PR / Broj 45 / Prosinac / 2011.

Jedna od najbolje čuvanih tajni u svijetu šaranskog ribolova do sada je tema o kamenoj soli i njenim šaranu privlačnim osobinama. Kad sam rekao „najbolje čuvanih“, znao sam da se o toj temi danas bez problema mogu naći vrlo zanimljive reference na engleskim forumima kako u Engleskoj, tako i u ostatku Europe. Međutim, ovaj puta sam mislio direktno na one ribolovce koji to stalno koriste i te informacije čuvaju za sebe „kao zmija noge“. Neki se moji najbolji prijatelji, koji su vjerojatno među najboljim Engleskim ribolovcima danas, kunu u krutu ili kamenu sol, ali ih o tome u širim ribolovnim krugovima nikada nećete ćuti. Glavni razlog tome je što su baš tu tajnu vrlo često koristili kako bi njome ulovili neke od najvećih šarana danas. Osobno sam koristio kamenu sol u prošlosti, ali ne do te mjere da sam je sustavno proučio. Znam da je vrlo učinkovita, kad radi, kako radi i kada je najbolje koristiti.

PIŠE: KEVIN NASH
S engleskog preveo: Krešimir Kuri

Zašto sol radi?

U vezi odgovora na pitanje zašto sol radi, puno je različitih misli i mišljenja. Sigurno je da ona oko mamca stvara oblak slane suspenzije u stupcu vode, te tako privlači šarane i stimulira uzimanje hrane. U nekim je znanstvenim pokusima utvrđeno da se dodavanjem soli kod šarana uzimanje hrane povećava za 50 %. To naročito dolazi do izražaja u kasno jesenskim danima, kad padanje lišća s drveća povećava kiselost vode, pa tada promjena pH-faktora vode svakako služi kao atraktor. Jednako je tako poznato kako je ribolov s krutom soli na vodama s dosta vodene vegetacije manje učinkovit od onog na otvorenoj vodi. I ovo se također na neki način može pripisati promjenama pH faktora vode. Za nas ribolovce ponekad je vrlo teško ustanoviti što je samo teorija, a što je stvarna činjenica , i zbog toga se ja uvijek ravnam samo prema onom što osobno doživim ili što vidim svojim očima. Pokušajte ubaciti određenu dozu soli u jezerce s koi šaranima, i siguran sam kako ćete odmah uvidjeti reakciju. Šarani se na tom mjestu brzo pojave, usišu veći dio slane vode, i odmah nakon toga je se žele riješiti. Meni se sve to čini kao neki njihov proces čišćenja škrga, nakon čega su u pravilu uvijek nešto boljeg apetita.

Razne vrste soli

Čini se kako kamena sol „sa svojim snažnim vratom i ramenima“ stoji iznad svih ostalih formi kuhinjske soli, i ja sam se zbilja vrlo često pitao zbog čega je to tako. Očito da postoje još neki faktori o kojima to ovisi. Možda samo kamena sol u sebi još uz osnovni spoj soli sadrži neke minerale i elemente za razliku od ostalih vrsta soli zbog kojih je ta razlika prema šaranima daje određenu prednost. Kako to nisam znao, i kako me je ta sitnica strašno kopkala, prošle sam godine u ožujku odlučio sve to isprobati, i to sam moje malo privatno istraživanje odlučio provesti na Copse jezeru.

Prokletstvo Copse jezera

Na tom jezeru nisam lovio posljednjih šest godina, još od snimanja filma „In Pursuit“ (Progon). Za njega me veže jedno užasno iskustvo, preciznije rečeno 12 noći bez poteza za redom na vodi. To breme neuspješnog ribolova, koje me je stalno po malo pritiskalo, moglo se je jedino riješiti dobrim iskustvom s vode, pa sam se zbog toga tamo i zaputio. Copse jezero je dom vrlo opreznih i nepovjerljivih šarana, a možda su po tom pitanju među najgorima u cijeloj Engleskoj. Ono što me je u toj našoj zajedničkoj ribolovnoj epizodi najviše pogodilo bila je spoznaja kako su taj put u svom znanju ove naše igre „mačke i miša“ bili bitno napredniji od mene. Uopće nisam sumnjao kako su barem nekoliko puta tokom cijelog tog ribolovnog perioda bili na mom mjestu i tamo se hranili, a vrlo vjerojatno su i barem nekoliko puta pokupili moj mamac s udicom i izbacili ga iz usta. Usprkos toga nisam uspio uloviti niti jednu ribu, a nije da se nisam trudio. Pokušavao sam na sve moguće načine riješiti problem svojih tada neučinkovitih sistema i shvatiti zbog čega je to zapravo tako. Pomišljao sam na svaki mogući sistem koji bio mogao biti bolji, ali i na svaki mogući detalj koji bi ga još dodatno poboljšao. Ovoga su me puta šarani „preveslali“ baš ispuhivanjem mojih sistema, a da nisu uopće dirali tubu. Nikad prije u svom ribolovnom vijeku nisam se osjetio tako bespomoćan. Te su me iskusne ribe ovaj puta zbilja „dotukle“.

Chris standing up holding his daughter Elva

Novi plan

Drugi sam se puta malo bolje i opsežnije pripremio. Imao sam novi plan. Prvo ću zasjest na Copse jezero, saznati što šarani na njemu rade, i kako to rade, a nakon toga dizajnirati sisteme na način da ih spriječim da od mene opet naprave magarca. Pored toga na ovom sam jezeru imao neke stare neizmirene račune s jednim vrlo lijepim i dugim šaranom koji se zove Emperor. U stvari to je zapravo bila riba koju sam želio uloviti, kad sam snimao film „In Pursuit“, ali nisam uspio. No, kad su se uvjeti za mene ipak malo promijenili, uspio sam uloviti Emperora, i to je bilo puno lakše nego što sam uopće očekivao da će biti. Baš zbog toga sam odlučio napraviti DVD o mojim pokušajima i nevoljama na baš tom Copse jezeru, i na neki način jako sam sretan što sam sve te materijale uspio skupiti za jedan odličan film.

Prihranjivanje

Ako je netko od vas već vidio ovaj film onda zna kako sam na njemu koristio kamenu sol. Na jednoj od scena se odlično vidi kako u visokim gumenim hlačama gacam po vodi i s dugim štapom hranim točno određeno područje. Na jednom je mjestu to područje znatno dublje. Kasnije sam shvatio i zašto. To sam područje na mjestu gdje sam lovio prihranjivao nekoliko tjedana, a hranio sam precizno jednu crtu duljine oko četiri metra. U sredini te crte sam svaki dan spuštao komad soli težak oko 100 grama. To sam radio puna dva tjedna, i u to vrijeme šarani su ga stalno posjećivali, i na centralnom mjestu svakim danom sve dublje kopali. Zanimljivo je bilo vidjeti kako na mjestu gdje sam spuštao sol kopaju još danima nakon što sam ih prestao hraniti. Impresivna je bila i jama koju su na sredini hranilišta iskopali. Na kraju ribolova sam izmjerio da je poprilično široka i duboka oko pola metra , a nalazila se točno na mjestu gdje sam danima spuštao sol.

Dodatni test

Ovaj je događaj bio previše očit da bi ga itko normalan mogao ignorirati. Naravno da sam ponovio istu tehniku hranjenja još nekoliko puta na još nekoliko različitih mjesta, i svaki put se je ista stvar ponovila. Šaranu je kamena sol izuzetno privlačna. Da bi se još dodatno uvjerio u njeno djelovanje, na jednom sam mjestu potpuno prestao hraniti s mamcima, ali sam još nekoliko dana na istu lokaciju spuštao po 100 grama soli kroz slijedeća dva tjedna, i ustanovio sam kako je svakog dana mjesto redovito bilo posjećivano od strane šarana, i kako je i ovdje iskopana prilična rupa koja je svakog dana bila dodatno povećavana. Čak i kad je ono bilo bez mamaca.

Puno novih opcija

Danas sam potpuno prihvatio sol kao još jednu veliku pomoć svim ozbiljnim ribolovcima i to za više različitih opcija. Dobra je kao dodatak mamcima, ali i kao pomoć kod čišćenja mjesta. Hranite li ovakvim mamcima u travi, šarani će se vrlo brzo pojaviti, i umjesto vas očistiti svu travu. Najbolji način da to napravite, je da dodate kamenu sol u rastresite mamce. Dobar primjer za to je konoplja. Dodajte svaki dan kantu konoplje sa 100 grama soli na hranilište, i za tjedan dana na mjestu gdje se od trave prije početka hranjenja nije moglo loviti bit će mjesta za „parkirati auto“.

Briga o okolišu

Kad god ribolovci prilikom svog ribolova koriste neke mamce ili komponente, moraju se i ponašati kao odgovorni ribolovci. To znači da u glavi uvijek treba razmišljati o potencijalno lošim mogućim efektima ribolova na okolinu, a u ovom našem slučaju na jezero. Pošto sam ja već preko 30 godina na našoj ribolovnoj estradi zvučno ime,kad god sam pisao ribolovne članke, uz sebe sam uvijek nosio jednu notu zabrinutosti da bi sve ono o čemu podučavam svoje prijatelje ribolovce sa sobom uvijek nosilo i jednu ekološki osviještenu komponentu. Naravno da sam kad je količina upotrijebljene soli u pitanju prije stupanja u proizvodnju isprobao sve opcije, i evo zaključka do kojeg sam došao. Optimalna doza soli je 60 grama, a najbolje je ako se ubacuje na hranilište u vodu tri puta u 24 sata. Pokušao sam ubacivati i više, ali od toga nisam vidio nikakve koristi. Jednostavno, čini mi se da kamena sol najbolje radi kad se koristi po malo i često. I s tom misli u glavi, učinilo mi se da bi je najbolje bilo ubaciti u vodi svaki puta kad zabacujem svoj sistem s mamcem.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

PVA, ne hvala?

Puno sam razmišljao o svim vrstama PVA proizvoda. Međutim, ponajviše zbog straha koji mi se pojavio onog trenutka kad su Chain Reaction (lančana reakcija) pelete izašle iz strojeva i kad smo ih počeli koristiti. Uvijek me čudi kako ribolovci, koji znadu kako se brzo šarani prilagođavaju , i kako brzo otpisuju mamce s kojima ih dobro love, svake godine iznova koriste ribolovnu taktiku koja je već preko dvadeset godina u modi. Da, ovdje govorim o PVA trikovima. Danas ja više ne želim vidjeti taj materijal nigdje blizu mojih sistema. Negdje oni rade, ali na nekim našim vodama s velikim ribolovnim pritiskom u zadnje vrijeme nanijele su mi više štete nego koristi tako više uopće ne želim preuzimati rizik.

Samo pelete!

Dugo sam razmišljao kako ubaciti uz lovni mamac na dlaci još dodatnih mamaca, koji bi nakon zabacivanja trebali ostati uz sam sistem a da ne koristim PVA materijale. Kad mi je na pamet pala ideja o izradi „Chain Reaction“ peleta, još uvijek nisam bio svjestan koliko je zapravo sav njezin potencijal. Meni se sviđa, šarani je također jako vole, i baš zahvaljujući tim peletama, imao sam jednu od najboljih ribolovnih sezona u životu. Prva misao nakon uspjeha lančane reakcije bila je može li se i kamena sol na taj način preraditi. Međutim, sama proizvodnja Chain Reaction i Soluballs peleta nije bila baš tako jednostavna kako se možda nekome čini, tako da sam ja na kraju bio i više nego zadovoljan kad je uspješno napravljena tehnologija za preradu kamene soli. Zbog toga sam ja danas najsretniji kad sa svojim sistemom mogu skupa zabaciti dvije Squid Chain Reaction i jednu Slanu Chain Reaction peletu. Uz njih obično još praćkom ili palicom na hranilište pošaljem 6 do 10 Soluball kuglica kamene soli. Kad lovim bliže, sasvim je dovoljno nekoliko puta rukom uzeti kristale kamene soli.

S malo soli…

Pokušajte loviti šarane s malo soli, ali pritom nikako ne pretjerujte. Ne bi bilo dobro da se naša lijepa jezera počnu pretvarati u lagune slane vode. Osobno najviše od svega mrzim pretjerano nakićena šaranska jezera. Kad vidite ciple kako plivaju u njime definitivno znači da ste pretjerali.

Nije svaka sol, sol!

Još bih vam želio ukazati na nekoliko smjernica ukoliko se odlučite loviti ovom metodom. Najvažnija od njih je svakako da je kamena sol daleko najbolja od svih drugih vrsta soli za ribolov šarana. Ne znam zašto, ali čini mi se kako morska sol ima nekako umjerenije djelovanje. Važno je znati da postoji kamena sol i „kamena sol“. Za nas ribolovce je od presudne važnosti znati kako možemo koristiti samo onu sol koja je pročišćena do stupnja gdje se dozvoljava upotreba za ishranu ljudi. Molim vas da se ne igrate, i da uopće ne pomišljate na korištenje soli koja se koristi za posipanje ceste. On je uz samu sol još često obogaćena različitim kemijskim sastojcima i elementima koji su vrlo opasni za šarane. Znači, ako koristite kamenu sol, kupujte je u supermarketima, ili sve prepustite nama i nabavite bijele Chain Reaction pelete ili Soluball kuglice. Znam, da nećete zažaliti!