Ribolov lice sa obale

PR / Broj 17 / Kolovoz / 2009.

U šestom broju Praktičnog ribolova opisao sam ribolov lice panulom, tehnikom kojom se najizdašnije i najučestalije love svi predatori. No, za panulu nam je potrebno plovilo koje, nažalost, nisu svi u mogućnosti imati. Eto onda jedne dobre vijesti za ribolovce sa obale. Lica, taj veliki predator, može se veoma učinkovito loviti i sa obale, stoga ću se u ovome tekstu pozabaviti tehnikama kojima možete uloviti ovog velikog i veoma borbenog predatora.

Piše: Marin Hlobik

Čarobna Valdibora

Moram vam prvo ispričati kako smo se i gdje moji prijatelji i ja prvi put susreli sa ovom ribom. Naime, početkom devedesetih godina, u sjevernoj luci Valdibori, pokraj Rovinja, tu i tamo su se znale na površini vidjeti ogromne ribe za koje se nje znalo koje su vrste. Naravno da su pojedini iskusni ribolovci pokušali uloviti ove misteriozne ribe. Uskoro se ispostavilo da su ove ribe veoma borbene i da za njih treba koristiti kvalitetan pribor koji ja tada, kao osnovnoškolac, nisam imao. Pravi vrhunac se dogodio 95. i 96. godine. Tada viđeni prizori urezali su mi se u pamćenje. Naime, po cijeloj dužini mola u Valdibori, na širini od pet metara, sve je bilo crno od gavuna a velike lice su se izvana zalijetale u to ogromno jato gavuna i jele ih. Taj prizor velikih riba koje ganjaju i jedu pod našim nogama ujedno je bilo i najveće jato lica koje smo ikad vidjeli u Valdibori. Tih godina često se mogao vidjeti prizor da odjednom i po više ribolovaca umara licu i tada nastaje prava zbrka, u strahu da se ribe ne zapetljaju. Najbolji mamac u to vrijeme bio je veliki živi gavun. Oni su bili najdostupniji. Jednostavno je trebalo zagrabiti sa podmetačem i ulovilo bi se dovoljno živih mamaca.

Kontra, dril i izvlačenje lice

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Lica je trofejna riba i teško je sačuvati hladnu glavu, pogotovo kada lovite na mrtvu ribu sa obale. Često se događa da privlačim mamac do obale a do samih nogu mi ga doprati 4-5 ogromnih lica. Kada napokon dobijete griz, sa kontrom je bolje malo kasniti da lici ne izvučete mamac iz usta. Često sam dolazio u situaciju da mi lica pod nogama uzme šaruna i munjevito ga ispljune i sve to ponovi nekoliko puta za redom. U tom slučaju nema pomoći , kontru je nemoguće izvesti. No kada odradimo kontru i imamo ribu, tada počinje urnebes. Moja je preporuka da prvi bijeg ne pokušavate zaustaviti nego treba pričekati da lica stane i tada početi sa izvlačenjem. Sa priborom kojeg sam naveo, izvlačenje lice od 8 do 10 kilograma traje od 20 do 30 minuta. Kada smo ribu izmorili, prihvaćamo ju velikim podmetačem ili kukom.

Danas je situacija nešto drugačija, nema više velikih jata gavuna ali lice ipak i dalje ulaze u Valdiboru u popriličnom broju, no način lova i mamci koje koristimo su se nešto izmijenili. Posljednjih godina primijetili smo da lice dolaze ujutro za plivaricama i hrane se otpadnom ribom koju ribari bacaju u more. Nevjerojatan je prizor vidjeti nekoliko ovih velikih riba kako vama pod nogama skupljaju jednu po jednu ribicu, koja lagano tone prema dnu. Zašto su se i kada ove ribe, koje su inače brzi lovci i predatori, okrenule ovakvom načinu ishrane, ne mogu sa sigurnošću reći. No u dane punoga mjeseca, u srpnju, lice se počinju sakupljati u priobalju i tada svi krećemo u lov. U tom periodu ulovljene lice su vrlo mršave te je to možda razlog zbog kojega postaju strvinari. Na taj način unesu mnogo hrane a izgube mnogo manje energije nego da love svoj prirodni živi plijen. Lica se ovako hrani otprilike dvadeset do trideset dana te onda, puna snage, kreće u lov na iglice, šure, ciple i ostale ribe koje se nalaze na njenom jelovniku. Naravno i mi se tada okrećemo drugoj tehnici ribolova – ribolovu sa živim mamcem.

Lov lice mrtvim mamcem

Ovo je po meni najljepša i najuzbudljivija tehnika ribolova na licu. Vrlo često se događa da vidite griz lice pod nogama, što je nevjerojatan osjećaj. Moram ovdje reći nešto i o priboru za ribolov lice sa obale koji je ovdje od velike važnosti jer treba izdržati dug i naporan dril te bjegove ribe, kakvi se ne vide svaki dan. Naime, lice koje se love sa obale u Valdibori znaju biti i mnogo teže od deset kila. Za ovaj način ribolova su mi se najbolje pokazali šaranski štapovi od 3.5 lbs, no isto tako će poslužiti i spod-štap. Mogu se koristiti i surf-štapovi do 200 grama težine izbačaja, no, moram priznati da osobno više volim šaranske štapove zbog parabolične akcije koja mnogo znači kod umaranja krupne ribe poput lice. Rola mora imati veliku špulu na koju možemo namotati tristotinjak metara najlona debljine 0.35-0.40 mm. Odličnim su se pokazale surf-role ili velike šaranske role sa slobodnim hodom špule. No kad složite šaranski štap i veliku rolu, javlja se problem težine cijeloga pribora.

Montaža mrtvog šaruna

Mrtvi je šarun najbolji mamac u vrijeme kada se lice hrane otpacima sa ribarskih brodova. On se na sistem montira na ovaj način:

Naime, kod ribolova sa mrtvom ribom, štap cijelo vrijeme držim u ruci i, hodajući po obali, lovim i po nekoliko sati. Svaki put nakon takvog ribolova osjećam popriličan umor a pogotovo ukoliko imam dril lice. Slijedećeg dana obvezno imam upalu mišića no za taj dril i to sam spreman istrpjeti. Da bih si olakšao ribolov, od ove sezone sam počeo koristiti spin-štapove akcije 50-100 g, u dužinama od 2.70 do 3.00 metra dužine. Za rolu sam odabrao Penn Slammer live liner 560L, na koju stane 300 metara najlona debljine 0.35 mm. A iako se na prvi pogled čini velika, ona nije preteška a vrlo je robusna, sa odličnom i vrlo preciznom kočnicom. Ovako složen pribor olakšava višesatno hodanje po obali u potrazi za licom ali i smanjuje daljinu izbačaja u usporedbi sa šaranskim štapom. Za ovaj ribolov koristim najlone debljine 0.35 mm i 0.40 mm a potpuno povjerenje imam u Sufix Sinergy i Quantum Energy sea te ih mogu toplo preporučiti.

Sistem za ribolov lice sa obale je vrlo jednostavan, na glavni najlon vežem jednu vrtilicu srednje ili manje veličine te na nju vežem fluorokarbonski predvez na čijem je kraju vezana trokuka udica. Sam predvez je dug od jednog do dva metra. Za predvez koristim Seaguar fluorocarbon debljine 0.33 mm a vežem ga tako da je prvih dvadesetak centimetara prije udice obvezno dupli. Moram napomenuti da na cijelom sistemu nema nikakvog otežanja, da bi prezentacija bila što prirodnija. Naime, lice koje sada lovimo sa obale ulaze za plivaricama u luku, sakupljajući ribu koju ribari bacaju u more čisteći mreže i sortirajući ulov. Vjerujem da se takvo što događa i u mnogim drugim lukama na Jadranu. Sve plivarice dolaze na otkup u tvornicu za preradu ribe – Mirnu. Znači, sistem mora biti neotežan jer u prezentaciji želim postići prirodni pad mamca kakav ima i riba bačena preko palube koće dok ona ulazu u luku. Od mamaca se mogu koristiti srdele, inćuni, šaruni, skuše i slično. Najbolje je ujutro od ribara kupiti friške mamce dok prebiru svoj ulov. Od mamaca koje sam nabrojao najviše koristim šaruna ili skušu jer su puno čvršći od ostalih mamaca-riba koje sam nabrojao. Za ribolov je najbolje koristiti ribe dužine od 12 do 15 cm. Ribe se mamče tako da jednu trokraku udicu zabodete odmah iza glave a na sredini tijela i korijenu repa ribe-mamca napravimo po jedan lažni čvor (vidi savjet). Osobno najviše koristim trokuke VMC 8570 bn u veličini od 2 do 4 ili trokuke Owner st-36bc x u istim veličinama.

A sada ono najvažnije, a to je tehnika ribolova. Tehnika ribolova lice mrtvim mamcem je u suštini vrlo jednostavna i podsjeća na skosanje lignji. Mamac zabacimo što dalje od obale i pustimo ga da tone do samoga dna. Dok mamac tone, držimo najlon prstom a rolu ostavimo otvorenu jer lica baš u tom prvom tonjenju najčešće pokupi naš mamac. Ako se ništa nije dogodilo, mamac lagano privlačimo prema sebi nekoliko metara te ga opet pustimo da tone. U pravilu, lice najčešće kupe mrtve ribe na pola vode ili prema dnu no nekada se znaju dići i gotovo do same površine i tu pokupiti mrtvu ribu. Ako se to dogodi (a to se vrlo dobro vidi), onda mijenjamo tehniku i ne puštamo mamac da potone više od metra te ga lagano (ali stvarno lagano) privlačimo prema sebi. Ukoliko dobijemo griz, važno je otvoriti rolu i pustiti lici da odvuče nekoliko metara najlona pa tek tada kontrirati. Ako kontrirate odmah, u devedeset posto slučajeva ćete ju izgubiti! Još jedan trik je vrlo učinkovit. Naime, često se događa da ribari ne stignu očistiti palubu i sortirati ulov prije dolaska u luku pa to onda rade vezani za mol. Tada otpadnu ribu bacaju u more pokraj broda. Iu takvim situacijama ribu-mamac bacam uz brod i puštam ga da tone zajedno sa ostalim mrtvim ribama jer se ispod ribarica često skrivaju lice koje čekaju na gozbu. Pravilo je da pravila nema, treba se igrati sa brzinom povlačenja mamca i cimanjem vrha štapa ne bismo li zainteresirali gladnu licu.

Iglica je najbolja za drifting

Ribolov lice živim mamcem sa obale – drifting

Kao što sam prethodno napomenuo, lice lovimo na mrtve mamce jedan kraći period u godini, no one uvijek nakon tog perioda hranjenja krenu u lov na svoj prirodni živi plijen i mi mijenjamo taktiku ribolova. Tada prelazimo na ribolov živim mamcima. Lica se hrani mnogim ribama, no u priobalju najčešće nailazimo na dvije vrste koje se nalaze na licinom jelovniku a to su cipal i iglica. Obje vrste nam mogu odlično poslužiti kao mamac. U ovom načinu ribolova ipak bih dao malu prednost iglici jer se drži isključivo površinskog sloja mora i uvijek otpliva daleko od obale. Kod cipla je problem što uvijek pliva prema obali i vuče u dubinu te je potrebno dosta vremena da ga „istrenirate“ da otpliva tamo gdje vi želite. Kod ribolova ovom tehnikom dajem apsolutnu prednost šaranskim štapovima i rolama koje imaju slobodan hod špule. Ovdje nam težina pribora ne igra ulogu jer štap ne držimo u ruci. Glavni najlon i predvez ostaju isti kao i kod lova sa mrtvim mamcem, jedina je razlika u tome što je kod ribolova sa živim mamcem, pogotovo ukoliko lovimo sa iglicom, poželjno imati dvije trokuke na predvezu. Također i na ovom sistemu nema nikakvog otežanja. Tehnika lova ovdje je još jednostavnija.

Živu iglicu montiramo tako da prvu trokuku (gledajući od štapa) zabodemo lagano pod kožu u području oko repa, dok drugu trokuku zabodemo isto lagano pod kožu bliže glavi, tako da lica pri grizu svakako proguta barem jednu trokuku. Kada smo iglicu montirali, spustimo ju lagano u more i pustimo da otpliva 50- 100 metara od obale. Nikako nemojte živu iglicu zabacivati jer taj šok ova riba teško preživi i tada vam je mamac neuporabljiv. Kada je iglica otplivala na željeno mjesto, treba uključiti slobodan hod špule (ako ga imate na roli) a kod ostalih rola treba kočnicu sasvim otpustiti. Mali problem kod ovog sistema predstavlja to što ne znamo točno gdje nam se nalazi mamac. To ćemo veoma lagano riješiti ako iznad vrtilice montiramo manji komadić stiropora koji nam služi samo da se znamo orijentirati gdje se iglica nalazi. Ukoliko se nalazimo na mjestu gdje imamo povoljan vjetar u leđa, možemo iskoristiti stari trik sa balonom i spajalicom za papir, jednostavno napušemo balon ali ne previše, recimo, neka bude malo veći od stisnute šake. Balon na dnu vežemo i spajalicom za papir montiramo balon na najlon, na udaljenosti od 2 do 3 metra od mamca. Kod griza balon ćemo izgubiti jer se otkvači (kada bih bar izgubio paket balona). Za razliku od ribolova sa mrtvim mamcem, ovdje, pri grizu lice, moramo pustiti mnogo više najlona, bar desetak metara prije kontre da lica stigne sebi namjestiti i progutati iglicu. Nadam se da sam vam uspio predočiti ribolov lice kroz ove dvije zanimljive tehnike, moguće je, kao što vidite, uloviti i ovakve velike trofejne ribe sa obale. Malo upornosti i malo sreće i vjerujte, uspjeh neće izostati.

Drifting pomoću balona

Kada vjetar puše od obale, živu ribu se može odlično prezentirati i pomoću balona.

Indikator

Kod ribolova sa obale na živu iglicu važno je znati gdje nam se mamac nalazi. Iglica obično pliva kod obale pod površinom i kao takva je idealan mamac. Njeno kretanje pratim tako da oko dva metra ispred udica na sistem stavim kockicu stiropora. Kada lica zagrize, ona najlon napne i on prereže stiropor koji odleti.