Šaran na viđeno umjetnim mamcem

PR / Broj 39 / Lipanj / 2011.

Ovu tehniku brzog ribolova sam počeo prakticirati sasvim slučajno, jer su mi se šarani sami pokazali pod nogama. Pokazala se kao iskonski ribolov sa puno vrebanja, indijanskog prikradanja, nadmudrivanja, i „nagovaranja“ riba na griz. Sve ove karakteristike su ono zbog čega pravi špineri idu u ribolov, stoga nema razloga za snobizam – uživajte u drilovima ovih borbenih riba!

Tekst: Dalien
Foto: Dalien, Mario Bartolić, Igor Pavičić

Nije da ne volim šarane. Prekrasni su, veliki i borbeni! Tko može biti ravnodušan na zujanje role i škripu štapa pod pritiskom velike i borbene ribe?! Ipak za razliku od šarana, puno manje volim šaranolov! Za moj ukus je to previše opreme, vremena i pripremama. Ova tehnika bi se po mnogim obilježjima mogla nazvati špinanje šarana. Ribolov je aktivan, koriste se umjetni mamci i lovi se uglavnom na viđeno što je čini prihvatljivom čak i za hard core špinera poput mene….

Na viđeno kao bass-a

Sve je počelo jednim svibanjskim izlaskom na Bundek. Bilo je oblačno i puhalo, te sam se nadao na jerk prevariti koju zaostalu mamaru. Čim sam došao na vodu oblačan i vjetrovit dan se pretvorio u miran i sunčan, što definitivno nisu uvjeti za jerkanje. Brzo sam shvatio da od štuka ništa i sjetio se nekoliko silueta šarana koje sam vidio uz ponton. Ako se ne varam, bili su okrenuti glavom prema dolje i hranili se…“Od štuka ništa, ajde da probam uhvatiti te šarane. Ako ih mogu loviti na umjetne muhe, valjda će primiti i silikon“

Sva sreća da mi je u prsluku ostalo nešto pribora sa Ultra light kupa na Savici pa sam se odmah dao u improvizaciju. Skinuo sam olovo sa jig udice br 6, od tijela žute Berkley nimfe oblikovao sam dva zrna kukuruza. Al sam htio još popraviti dojam, pa sam i Berkley Sandworma izrezao na komadiće veličine crva. Napravio sam doslovno imitaciju dva zrna kukuruza sa par crva na udici! Sve skupa sam opteretio sa dvije razmaknute olovne sačmice kako bih mogao malo dalje baciti i kako bih potopio špagu na dno.

Trebao sam im se prišuljati, što na šoderu i nije jednostavno. Šarani su se malo povukli, ali se jedan brzo i vratio. Nekoliko puta sam mu plasirao mamac, ali nije baš halapljivo krenuo prema njemu. Nakon jedno 10 tak minuta gađanja, napokon sam uspio prezentirati mamac na njegovu putanju i špaga je krenula….

Moram priznati da je dril šarana od 6-7 kg na 30 lb špagu, multić i i 2 metra drška-od-metle štap u najmanju ruku čudan, ali sam svejedno uživao u ulovu i naravno narednih dana ciljano počeo loviti šarane na viđeno, umjetnim mamcima…

Ciljano ili plan B

Kraj proljeća i početak ljeta je top sezona za ovu tehniku, jer šarani u ovo post-mrijestno doba vole plićake, vide se i obilno se hrane. Na većini klupskih voda u Hrvatskoj šaran je prilično dobro zastupljen, pa stvarno nema razloga da ne pokušate. Iako je meni bilo zanimljivo u pripremi za tekst ciljano vrebati šarane, super je opcija imati ovu tehniku kao plan B ukoliko grabežljivci ne rade ili ukoliko nam se sami pokažu. Sve što vam treba za prenamjenu vašeg spin pribora je paket šaranskih udica, nekoliko sačma olova i paketić umjetnog kukuruza – ne može biti jednostavnije i uvijek može biti u nekom džepu pored varalica!

Potpuno mi je svejedno da li gledam bassa kako usisiva crva ili šarana kako kupi moj umjetni kukuruz, jednako je uzbudljivo!

Valovi, sjene, oblaci, mjehurići…

Najatraktivniji ribolov je onaj kada lovimo ribe u koje gledamo kako se hrane, no zbog mutnoće vode ili atmosferskih prilika to nije uvijek moguće. Znakove njihove prisutnosti poput oblaka mulja ili mjehurića koji izlaze na povšinu su bolji, jer to znači da se ribe hrane i da su ulovljive. Ribe koje vidimo pri površini ili u pola vode usred sunčanog dana su često teško uhvatljive. Problem je što se ne hrane i uopće ih uopće ne zanima šta je na dnu. Možemo prihvatiti izazov i nadmudrivati se tim ribama u pola vode balansiranim mamacem sa plutajućom spužvicom ili dipanim komadićem vate. Moguće ih je prevariti, ali je ipak puno lakše kada vidimo znakove hranjenja šarana.

Za ovaj ribolov su najbolji plići dijelovi jezera od 1-1,5 metra dubine. Što je dno sa više taloga mjehurići će biti vidljiviji. A kada je dno dovoljno mekano i lijepi šaran ruje, mjehurići znaju izlaziti jako poput mlaza jacuzzija! Na tvrđem dnu ćete prije uočiti oblake taloga koje šarani dižu rovanjem. Njih je možda još lakše primjetiti jer duže ostaju vidljivi.

Uz malu pomoć moderne šaranije…

Ukoliko vam se ovaj ribolov svidi, možete mu se ozbiljnije posvetiti i pribaviti pelete, šećerac, pva mrežice i slično kako biste bili uspješniji. Niti to nije toliko stvari i opet vam sve stane u jednu kutijicu ili vrećicu.

Kako bi lakše dobili griz, u području gdje smo primjetili ribe možemo baciti par šaka peleta na što bi šarani trebali reagirati i „ući vam u hranilište“. Opet pričamo o čekanju od 10-15 minuta. Ja najviše volim kombinaciju ova dva pristupa. Bacim par šaka peleta na mjesto gdje očekujem ribe, ali i dalje jako dobro gledam šta se okolo dešava, odem na druga mjesta vidjeti ili pokušati pa se opet vratim tamo gdje sam nahranio da vidim jel se vide mjehuri ili „oblaci“. PVA paketić sa peletama i šećercem je isto odličan trik za bacanje u udaljeno područje aktivnosti šarana.

Od mamaca, moram priznati da nisam previše eksperimentirao. DD baits umjetni šećerac je toliko privlačan šaranima da je većina grizeva polagano napinjanje špage i duboko gutanje mamca od strane šarana. Oni jednostavno ne primjećuju da je u pitanju umjetni mamac i da su u biti već ulovljeni. Kako nema teškog olova na sistemu, oni samo pokupe kukuruz i ruju dalje! Iako je taj kukuruz već sam po sebi aromatiziran, možete ga oplemeniti sa DD Baitsovim Liquid sweet corn sprayem kako bi ga ribe brže pronašle.

Za ovu tehniku je najbolje sunčano mirno vrijeme jer se šarani i znakovi njihove aktivnosti puno bolje vide. Kakva slučajnost – takvo vrijeme najčešće ne pogoduje grabežljivcima! Zašto ne pretvoriti monoton dan bez udara grabežljivca u zanimljiv dan pun krasnih drilova šarana!

Chris standing up holding his daughter Elva

Na You Tube adresi http://www.youtube.com/watch?v=MKBV6PaTPBc naći ćete clip „Active carp fishing with artificial bait“ u kojem se lijepo vidi ovaj tip ribolova. Šaran je primio umjetni kukuruz samo 20 tak sekundi nakon što sam ubacio mamac u mjehuriće. Također se vidi koliko duboko je progutao umjetni kukuruz!