Viška panula vs olovo čuvar (1 dio) – Ribolov iz barke

Car o' riba to jest zubatac je riba o kojoj mnogi ribolovci maštaju jer ulijeva nekakvo posebno strahopoštovanje. Svi znaju ponešto o lovu zubaca i o njegovoj prepredenosti, lukavosti i uglavnom predstavlja lovinu koju nije baš i lako prevariti, no vjerujte mi i on je samo riba i to predator koji svoje intinkte poput znatiželje i potrebe za hranjenjem plaća glavom... Piše: Marin Hlobik

PRM / Broj 3 / Siječanj / Veljača / Ožujak / 2014.

Car o’ riba to jest zubatac je riba o kojoj mnogi ribolovci maštaju jer ulijeva nekakvo posebno strahopoštovanje. Svi znaju ponešto o lovu zubaca i o njegovoj prepredenosti, lukavosti i uglavnom predstavlja lovinu koju nije baš i lako prevariti, no vjerujte mi i on je samo riba i to predator koji svoje intinkte poput znatiželje i potrebe za hranjenjem plaća glavom. Mnogo je već toga napisano o ribolovu zubaca, toliko da ne bi stalo u poveću enciklopediju stoga ću se ovdje pozabaviti sa alatima za lov zubaca to jest tradicionalnom viškom panulom za lov iz ruke te štapom i rolom za lov sa olovom čuvarom. Naravno svako ovdje vuče vodu na svoj mlin, mnogi se kunu u višku panulu, dok malo moderniji ribolovci više preferiraju štap i rolu. Isto tako i u Rovinju većina lovi zubaca štapom i rolom dok je jedan dobar ribolovac i prijatelj Elvis vjeran viškoj panuli. Radi ovog teksta sam zamolio Elvisa da mi izradi jednu panulu tako da i ja probam loviti iz ruke ne bih li shvatio prednosti i mane ribolova viškom panulom pošto sam se na štap i rolu navikao i znam koje su prednosti, a koje mane. Stoga krenimo redom.

Piše: Marin Hlobik

Viška panula – prednosti i mane

Prvo ću napisati par riječi o viškoj panuli, tom tradicionalnom alatu sa kojim se već godinama love zubaci. Cijela priča o viškoj panuli počinje naravno na Visu prije nekih sedamdesetak godina kada je poznati viški ribar Ante Lukšić zvani Biljka koji je načinio prvu tešku panulu od materijala koje je tada imao. No današnji oblik viške panule je izradio njegov sin Stipe koji je sa ocem išao u ribolov od malih nogu, i mnogi kažu da je čak i nadmašio oca. U sve te godine izgled panule se nije previše mijenjao, gotovo svaki ribolovac ima svoju panulu to jest raspored olova no tu nije potrebno nešto pretjerano mistificirati. U biti je jednostavno, radi se obrnutom logaritmu, znači od predveza sa udicama pa prema motavilu su olova gušće poredana te se taj razmak sve više povećava prema motavilu. Najbolje su se pokazale manje olovnice od 5 do 10 grama jer manje udaraju po rukama u borbi sa ribom.

No vratimo se na prednosti viške panule, prva i po meni najveća prednost je cijena panule, to jest mala cijena jer već za par-stotinjaka kuna možemo izraditi panulu dok ćemo kod nabave štapa i role potrošiti ipak dosta više. Uzmimo kao prednost i gušt koji doživimo kada ulovimo lijepog zubaca na ruke i to na panulu koju smo sami izradili, jednostavno se probudi u nama onaj prapovijesni instinkt lovca odnosno ribolovca. No u samom lovu najveća prednost je ponašanje panule to jest kretanje panule za plovilom. Kako bi rekao jedan moj prijatelj kreće se poput zmije u travi, što znači da prati plovilo bez oštrih kutova koliko god da mi oštro skrećemo sa plovilom.

Možda ću naljutiti mnoge tradicionalne ribolovce ali to bi bilo to što se tiče prednosti viške panule, te su mi ostale samo mane za pojasniti. Najveća mana koju sam primijetio je otpor koji pruža viška panula dok je vučemo držeći u ruci, pogotovo kada se krećemo protiv struje. Zbilja mi je ruka odrvenila nakon sat vremena povlačenja panule. Ribolovci koji preferiraju višku panulu tvrde da je kod viške panule lakše pratiti dno i osjetiti kada dotaknemo dno ili osjetiti griz ribe s čime se nikako ne bih složio jer mi zbilja trebalo dosta vremena da shvatim što je tuckanje po dnu, a što griz ribe. To je logično jer se ipak radi o najlonu i koliko god debeli bio ima svoju istezljivost, što umanjuje osjetljivost. Ima još jedan mit o viškoj panuli koji ne drži vodu, a to je da ima svojevrstan trbuh koji ne dozvoljava da mamac dođe do samog dna i tako zakačimo prevez u zadjev. To objašnjenje je u stvari fizički nemoguće! Jedino kada se taj trbuh pojavljuje je kada pustimo panulu da tone jer tada olovnice koje su gušće raspoređene prije stignu do dna no čim krenemo povlačiti panulu sve se ispravlja. Velika mana je i to što u plovilu moramo imati dosta mjesta te kod izvlačenja panule sve skupa pažljivo slagati da nam se panula ne bi zamrsila. Sve je u redu ukoliko nemamo ljutu ribu na udici jer ukoliko se panula zamrsi u borbi postoji velika šansa da izgubimo ulov ali i dio panule. No ono što smatram najvećom manom je situacija kada zapnemo u zadjev na dnu, kao što sam rekao najčešće zapnemo sa djelom panule gdje su olovnice najgušće raspoređene i tu se najlon dosta ošteti. To je popriličan problem jer na moru taj dio ne možemo na brzinu promijeniti te zbog toga mnogi ribolovci koji prakticiraju lov viškom panulom imaju na plovilu nekoliko izrađenih panula. Ono što sam zaboravio spomenuti kao manu su svakako olova koji dobro izudaraju prste tokom borbe sa ribom. To i nije preveliki problem kod zubaca ali recimo kod gofa borba traje dulje i budite uvjereni da će vam ruke biti krvave. No u Rovinju i nema baš gofova, jedinu veću ribu za koju znam da je ulovljena je ulovio moj prijatelj Robi, radilo se o gofu od 26 kilograma. Ulovio je tog kapitalca loveći iz ruke i kaže da je to bila strašna borba, no još je strašniju borbu doživio sa licom od svega 8 kilograma gdje gotovo ostao bez prsta. Mislim da sam sve rekao o lovu viškom panulom, radi se o mom iskustvu lova ovom tehnikom, no ne prevelikom iskustvu, a sada ću reći nešto o drugoj tehnici sa kojom sam na ”ti”, to jest o lovu panulom pomoću štapa role i olova čuvara.

Štap, rola i olovo čuvar- prednosti i mane

Ne znam tko je izmislio tehniku panule sa olovom čuvarom ali moram se zahvaliti na tome jer potpuno sam naklonjen ovoj tehnici. No naravno i ovdje postoje prednosti i mane, u biti ima samo nekoliko mana ali krenimo redom.

Najveća mana lova štapom i rolom je cijena štapa i role, jer budimo iskreni za kvalitetan štap i multiplikator ćemo sigurno morati izdvojiti barem tisuću kuna, što nije malo u ovim kriznim vremenima, no uz pravilno održavanje takav će nas pribor služiti dugi niz godina. Mana koju pripisuju štapu mnogi ribolovci koji prakticiraju lov viškom panulom je ta da sa štapom nemamo direktan kontakt sa mamcem i dnom ali to baš i nije istina. Stvar je u tome da ja uvijek držim štap u ruci dok lovim tako da sam uvijek svjestan što se dešava sa mamcem. No shvaćam razlog njihovog negodovanja, jer ukoliko pogledate na internetu video klipove o ribolovu zubaca štapom gotovo svi ribolovci drže štap u nosaču na plovilu. No kao što sam rekao veća prednost je u ribolovu ukoliko držimo štap u ruci tokom ribolova. Moram napomenuti da na roli (koristim mali multiplikator jer je jednostavniji, snažniji i bolji za rukovanje od stacoinarne role) uvijek imam namotanu upredenicu, koja kako i sami znate nema gotovo nikakvu istezljivost. Ovo svojstvo mi daje prednost kod osjeta jer se osjeti i najsitniji griz malog kantara pa tako i najperfidniji griz velikog zubaca koji se osjeti kao da je nešto samo lagano zatreslo lignju. Naravno da na kraju upredenice koristim najlonski predvez dužine od 10 do 20 metara ovisno o godišnjem dobu, to jest zimi kraći predvez, a ljeti duži. Upredenica odlično reže more tako da pomoću nje možemo loviti i na stvarno velikim dubinama, recimo 60-70 metara što je sa viškom panulom zbilja teško, usudio bih se reći i nemoguće. No tu leži i jedina ozbiljna mana u ovom ribolovu štapom, jer kako sam rekao upredenica odlično reže vodu što predstavlja problem kod naglijih okreta ili skretanja plovilom jer ovakva panula neće lijepo pratiti plovilo poput viške panule. No dok dobro ne upoznamo mjesto na kojem lovimo trebamo samo pripaziti da tokom lova ne radimo preoštre kretnje plovilom i umanjiti ćemo ovaj problem i manu. Mnogi bi pomislili da predstavlja problem držati štap u ruci tokom cijelog ribolova no, to nije tako jer uvijek pronađemo položaj koji nas ne umara. Druga stvar je ta da u ribolovu na dubinama 35-40 metara gdje sada i tražimo cara, ukoliko lovimo sa viškom panulom trebamo je otežati sa ukupnih 650-750 grama olova, dok nam za ribolov štapom i rolom na kojoj je upredenica treba tristotinjak grama olova. Zaključite sami što stvara veći otpor. Moram spomenuti još jedan slučaj. Često sam čitao i čuo od mnogih ribolovaca koji prakticiraju lov viškom panulom da im zubaci pregrizaju predveze dok se to meni pri ribolovu štapom nikada ali baš nikada nije dogodilo, a ulovio sam zbilja mnogo zubataca. Mislio sam u početku da se radi zapravo o strijelkama, no to se dešavalo mom prijatelju Elvisu i u kasnu zimu kada sigurno nema strijelki na tim pozicijama gdje lovimo zubace. No mislim da se na kraju ipak radi o razlici u debljini predveza. Kod viške panule se koriste predvezi debljine 0.80-0.90 mm dok ja kod ribolova štapom koristim predvez debljine 0.50-0.55 mm te smatram da deblji predvez ipak nekako zubacu padne pod zub, jednostavno ne vidim drugi razlog.

Na kraju bih se posvetio samo malo ulovu i izvlačenju zubaca. Nažalost zubatac i nije baš neki borac ali prvi bijeg zubaca je nešto najsilovitije što čete osjetiti, nijedna riba mu tu nije ravna. Zato je i pribor kojim se lovi zubatac predimenzioniran , da bi se taj bijeg zaustavio i spriječilo da se zubatac dočepa kakve rupe ili stijene jer on upravo na to cilja čim shvati da je ulovljen. Kod lova viškom panulom se najlon jednostavno čvrsto drži i zavozi plovilom dalje od braka, a slično je i sa štapom. Kod ribolova štapom koristim 30 libarsku upredenicu i predvez, što zači da kočnicu multiplikatora namjestim na težinu od 5.5 kilograma i nikada nisam imao problema kod izvlačenja ribe. U sve ove godine sam izgubio dva zubaca jer su oštetili predvez na stijene ali samo zato jer ja nisam odreagirao kako treba.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

To bi bilo sve o ovim alatima za lov zubaca, na vama ostaje da odlučite kojem čete se načinu lova prikloniti, stvar je samo navike. Nadam se da će vam ovaj tekst pomoči da odlučite. Želim vam bistro u 2014 godini i da ulovite prvog zbaca onaj tko se bude prvi put okušao u ribolovu panulom. Zapamtite, kad ulovite prvog cara i vidite njegove nevjerojatne boje shvatiti čete da ste zapravo ulovljeni upravo vi – ulovljeni i zaraženi ovim nevjerojatno snažnim adrenalinskim ribolovom. Svakako nam pošaljite slike da se i mi divimo vašem caru.