PR / Broj 43 / Listopad / 2011.

Ko o čemu, Podravec o šćukama…
… ili tko o čemu, Mrva o jerkovima

Piše: m®VA

Znam da sam već nekima i dosadan ali jučer sam bio na natjecanju na koprivničkoj Šoderici i nitko od 19 ekipa nije bacao jerk osim Daliena i mene. I svima kojima sam pokazao Bertox jerkove isprva su bili zbunjeni njihovim izgledom (vobler, a nema kljun!?!) ali su kasnije bili oduševljeni njihovim radom kad smo ih isprobavali. Dakle, moje osobno mišljenje je da hrvatska javnost nije dovoljno upoznata sa jerk tehnikom ribolova i jerk varalicama općenito a to je neoprostivo! I zato ću tu nepravdu pokušati barem malo ispraviti u ovom tekstu.

Geneza problema

Jedan od najvažnijih uzroka zašto većina ljudi koji su i čuli za jerk tehniku ne koristi jerk u ribolovu štuke je neispravno mišljenje da za jerk ribolov treba «specijalna» oprema strogo namijenjena samo za jerk ribolov. Dakle, ako hoćete jerkati štuku NIKAKO to ne možete raditi s nekim drugim priborom nego SAMO s priborom strogo namijenjenom jerkanju štuke. Naravno da je ovo razmišljanje krivo, vjerojatno nametnuto tržišnim igrama gdje nam trgovci žele prodati što više pribora specijaliziranog za pojedine tehnike, jer ako imate 5 štapova za 5 različitih tehnika s kojima najčešće lovite to znači nešto više novaca trgovcu u džep nego da tih 5 tehnika odrađujete s jednim ili dva štapa (što je realno moguće). Štap s kojim najčešće jerkam jednako dobro mi služi i za jig smuđa iz čamca s glavama od 10 do 40 grama, za twitch voblera od 7 do 13 cm, sva kola bass lige sam odlovio s njim, a frend Šare je i pastrve lovio na kanalu u D. Dubravi sa svojim istim takvim. Dakle, može se. Jednako tako možete i vi koji želite probati ovu tehniku svoje prve jerk korake napraviti sa štapom koji trenutno posjedujete, bio on Sportex Kev Spin DL 30 grama ili Kev Pike 40-80. Naravno da je puno teže voditi pravilno jerk sa štapom od 2,70 ili 3 metra, no za probu i da se skuži tehnika vođenja, ulovi prva štuka i zarazi jerk-manijom će vrlo dobro poslužiti. Kasnije, kad se stvori potreba i kad u štukolov nećete nositi jerkove tek tako reda radi i da vam zauzimaju mjesto u kutiji, već ćete na njih gledati kao na favorite i varalice koje pored ribe više pridonose i na kvaliteti ulova (veće ribe), onda je lako nabaviti, a prije svega i pravilno odabrati specijalizirani pribor za jerk, jer ćete već onda imati barem osnove po kojima ćete pravilno izabrati.

Drugi veliki dio problema je naslijeđe. Kažu da su Dalmatinci najzadrtiji što se tiče prihvaćanja novih stvari u ribolovu, ali odgovorno tvrdim da su im Podravci rame uz rame, ako ne i ispred njih. Od onih 19 ekipa jučer sa Šoderice koje nisu bacale jerk, dajem lijevo jaje na panj da su SVI bacali Podravkinog Filepara i Pesjaka, varalica koje se već ne proizvode 20 godina i kojih već toliko dugo nema NIGDJE za kupiti. O.k, priznajem da sam i ja osobno dao dobru minutažu upravo Fileparu dvojki. Jednostavno ta žlica je favorit otkad se pojavila i «moj deda je nekdar na Ješkovu lovil metrene šćuke na nju». Dede već odavno nema da posvjedoči, fotografije su se zgubile (ako ih je ikad i bilo), a i nekad su metrene šćuke imale 3 kile… Kladim se da bih jučer imao više zainteresiranih kibicera ribiča da sam umjesto nove kolekcije Bertoxa izvadio svoje zlatne i srebrne Filepare iz gepeka.

Jerkadžije

No ljudi koji žele napredovati u ribolovu ili naprosto onih znatiželjnih, hvala Bogu, ima dosta, tako da će i moja «žalopojka» naći uši koje će ju poslušati. Dakle, riješili smo dilemu da li za upoznavanje sa jerk tehnikom trebate imati specijaliziranu opremu ili ne i sad ste otišli na vodu sa svojim klasičnim štapom za štuku. Jedino što stvarno morate imati je dobar jerk. Neki kojega i totalni amater početnik može «natjerati» da radi ispravno. Moj osobni prvi izbor od varalica koje su nam dostupne po trgovinama, za početak stvaranja jerk kolekcije, obavezno bi bili Monarch Dok TNT jerk, Salmo Slider 10 cm tonući i Strike Pro Buster jerk. Prva dva se mogu kupiti u „svakom boljem ribolovnom dućanu“ i lako ih je naći, a zadnjega ako se ne znate služiti internetom i kupovati preko eBaya, onda zamolite frenda Slovenca da vam kupi kod njih. Ovaj trio koji bi se trebao nalaziti u svakoj kutiji ribolovca koji se počinje baviti jerkanjem, a i koji se nalazi u kutijama svih već iskusnih «jerkadžija» je komplet jerkova koji se najlakše ispravno vodi. Ova tri jerka možete voditi i kedericom i štapom za Big Game. Ako imate imalo smisla za ritam s ove tri varalice ćete najlakše dobiti onaj otklon u stranu koji privlači štuku ko ludu da napadne ovaj mamac. Ako ste bassolovac koji zna koristiti zare onda vam dobivanje ispravnog rada kod jerka neće predstavljati nikakav problem. Samo da napomenem, sva tri spomenuta jerka su „Glideri“, dakle, akcija im se sastoji od toga da rade otklone lijevo-desno, kao uznevjerena ribica. To je najčešće korištena vrsta jerkova kod nas, a i šire, upravo zbog jednostavnosti korištenja i zbog toga što za vođenje ne trebate specijaliziranu opremu kao što to trebaju „Diveri“.

A i zbog lovnosti, mada pravi Diver na pravom terenu… uhhh! Znači, kod ova tri jerka trebamo dobiti akciju da oni kontinuirano sijevaju lijevo-desno, s tim da Monarch Dok TNT jerk ima još i dodatni belly roll, izvrće trbuh prema unutra i na taj način dodatno bljeska, Salmo Slider ima široko tijelo pa na taj način reflektira svjetlost i odašilje bljesak, a Strike Pro Buster jerk ima dulji otklon u stranu ako se jerka s kratkim pauzama tako da izgleda kao da sam traži štuku, ha-ha. Sva tri su Glideri, svaki radi na svoj način i svaki je nezamjenjiv u određenim situacijama. Monarch Dok TNT jerk kad se vodi kontinuirano s brzim cimovima radi skoro u mjestu i ima jako izraženo bljeskanje trbuhom, «belly roll», tako da izgleda skoro kao žlica. Tad mi je i pao na pamet ultimativni dekor za ovu varalicu za koji još čekam da se realizira. Nažalost, dekor je skroz jednostavan, a umjetnici su toliko tašti da im to ne dozvoljava da pofarbaju varalicu po mojoj zamisli, ha-ha. A fora je jednostavna, jedna strana jerka trebala bi biti skroz srebrna, a druga strana skroz crvena s bijelom vijugavom crtom. Identičan dekor kao na crveno-bijeloj Dardevile žlici, najlovniji dekor ikad izmišljen. Dosad je jedino Mire bio na tragu tog dekora, ali mi je na srebrnu stranu dodao ljuskice umjesto da ju ostavi bliješteće srebrnu! Ali potpuno ga razumijem, taj osnovnoškolski dekor je ispod renomea i razine znanja ovog, a i drugih majstora. A na našem govornom području (tu smatram i Srbiju) stvarno ima odličnih majstora. S ove strane Dunava je majstor Jurkić koji je sa svakom serijom jerkova sve bolji i bolji, ne po lovnosti i plivačkim karakteristikama jerka – to je usavršio odavno – već po završnoj obradi i dekorima. Bare sa svojim Ba-Jer jerkovima je pokušao i uspio napraviti jerk manjih dimenzija baš za probijanje leda kod ljudi koji žele isprobati ovu tehniku i skeptični su zbog veličine varalice. I ja sam isprva bio skeptičan glede dimenzija njegovih jerkova jer je jako teško napraviti mali jerk a da funkcionira, ali kad sam ih probao kako rade sve sumnje su uklonjene i sad je par njegovih modela stalno u mojoj kutiji za vrijeme kad su štuke letargične ili kad žele manji plijen. Jedva čekam da Bare skupi «hrabrost» i počne raditi jerkove normalnih dimenzija, bit će to jako zanimljivo!

Naravno, tu je neizbježni Monarch Dok koji je proširio paletu svojih jerkova ali ja i dalje najčešće koristim TNT jerk jer sam ovisan o njegovoj akciji. Postoje razlike u radu između serija, ali love svi. Uz malo ili malo više truda. To je odlika ručnog rada, ipak smo mi ljudi a ne roboti, a i njegovih jerkova je najviše na tržištu tako da se i da skužiti razlika na tako velikom uzorku. Ja uvijek imam bar desetak njegovih jerkova u kolekciji, iz svih serija. Već dugo nisam vidio ništa novoga od Mlinke i Turblera, dečki su iz zafrkancije napravili par stvarno odličnih jerkova koji fino love i praktički su neuništivi. Mislim da se ne daju niti zapaliti, ha-ha. Ako kaj novoga naprave, bilježim se sa štovanjem! Sa one strane Dunava se situacija zahuktava, majstora je puno, a ja bih spomenuo samo par. Monarch je nakon prekida s Dokom nastavio raditi odlične jerkove, još nisam uspio isprobati sve nove modele, ali da je taj čovjek napravio samo TNT ja bih mu bio doživotni dužnik i zahvalan do groba! Liverpool! Mire je mladi majstor koji se tek probija ali mu ja predviđam blistavu budućnost ako nastavi putem kojim je sada krenuo. Swimbaitovi su mu posebni, naročito bodorka, a dekor šarana golaća na jerku je jednostavno fenomenalan! Kad smo već kod dekora, moram spomenuti i majstora Potu. Čovjek je akademski slikar tako da nije ni čudno što od njegove štukice očekujete da će vam svaki čas otplivati iz ruke (ili vas bar ugristi). Njegovi plivajući jerkovi kojima doslovce treba dva deci vode da bi proradili su mi par puta izvukli dan, a njegov potpuno bijeli dekor jerka je jednostavno bjelji od drugih bijelih dekora!

I za kraj, kao šlag na tortu, tu je kralj jerk univerzuma, Zoltan Bertok iz Sremske Mitrovice sa svojim Bertox jerkovima. Prvi susret s njegovim jerkovima sam imao prije X godina na sajmu Lorist u Novom Sadu kada mi je ostavio jednu svoju štukicu da probam. Na prvi pogled sam mislio da je to Diver jerk, baš zbog oblika netipičnog za Glidere i nisam imao neku pretjeranu volju da ga probam. Ali izgledao je savršeno, dekor štukice je bio jako lijepo napravljen. Bit će krasan privjesak za ključeve ako mi se ne svidi, mislio sam. Prvi put na vodi, prvi zabac i štukica lagano tone paralelno s površinom. «Kakav je ovo Diver?» sam si mislil i više po inerciji počel cimat. Dok je štukica počela ići lijevo-desno, skoro sam se upiškio u gaće! Majko jedina! Kao da gledam pravog štukira koji se svako malo zaletava na nekaj. U sekundi sam se zaljubio i ta ljubav prema Bertox štukicama još uvijek traje. Samo sam ju produbio s ljubavlju i prema svim njegovim ostalim modelima jer što god ovaj čovjek osmisli i napravi bude savršeno. I to bez pretjerivanja. Da nije tako ne bi ga mogli kupiti u Švedskoj gdje ga prodaje Skandinavian Fishmania. No prava kvaliteta uvijek nađe put. Njegove jerkove karakterizira jednostavnost vođenja, mnoge modele ne morate ni vući, dovoljno je da samo namatate rolu s malim pauzama, namotate pol okretaja i kratko stanete, taman da dozvolite jerku da ode u stranu i tako u krug. Neki modeli, kao jerk Sunčanica npr. rade skoro u mjestu. U metar duljine ima 15-20 otklona. Pa ga s jačim cimom okrenete za 180 stupnjeva, pravo u lice štuki koja ga prati. I što joj onda preostaje drugo nego da ga zgrabi! Moj prijatelj Jurgen koji je pola godine u Švedskoj i vodi ljude u ribolov (i ja idem k njemu) je također ljubitelj Bertox jerkova i na jedan moj komentar da rade previše lijevo-desno na malom prostoru je rekao da ako želim da mi radi manje otklone slabije cimnem štapom i prije krenem u drugi cim. Kaže:»Nije problem dok jerk radi, problem je dok ne radi!». I on je fan štukice, posebno modela od 25 cm (ipak je on u Švedskoj). Kad sam mu prvi put donio taj jerk i dao mu ga u ruke da proba, nisam gledao u vodu gdje će jerk pasti i kako će raditi, to sam dobro znao otprije, već sam ga gledao u facu da vidim prvu reakciju. Osmjeh koji mu se spontano stvorio na licu je isti onaj osmijeh koji ima moja godinu i pol dana stara curica kad joj dadem bočicu s mlijekom prije spavanja. Odmah me je pitao da li ću mu ostaviti taj jerk kad budem išao kući. Ostavio sam mu ga odmah jer nisam imao srca dječaku oteti novu igračku. No, da ne ispadne da reklamiram Bertox, ionako ga ne možete kupiti u Hrvatskoj (možda se nešto promijeni u skorijoj budućnosti po tom pitanju) ali ako ga možete nabaviti, svakako to učinite.

Tehnika narodu

Da malo ponovimo gradivo otprije, da bi se Glider jerkovi vodili pravilno moramo dobiti njihovo ritmično kretanje s otklonima lijevo-desno. To je najlakše postići tako da štap spustimo špicom prema vodi i cimnemo u stranu dovoljno oštro i jako da jerk napravi otklon u jednu stranu. Rolom pokupimo višak strune i ponovimo postupak na koji bi jerk morao odgovoriti otklonom u drugu stranu. Ako imate jedan od prvih tri spomenuta jerka koji se daju nabaviti kod nas (ili bilo koji kasnije spomenuti) a ne dobijete željenu kretnju, onda negdje griješite. Najvjerojatnije ili nedovoljno ili previše cimate ili prebrzo krećete u slijedeći cim. Treba imati malo osjećaja za feeling, ha-ha. Idealno bi bilo da vježbate na nekoj jako bistroj mirnoj vodi, po mirnom vremenu s nekim jako kričavim jerkom tako da možete vidjeti što vam se događa s jerkom pod vodom. Ako dobro vidite jerk onda ćete skužiti kako se ponaša kod cimanja različitom snagom i intenzitetom i na osnovu toga se prilagoditi da dobijete ono što želite. A za početak želite dobiti kontinuirane i pravilne otklone lijevo-desno (ili desno –lijevo, zavisi kak ste navudreni, ha-ha). Za početak je najbolje uzeti sporo-tonuće ili suspend modele koji će polako tonuti kad ih opteretite sajlicom koja je u jerk ribolovu obavezna. Općenito ne bih nijednu vrstu štukolova preporučio bez sajlice, a jerk ribolov (pored ribolova silikoncima) pogotovo, jer zbog same tehnike ribolova gdje varalica ima otklone u stranu struna često bude pokupljena zajedno s varalicom i štučji zubi prijete da ju precvikaju. To se često događa u bassolovu na zare koje imaju istovjetni otklon u stranu kao Glideri i onda štuka ostane s varalicom u ustima, na sreću, dosta brzo je se riješi u velikoj većini slučajeva, ali čemu riskirati kad jerku sajlica nikako ne smeta za rad varalice, dapače, kruta sajlica (recimo titanijumska) sprječava da se struna zapetlja za trokuke i na taj način poremeti pravilan rad varalice. Probajte da vam sajlice budu barem jednako duge kao varalica, dvije duljine varalice su optimum.

Znam da je titanijumska žica skupa, ali je najbolje rješenje za jerk ribolov. Najtanje koje koristim za jerk su 40 lbs. Radite ih sami tako da ako vam i puknu nekad ne psujete tamo neke Kineze koji su radili sajlice za Poljake a vi ih kupili jeftino u dućanu kod Mađara. Upredena struna, špaga po domaći, također je imperativ kod jerkanja jer nam treba direktan kontakt s varkom i zbog same težine varalica i sila koje se tu stvaraju nikako ne bih išao ispod 30 lbs nosivosti. Tanje su mi pucale kod samog vođenja nekih modela jerkova. Jerkati možete svuda. Idealni uvjeti su da je voda do 3 metra dubine, poprilično bistra s dosta vodene vegetacije i prepreka te da u njoj ima dobra populacija štuke koja ima hrabrosti da napadne jerk. A to znači da je bar 5 cm dulja od jerka koji namjeravate bacati. Idealno je da je voda stajaća ili jako sporo tekuća. Dok je u Irskoj jerkao na rijeci koja teče poprilično, ali mislim da je to bila muka i da je više lovio u timplima i kontra toku. Što je voda mutnija to je lošija za jerk tehniku, mada sam po mutnoj vodi dobro prolazio na jako glasne modele kao što je Strike Pro Belly Buster. Smatram da za poprilično mutnu vodu ipak postoje bolje varalice, spinnerbait recimo. Uvijek prvo gledam gdje bi se štuka mogla zadržavati na dotičnoj vodi i onda to mjesto prebacim s jerkom tako da joj ga «napeljam» u zonu udarca. Često u bistroj vodi vidim napad prije nego ga osjetim i to je trenutak kad se najčešće događaju promašaji jer ruka sama poleti u kontru. Ako se štuka nije piknula vrijedi opet zabaciti na to mjesto i ona će vrlo vjerojatno udariti ponovo.

Sjećam se jedne štuke s Rinže u Sloveniji koja je tek iz trećeg pokušaja pokupila jerk kako treba. A sve se događalo na 3 metra od mene. Kontre trebaju biti jake, jer jerkovi imaju veliku površinu i dosta uporišta za štučje zube, no dobre i oštre trokuke će olakšati kvačenje ribe. Najčešće koristim sporo-tonuće modele koje vodim na nekih metar dubine, gdje voda to dozvoljava i štuka koja je aktivna s jednim se zamahom repa s dna zalijeće na njega, ne predstavlja joj to nikakav problem. Ako su štuke letargične, onda uzimam brže-tonući jerk i jerkam tik do dna, trudeći se da radim maksimalno duge pauze a da jerk u tim pauzama minimalno potone. Ako ga pustim skroz do dna obično zakvači nekaj i onda pa-pa… Ovako sam prilično dugo u vidokrugu štuke tako da ju maksimalno provociram i samo je pitanje vremena kad će reagirati. To je onda težak ribolov, ali jedan od rijetkih koji daje rezultat. Ovo su neke osnove na kojima se dalje nadograđujete kad ih savladate, a nakon toga dolazi želja za specijaliziranim jerk priborom, nakon što shvatite da odjednom ima i većih štuka od škljoca u vašoj bari. Srećom, konkurencija na tržištu ribolovnog pribora je dosta jaka tako da odličan pribor možete kupiti već za relativno malo para, recimo na primjer Prologicov odličan Butch Light je nekih 100 eura, a za 200 eura vam majstor složi jerk štap iz snova po vašim zamislima! A sad brzo na vodu, štuke grizu! I… puštajte ribe!