odlično!

Niti jedan dio Praktičnog ribolova i Praktičnog ribolova more ne smije se reproducirati bez pisane dozvole izdavača. Uredništvo ne odgovara za stavove i moguće krive navode u autorskim tekstovima. Copyright © 2021 Praktični Ribolov | Sva prava zadržana