BRODSKA ELEKTRIČNA INSTALACIJA (2. DIO)

7 min read

PRM / Broj 5 / Srpanj / Kolovoz / Rujan / 2014.

Izrada spojeva, alat i pribor

U prošlom nastavku pokušao sam rasvijetliti što se sve nalazi sa stražnje strane tipične komandne ploče manjih brodova. Ovaj put ću se pozabaviti priborom koji je potreban za samo ostvarivanje spojeva vodiča i njihovo uredno sprovođenje. Brod pri izlasku iz brodogradilišta može biti spreman za more, ali opremanje i ugađanje može potrajati godinama, posebno ako se radi o specifičnom načinu korištenja kakav je ribolov. Ponekad je teško ili skupo pronaći majstora za svaku stvar, a radove kao što je ugradnja svjetla, fishfindera ili kaljužne pumpe zapravo možete kvalitetno obaviti i sami uz osnovno poznavanje postupaka te potrebnog alata i pribora. Pošto se tekst bavi električarskim dijelom tih radova krenut ću od najosnovnije radnje – spajanja vodiča.

Za povezivanje vodiča s bilo kojim elementom brodske električne instalacije pa čak i nadovezivanje vodiča danas je uvriježena upotreba izoliranih stopica. Sustav tih iznimno zgodnih i funkcionalnih konektora kojima se ostvaruju rastavljivi spojevi detaljno je razrađen po pitanju asortimana, oblika, veličina i primjena tako da danas nema ni smisla ni potrebe uzimati u obzir neki drugi način spajanja vodiča. Stopica se u svojoj konstrukciji sastoji od šupljine – utora za vodič i konektora. Utor za vodič je izoliran specijalnom plastikom koja nakon gnječenja zadržava novi oblik. Pri izboru stopice treba uzeti u obzir dvije odrednice, a to su presjek vodiča i kontakt elementa na koji spajamo vodič. Standardni elementi brodskih električnih instalacija poput brodskih instrumenata, prekidača, sabirnica itd. predviđeni su uglavnom za korištenje običnih i natičnih stopica. Natične se samo nataknu na metalni jezičak, a obične se pritežu maticom. Tu treba obratiti pozornost na promjer vijka na elementu koji spajamo da upotrijebimo stopicu odgovarajućeg otvora. Po pitanju presjeka vodiča za koji se koriste, stopice su predviđene za presjeke vodiča podijeljene u tri klase, a te klase su označene bojom plastične izolacije stopice.

Stopice crvene izolacije predviđene su za vodiče površine poprečnog presjeka od 0.5 mm2 do 1.5 mm2, plave za vodiče presjeka od 1.5 mm2 do 2.5 mm2 a žute za vodiče presjeka od 4 mm2 do 6 mm2. Osim običnih i natičnih stopica postoje još i uske natične koje su obično standard za brodske zvučnike, utično-natične koje omogućuju spajanje dva vodiča na jedan kontakt odnosno grananje vodiča te stopice sa dva utora za nadovezivanje vodiča. Stopica se montira na kraj vodiča tako da se natakne i prignječi specijalnim kliještima čime dolazi do deformacije plastične izolacije i utora za vodič u dvije točke. Jedno prignječenje deformira utor vodiča koji priteže vodič i ostvaruje električki spoj, a drugo prignječenje deformira izolaciju stopice koja priteže izolaciju vodiča što dodatno drži vodič da se ne izvuče iz stopice usljed neke mehaničke sile. Iz tog razloga nemojte pretjerati sa skidanjem izolacije, dovoljno je skinuti cca. 5 mm da i dio izolacije vodiča može ući dovoljno duboko u stopicu. Nakon gnječenja stopice njezin metalni i plastični dio trajno su deformirani i ona se ne može ponovno koristiti. Cijene stopica se kreću oko jedne kune ovisno o vrsti.

Chris standing up holding his daughter Elva

BOJA IZOLACIJE ODGOVARAJUĆI PRESJEK VODIČA (mm2)

0.5 – 1.5
1.5 – 2.5
4 – 6

Vođenje kabela

Električni kablovi na putu od komandne ploče do akumulatora, svjetala, kaljužne pumpe i svih ostalih elemenata moraju se zaštititi od mehaničkih oštećenja, prljanja, vode i pogleda. Estetski moment nije zanemariv, a mnogi ga čak stavljaju na prvo mjesto. Ako kablovi mogu prolaziti iza neke plastične stjenke problem je riješen, ali često ih moramo razvoditi po zidovima kabine s unutarnje strane gdje bi u najmanju ruku bili vidljivi, a i izloženi opasnosti od mehaničkih oštećenja. Za zaštitu, vođenje i skrivanje kabela na tržištu postoji velik izbor pomoćnog pribora koji pokriva sve brodske situacije. Za zaštitu kablova koji prolaze potpalubljem gdje mogu biti izloženi vodi koriste se savitljiva plastična crijeva koja dolaze u raznim promjerima ovisno o broju i debljini kablova koje kroz njih provlačite. U unutrašnjosti kabine najvažnije je uredno grupirati kablove i sakriti ih od pogleda, a za to su vrlo zgodne plastične kanalice koje se jednostavno silikonom lijepe za plastične zidove i plafon kabine. Pošto se njihov poklopac skida, umetanje i vađenje kabela iz kanalice je jednostavno i brzo.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Bilo da se radi o plastičnom crijevu ili kanalici, uvijek je bolje uzeti nešto širu varijantu za slučaj da sutra poželite ugurati unutra još koji kabel više. Za grupiranje kablova u snopove (radi urednosti i preglednosti) unutar same komandne ploče i izvan nje nabavite praktične i jeftine plastične vezice. Ja prilikom provlačenja kabela koristim privremene vezice koje se mogu otvoriti, a kad je sve gotovo zamjenjujem ih običnima koje su zapravo jednokratne. Ako želite pričvrstiti kabel ili snop kabela za neku površinu, na raspolaganju su plastične pločice koje se montiraju lijepljenjem ili malim vijkom, a za njih se hvataju vezice. Ove pločice se mogu koristiti i za fiksiranje plastičnih crijeva vezicom. Većinom se proizvode sa samoljepljivom pozadinom, ali po mom iskustvu to nije dovoljno u brodskim uvjetima već je bolje montirati pločicu pomoću sitnog vijka. Što se tiče prolaska kabela kroz zid ili plafon kabine na vanjsku stranu, na tržištu postoje specijalni elementi i za tu svrhu, ali po meni je bolje na to misliti prilikom osmišljavanja i projektiranja rukohvata, roll-bara ili jarboleta tako da svi kabeli prolaze kroz te metalne konstrukcije i ulaze u kabinu na mjestu njihove montaže.

Osnovni alat

Pošto se svi spojevi vodiča ostvaruju stopicama, osnovni i neophodan alat su kliješta za stopice. Ova kliješta gnječe stopicu istovremeno u već spomenute dvije točke, tako da je jedan stisak dovoljan. Izrađuju se sa tri utora za crvene, plave i žute stopice. Ručke su duge da se bez većeg napora može ostvariti potrebna sila. Pripremu vodiča olakšati će vam kliješta za rezanje žice i jedna kliješta za guljenje izolacije. Naravno da ovaj alat koji ne mora biti jeftin neće imati svako tko odluči dodati jedan strujni krug u svoj brod i to uraditi sam, ali ako ga nemate bolje je posuditi od nekog nego se mučiti s neodgovarajućim alatom što može biti u najmanju ruku frustrirajuće iskustvo. Ja nisam imao pri ruci sajlu za provlačenje kablova, a uštedjela bi mi i vremena i živaca u par situacija. Još će vam trebati jedan mali križni odvijač i ključ za pritezanje kontakata. Lista nije duga, ali ma koliko kratka bila, bez pravog alata nema zanata.

Spajanje voltmetra

Kao što sam govorio u prošlom nastavku, voltmetar je koristan mjerni instrument koji mjeri električni napon, a u brodu služi za kontrolu napunjenosti i punjenja akumulatora. On ima na sebi četiri izvoda. Izvodi “+” i “-“ spajaju se direktno na sabirnice, to je njegova mjerna grana i mjeri napon među sabirnicama. Ako ste spojili ta dva izvoda instrument će raditi. Druga dva izvoda služe za napajanje žaruljice koja osvjetljava sam instrument. Pošto je osvjetljenje instrumenata potrebno samo noću i to prilikom plovidbe kad u kabini ne gori svjetlo, pozitivni izvod osvjetljenja instrumenta spaja se na izlaz prekidača kojim se pale navigacijska svjetla. Negativni izvod osvjetljenja spaja se na “-“ sabirnicu. Ovakvim spajanjem imate osvjetljenje voltmetra kad upalite navigacijska svjetla, a isto vrijedi i za ostale brodske instrumente.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Spajanje kaljužne pumpe

Za razliku od ostalih uređaja koji mogu biti uključeni ili isključeni, kaljužna pumpa može biti uključena u dva različita režima rada. Jedan režim je ručno uključivanje pumpe u željenom trenutku, a drugi je uključivanje “automatskog” načina rada preko plovka. Plovak zapravo nije ništa drugo nego prekidač koji se uključuje uslijed podizanja razine tekućine na mjestu gdje je plovak postavljen. S obzirom na to kaljužna pumpa zahtijeva prekidač koji ima tri stanja. Strujni krug ide sa “+” sabirnice preko osigurača na prekidač. Jedan izvod prekidača spaja se direktno na pumpu (to je obično ručno uključivanje) dok se drugi izvod prekidača spaja na plovak, a sa plovka na pumpu (to je “automatski” način rada). U automatskom režimu pumpa je dakle uključena, ali tek kad se aktivira plovak ona će početi s radom. Spuštanjem razine tekućine spustit će se i plovak te isključiti pumpu. Ukoliko vam ovaj režim rada pumpe nije potreban, jednostavno zanemarite tu granu na shemi, a u tom slučaju je dovoljan i obični prekidač.

Dosta intervencija na brodskoj električnoj instalaciji možete napraviti sami, potrebno je samo se odvažiti, tako ćete uštedjeti novac i povećati samostalnost sebe kao brodovlasnika. Najveći dio “kvarova” na električnoj instalaciji zapravo je loš kontakt, stoga svaku potragu za kvarom treba započeti provjerom kontakata. Upoznajte ju dok je brod na vezu, da ne biste morali u situaciji kad vas nužda na to primora. Ovo je zapravo dio održavanja tehničke ispravnosti broda, a to na moru može značiti… sve.

Niti jedan dio Praktičnog ribolova i Praktičnog ribolova more ne smije se reproducirati bez pisane dozvole izdavača. Uredništvo ne odgovara za stavove i moguće krive navode u autorskim tekstovima. Copyright © 2023 Praktični Ribolov | Sva prava zadržana