Odabir plovila za ribolov

7 min read

PR / Broj 35 / Veljača / 2011.

Piše: Marin Hlobik

Moram priznati da me je urednik razveselio kada mi je priopčio da od ovoga broja u PR-u kreće nova rubrika u kojoj čemo raditi testove i recenzije plovila za ribolov sa namjerom da ribolovcima olakšamo odabir. Moj ”zadatak” u ovom tekstu da vas upoznam sa tipovima plovila, svim manama i prednostima koje su od ključne važnosti za ribolovno plovilo. Naravno svaki ribolovac traži plovilo po svom guštu i naravno da se ukusi razlikuju stoga se nadam da če svatko pronači po nešto za sebe u ovom tekstu. Uvjeren sam da su svi ribolovci koji imaju plovila bili u problemu pri izboru svog ljubimca pa tako i ja. U nastavku ću pokušati olakšati ovaj težak izbor.

Plovila djelimo u tri glavne skupine ovisno o izradi dna plovila to jest podvodnog djela, a to su:

  • Plovila sa deplasmanskim dnom
  • Plovila sa gliserskim dnom
  • Plovila sa poludeplasmanskim dnom

Postoje još dvije skupine, jedrilice i višetrupci no prve tri navedene skupine su nam najzanimljivije za ribolov.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Plovila sa deplasmanskim dnom

Ovaj tip plovila najčešće srećemo na našem dijelu Jadrana radi se naime o barkama od 4 do 10 metara dužine poznatije su ribolovcima kao pasare, istranke, dalmantike, primorke, gradaci, gucevi leuti i druge slične barke. Pasare su veoma rasprostranjene i cijenene od ribolovaca na moru i izrađuju se od drveta ili stakloplastike no pošto je stakloplastika veoma jednostavna i jeftina za održavanje drvene barke sve rijeđe viđamo u lukama.

Službeno sve barke sa deplasmanskim dnom stručnjaci nazivaju pasarama tako da su istranke, primorke i dalmantike također pasare ali sa kabinom i eventualnom natkabinom. I sam sam ponosan vlasnik Elanove pasare dužine pet metara izrađene od stakloplastike i veoma sam zadovoljan ovom barkom no sam bi sebe lagao, a tako i vas kad bih rekao da ova barka nema mane koju dijele sve barke sa deplasmanskim dnom. Da bi uvidjeli njihove mane reči ču nekoliko riječi o karakteristikama deplasmanskog dna. Deplasmansko dno je bačvastog oblika sa kobilicom dobre stabilnosti i zbog takve forme sijeku more i razmiču ga preko svojih bokova pri čemu stvaraju veliki pramčani i krmeni val uslijed opstrujavanja vode preko svojih bokova. Laički rečeno ove barke plove na principu uzgona i tokom plovidbe gotovo cijeli podvodni dio (dno) uronjen je u more. To stvara veliki otpor, a posljedica toga je mala brzina plovila. Brzina plovila je jednaka ili nešto veća od dužine vodene linije što bi značilo da se barka dužine oko pet metara kreče brzinom pet nautičkih milja. Mnogi če reči da bi veči i jači motor riješio problem male brzine ali to nije riješenje. Za primjer ja imam na svojoj pasari motor jačine pet konjskih snaga dok je prijatelj na svoju pasaru identičnu mojoj stavio motor jačine osam konjskih snaga no na brzini nije ništa dobio već je samo povećao potrošnju goriva. No ipak pasara je veoma stabilna barka i može izdržati jako ružno nevrijeme. Odlična je i na sidru jer kobilica ne dozvoljava da je vjetar okreče kao na riginšpilu. Isto tako vjetar nam ne otežava previše plovidbu sa minimalnom brzinom, naprimjer kada lovimo panulom sa živim mamcem. Sve u svemu odlična barka za ribolov koja ima malu potrošnju i jednostavno se održava no kako ste i sami uvidjeli mana je mala brzina. Nekima to možda i nije mana no danas mnogi ribolovci nemaju previše vremena radi mnogih obaveza stoga je brža barka prednost pogotovo ako se zaputimo u ribolov na udaljenije pozicije.

Plovila sa gliserskim dnom (gliseri)

Ova plovila, nekad rijetka na našem dijelu Jadrana, u novije vrijeme se sve više koriste i mnogi ribolovci se odlučuju upravo za plovila ovog tipa. Razlog tome je njihova brzina koja se kreče od 20 do 30 nautičkih milja i brže ovisno o jačini motora. Ribolovci najčešće koriste glisere dužine od 4 do 7 metara, iako ovakvih plovila ima i mnogo dužih za ribolov su preveliki i nepraktični. Najčešća su dva tipa gliserskog dna, duboki i plitki V oblik dna, a za ribolovce bih preporučio tip duboki V jer je mnogo stabilniji pri plovidbi smanjenom brzinom i na uzburkanom moru. Za razliku od deplasmaskih plovila čija težina ”leži”na moru pomoču uzgona, gliseri za plovidbu iskorištavajiu hidrodinamičku silu. Naime potisak jakih motora izdiže trup plovila i plovilo klizi na površini mora, a ne gura more kao što je slučaj kod deplasmanskih plovila.

Najpoznatija plovila sa gliserskim dnom su popularni fishermani. Radi se najčešće o plovilima otvorenog tipa to jest bez kabine sa upravlječkom konzolom u sredini ili na zadnjoj trečini dužine plovila. Nazivaju se fishermani zbog opreme koju proizvođači ugrađuju u plovilo. Najčešća oprema su nekoliko nosača za štapove na gornjoj strani bokova na zadnjem djelu (krmi), bazeni za živi mamac, samarice, roll bar sa nosačima za štapove i slično. Mnogi su ribolovci u fishermanima vidjeli idealno plovilo no moram reči da i ovo plovilo ima nekoliko mana. No prvo da navedem prednosti ovih plovila. Več sam naveo da su ova plovila veoma brza što je ogromna prednost pogotovo ako za ribolov možemo izdvojiti nekoliko sati i želimo loviti na udaljenijim pozicijama koja nisu toliko često napadnuta od drugih ribolovaca. Prednost je prisutna i u situacijama kada se želimo premjestiti sa jedne pozicije na kojoj riba ne radi na drugu, a ponajviše panulaši znaju koliko je svaka izgubljena minuta dragocijena jer se grabežljivci ne hrane cijeli dan. Mane ovih plovila su loše manevarske sposobnosti pri malim brzinama ukoliko je more uzburkano ili ima nešto jačeg vjetra (panulaši če znati o čemu govorim). Problem se javlja i kod lova iz usidrenog plovila jer vjetar zanosi plovilo što nam otežava lov. Motori koje koristimo za ova plovila su jačine od 50 do 150 konjskih snaga stoga ako mislimo loviti panulom trebamo imati uz glavni motor i manji pomoćni motor sa kojime čemo panulati. No u slučaju vjetra ili uzburkanog mora sa malim motorom je teško upravljati zbog manjka kobilice na gliserskom dnu. Mana koja odskače od ostalih je podosta velika potrošnja motora što je problem u ovo vrijeme kada cijene goriva skaču iz dana u dan. No sve u svemu i ovo su odlična plovila za ribolov pogotovo za ribolovce koji ne mogu izdvojiti previše vremena za svoj hobi ili jednostavno vole loviti na udaljenim pozicijama i žele što prije stiči do njih.

Moram ovdje još spomenuti i gumenjake koji isto pripadaju skupini plovila sa gliserskim dnom. Rijetki ribolovci koriste gumenjake iz ne znam kojeg razloga dok su kod podvodnih ribolovaca gumenjaci najkorišteniji. No mnogi ribolovci u susjednoj Italiji koriste gumenjake za ribolov i uvjeren sam da če i kod naših ribolovaca biti sve učestalije plovilo svog lakog održavanja i ostalih prednosti. Največa prednost je mala težina gumenjaka što omogučava korištenje manjih motora (manja potrošnja) dok i dalje imamo veliku brzinu kretanja, a također i vrlo lak transport na prikolici. Ovo zadnje nam omogućava brzu promjenu mjesta ribolova jer svoje plovilo jednostavno odvučemo autom.

Chris standing up holding his daughter Elva

Poludeplasmanska plovila

Po mišljenju mnogih ribolovaca, a tako i mojem plovilo sa poludeplasmanskim dnom je je najbliže savršenom plovilu, a usudio bih se čak reći i da je ovo idealno plovilo za ribolov na moru (da ne kažem baš savršeno). Vjerujem da ste i sami zaključili iz naslova da se radi o plovilu koje je kombinacija deplasmanskog i gliserskog plovila. Dakle prednji ili pramčani dio trupa je bačvastog oblika sa kobilicom što je kako smo naveli odlika deplasmanskog dna. Zadnji ili krmeni dio trupa je tipično gliserski ravan i zauzima otprilike trečinu površine podvodnog dijela trupa. I baš ta kombinacija je dobitna sa velikim prednostima. Dok plovimo malom brzinom plovilo se ponaša poput klasičnog deplasmanca zahvaljujuči bačvastom dnu sa kobilicom. Tako da imamo veliku stabilnost na uzburkanom moru, niti nam vjetar ne smeta dok lovimo usidreni ili polako vučemo panulu sa živim mamcem. Na ovim plovilima koristimo nešto jači motor recimo na plovilima dužine pet metara koriste se motori od 20 do 40 konjskih snaga. I sada dolazi do izražaja gliserski dio dna, naime dodavanjem gasa izdiže se trup i plovilo izglisira i kreče se poprilično velikom brzinom. U zadnje vrijeme javlja se velika pomama za ovim plovilima i nažalost neki proizvođači to malo zlorabe i nude kupcima poludeplasmance koji to u stvari nisu i preuveličavaju brzinu kretanja plovila koje proizvode.

Normalno je da se ova plovila ne mogu kretati jednakom brzinom kao klasični gliseri jer zakoni fizike to ne dozvoljavaju. Stručnjaci brodogradnje tvrde da se poludeplasmanci kreču dva do četiri puta brže od deplasmanaca iste dužine ovisno o jačini motora. No i to je veoma zadovoljavajuče jer imamo brzo plovilo i ne preveliku potrošnju koja ima sve prednosti u ribolovu kao jedan deplasmanac. Mislim da če svi ribolovci biti zadovoljni karakteristikama ovakvog plovila. Nadam se da sam uspio pojasniti ovu osnovnu podjelu plovila i da če svatko naći sebi ono što mu odgovara. Truditi čemo se u testovima plovila dati što bolju predodžbu o testiranom plovilu i time vam olakšati odabir svog morskog ljubimca.

Niti jedan dio Praktičnog ribolova i Praktičnog ribolova more ne smije se reproducirati bez pisane dozvole izdavača. Uredništvo ne odgovara za stavove i moguće krive navode u autorskim tekstovima. Copyright © 2023 Praktični Ribolov | Sva prava zadržana