Propeleri
5 min readPR / Broj 52 / Srpanj / 2012.
ili priča o tome kako je šumar promijenio pomorstvo…
Piše: Andrea Ferlin

Jednom kad ste odlučili koji motor ugraditi na plovilo, potrebno se pozabaviti odabirom propelera, jer ono što su kod auta gume, kod plovila je propeler. Aluminijski ili inox, veći ili manji korak? Iako se čini komplicirano, zapravo i nije, naravno, uz razumijevanje nekoliko osnovnih pojmova.

Za neobičan početak “priče“ o propelerima, tartufima i filmskoj nagradi pobrinuo se Josef Ressel, austrougarski šumar rođen 1793. godine u Češkoj. Taj šumar austrougarske monarhije 1829. godine uspješno je u Tršćanskom zaljevu s brodom “Civetta“ zaplovio brzinom od 6 čvorova pokretan parnim strojem i prvim pravim funkcionalnim i zaštićenim patentom – propelerom.
Nažalost, Ressel se kratko veselio svojoj uspješnoj testnoj plovidbi jer je na brodu eksplodirao parni kotao. Naravno, za eksploziju je bio okrivljen novi izum, a njegovom izumitelju zabranjena su sva daljnja testiranja koja su ocijenjena kao opasna!
Iako Ressel nije “naš“ pa se ne možemo hvaliti još jednim za svijet značajnim izumom, ipak ga je sudbina donijela u naše krajeve. U Istri, odnosno Motovunu, Ressel je kao austrougarski šumar bio zadužen za pošumljavanje doline Mirne na čemu mu danas zahvaljuju ljubitelji tartufa! U čast velikog izuma i njegovog izumitelja filmska nagrada međunarodnog Motovunskog filmskog festivala dobila je naziv – Propeler Motovuna.


Standardni propeler?!
Kao što ste dugo razmišljali koji motor kupiti za plovilo, red bi bio da posvetite pažnju i propeleru. Velika je šansa da propeler koji je došao s plovilom (motorom) nije pravilan izbor za vaše plovilo. Standardni propeler, dakle, ne postoji! Kao što postoje gume različitih dimenzija, profila i namjene, tako postoje i različiti propeleri. Univerzalni propeler ne postoji jednostavno iz razloga što kod plovila postoji prevelik broj varijacija, pa je tako moguće da dva različita vlasnika na primjerice dva ista broda imaju različite propelere koji pružaju najbolje performanse. Ništa neobično! Prilikom izbora propelera treba voditi računa o snazi motora, težini plovila, teretu koji će najčešće biti na plovilu, broju osoba na plovilu pa čak i prosječnom stanju mora u akvatoriju u kojem najčešće plovite. Kako stvar nepotrebno ne bi postala komplicirana potrebno se voditi nekim pravilima. Općenito govoreći, pod normalnim opterećenjem (teretom) ili malo preko toga, pravilno odabran propeler dozvolit će motoru da postigne maksimalno deklarirane okretaje (ali da ih ne prelazi). Ako je primjerice navedeno da su maksimalni okretaji motora 5000-6000 okr./min. sa dobro odabranim propelerom motor bi trebao postizati 5700-6000 okr./min. s prosječnim teretom (pr. 70% goriva, dvije osobe, sidra, konopi, akumulatori, napunjen bazen za živu ješku, itd. ) ili s malo više od prosječnog tereta.

Također, ovisno o namjeni plovila, možemo se “igrati“ s propelerom sve dok se okretaji nalaze u deklariranom rasponu okretaja ovisno o tome treba li nam bolje ubrzanje ili viša brzina. U slučajevima kad motor ne postiže dovoljan broj okretaja on je preopterećen, što mu svakako skraćuje vijek trajanja, te taj problem treba riješiti kako bismo motoru pružili pravilan rad i izvukli iz njega maksimum. Druga situacija koja se može dogoditi je ta da motor prelazi maksimalno deklarirane okretaje. U takvim uvjetima motor ne razvija maksimalnu snagu što je također situacija koju treba riješiti kako bismo iz motora izvukli najbolje performanse.
Na kraju, sve se svodi na to da konjske snage obješene po krmi ne znače ništa ako se ne mogu efektno prenijeti u vodu, odnosno, postati potisak.
Kako odabrati?
Prilikom kupovine motora dobro se informirati kod drugih vlasnika koji imaju isto ili slično plovilo pogonjeno istim motorom kako bismo okvirno znali kakav propeler naručiti. Također na internetu postoje velike baze podataka, pa ukoliko nema baš vašeg plovila, pogledajte plovilo istog tipa trupa, sličnih dimenzija i težine.
Kod isporuke plovila treba odmah provjeriti koje okretaje motor postiže s montiranim propelerom što je onda polazna točka za zamjenu propelera.
Budući da su propeleri prilično skupi, malo tko si može priuštiti testiranja različitih propelera, no ukoliko ovladate s nekoliko osnovnih pojmova nećete birati na slijepo i tako ćete smanjiti broj pogrešaka.

Oznake propelera – na propeleru se nalaze dvije brojke; pr. 14 ¼ x 17.
Prvi broj (14 ¼) odnosi se na dijametar propelera, dok drugi broj (17) označava korak propelera.
Dijametar – propeler vrtnjom opisuje kružnicu; kad bismo kroz centar kružnice provukli pravac te potom izmjerili duljinu, dobili bismo dijametar, odnosno, promjer propelera.
Korak – udaljenost (u inčima) koju bi određeni propeler prešao u jednom okretaju, tako će se teoretski propeler od 17 inča pomaknuti 17 inča svakim okretom. Propeler manjeg koraka bolje će ubrzavati plovilo ali će imati manju krajnju brzinu; s druge strane, s propelerom većeg koraka plovilo će imati veću krajnju brzinu, ali će slabije ubrzavati.
Svaki inč koraka propelera odgovara promjeni od 150 +/ 50 okretaja u minuti.

Teoretsko znanje će pomoći, ali ništa ne može zamijeniti testiranje na plovilu!
Da li ćete izabrati inox ili aluminijski propeler ovisi o vama samima, inox propeler je generalno trajniji i obično se s njim dobije nešto na brzini; no također je značajno skuplji (pitanje isplativosti investicije), a njegova čvrstoća je prilikom kolizije sa stijenom otegotna okolnost, jer se on (za razliku od aluminijskog) neće “polomiti“ nego će silu udarca prenijeti na motor i prouzročiti oštećenja.
Zbog već navedenog, također se često događa da nakon oštećenja koje se “naoko“ ne čini značajnim i dalje koristi isti propeler. Trenutačno izbjegnut, dugoročno moguće velik trošak. Oštećeni propeleri ne vrte se kako bi trebali, odnosno, zbog nepravilne vrtnje proizvode vibraciju koja može oštetiti motor te tako prouzročiti puno veće probleme nego što je to zamjena propelera.