Nezakvačive „bassovske“ jig glave za smuđa

PR / Broj 45 / Prosinac / 2011.

Zamislite jig glavu za smuđa koja izrazito sporo propada, potpuno je nezakvačiva i ima odličnu realizaciju griza! Uz malo testiranja i nekoliko pokušaja došao sam do ove fantastične jig glave za jigging smuđa s obale. Njena nezakvačivost dopušta upotrebu puno tanje upredenice i lakših glava što rezultira mnogo prirodnijom akcijom jiga – nezakvačiva glava donosi griz više!

Tekst i foto: Dalien, www.dalien-fishing.com

Usisava mamac poput bassa

Koristim nezakvačive jig glave već neko vrijeme, no ove zime sam im se posebno posvetio i rezultati su me oduševili. Prvotna ideja o korištenju plastičnih vlaknastih štitnika (metlica) za bass jigove na smuđevskim jig glavama sinula mi je nakon što sam vidio nekoliko podvodnih snimki smuđevog gutanja mamca. Nije bilo nikakve razlike u odnosu na bassa! Smuđ usisava svoj plijen isto kao i bass, pa zašto onda ne bi jedan od najprokušanijih sistema (bass jig) za bassa palio i u ribolovu smuđa?!

Posudio sam bullet weedless kalup (hvala Turbler) i stvar je zaista radila! Ivek i ja smo počeli hvatati smuđeve u najgorem granju, ali i dalje nam je ostajao problem što je taj kalup bio u tri (pre)velike veličine i udica pod 28° nam je bila prekratka za većinu shadova. Bullet glava pod kutom od 28° je također napravljena za okomito propadanje mamca (pitching) i iako savršeno prolazi kroz prepreke, nema savršen balans za ribolov smuđa kao recimo Erie glava. Morao je postojati način kako da štitnik nekako postavimo na bilo koju jig glavu. Nakon nekog vremena nadošla je ideja o bušenju jig glave svrdlom i umetanju štitnika u tu rupu. Uz nekoliko pokušaja razvili smo tehniku i stvar je radila!

Oblik glave

Iako se bušenjem štitnik može pričvrstiti na bilo koju jig glavu neće svaka glava biti potpuno nezakvačiva. Za početak, stvar je u samoj težini glave. Glave teže od recimo 15-20 grama se zbog svoje težine lakše zabijaju u drvo ili kamen i samim tim zapinju puno više od laganih glava.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Oblik glave i položaj ušice su također jako bitni. Jig udice kojima ušica izlazi okomito iz jig glave nisu podesne za ovaj sistem. Najbolje je da ušica izlazi na samoj špici glave. Ovo donekle mijenja balans jig glave i shad će puno okomitije tonuti, ali će isto tako vrlo dobro prolaziti kroz zapreke.

Od nekoliko glava koje sam testirao uvjerljivo najboljom pokazala se stand up glava zato jer su udice pod kutom od 60 stupnjeva i ušica izlazi na samom vrhu glave. Glava se uz to simetrično širi tako da ovaj oblik jig glave jednostavno klizi kroz najgore granje i kamenje.

Iako kod nas nije toliko uobičajena, stand up glava je fantastična za ribolov smuđa zbog sporog propadanja i balansa koji je odličan kako za ribolov u propadanju tako i za ravnomjerno povlačenje. Ova glava također ima dovoljno mesa za provrtanje rupe i štitnik je pod savršenim kutom za ubadanje ribe.

IZRADITE NEZAKVAČIVU JIG GLAVU

Štitnik

Vlaknasti štitnici ili metlice se rade u više tvrdoća, boja i promjera. Najbolji se pokazao srednji FG 30 medium tvrdoće koji ima promjer u korijenu 1/8“ (3,17 mm) i dužine 1 ¾“ (44,5 mm). Sastoji se od 31 ili 24 niti. Odlična stvar u vezi štitnika je što se bez problema može stanjivati (smanjivati broj niti) po želji kako bismo dobili idealnu tvrdoću. Štitnik se treba i podrezati pod kutom kako ne bi previše virio preko vrha udice i loše utjecao na realizaciju griza. Postoji i originalan Do It stand up kalup sa zaštitom, no taj kalup radi glave u tri veličine od kojih je najteža 10 grama. Na tom originalnom mi se također ne sviđa kut od 45° u odnosu na udicu pod kojim je postavljen štitnik. Ja ga postavljam pod puno većim kutom od skoro 70° kako bih više prostora ostavio za udicu po izlasku jiga iz usta. U početku sam se brinuo da li riba vidi štitnik u bistroj vodi. Vjerujem da postoji mogućnost da ih u određenim uvjetima primijete (ekstremno bistra voda i puno svjetlosti), no tereni na kojima ćete odsad moći loviti će jednostavno nadoknaditi taj broj grizeva. Po mraku i mutnijoj vodi ga definitivno ne primjećuju.

Riba ne stisne štitnik odmah po ugizu, ona jednostavno proguta jig i čvrsto zatvori usta. Tek s oštrom kontrom štitnik se stisne o rub gornje čeljusti na izlasku jiga iz usta, dok slobodna udica kvači najčešće gornju čeljust! Gotovo sve ribe koje sam ulovio bile su zakvačene na ovaj način.

Bitan je sistem

Već sam u nekoliko navrata spomenuo kako uspjeh u varaličarenju ne ovisi samo o varalici, već o cijelom sustavu koji se sastoji od štapa, role, strune, predveza i udice. Kod ribolova nezakvačivim jigom balansirani sistem je od presudnog značenja kako bi prezentacija i realizacija griza bila savršena!

Štap mora biti dugačak zbog bolje kontre i kontrole jiga te mora imati brzu akciju i dosta snage kako bismo protjerali jig kroz čvrsto stisnuta usta smuđa!

Špaga može biti vrlo tanka (0,10-0,15 mm) iz jednostavnog razloga – ovaj jig ne zapinje! Nema onog faktora odvijanja udice ili čupanja granja, a tanka špaga će nam omogućiti da lagane glave potopimo dovoljno duboko (pogotovo sa obale) i imamo fantastičnu prirodnu akciju mamca.

Upravo zbog balansa sistema kao mamac koristim manje mamce koji ne proizvode previše otpora kod propadanja, manje shadove ili swimbaite. Favorit mi je ipak twister i to Savage Gear LB Grub. Ovaj twister se može voditi sporije (uz rad repa naravno) od bilo kojeg drugog twistera zbog zgloba na kraju tijela i izrazito tankog repa. Takva akcija je privlačna svim našim grabežljivcima, posebno smuđu, štuki i somu. Zbog sitnog rada pri najsporijem povlačenju, diskretnom profilu i malom otporu u propadanju, idealan mamac za ovaj sistem je onaj s laganom glavom i sporim vođenjem jiga kroz krš.

Chris standing up holding his daughter Elva

Rola nije toliko bitna, ali su bolje one bržeg prijenosa kako bismo što prije izvukli jig koji je izašao iz zone udarca i ponovo plasirali mamac, pogotovo ako lovimo daleko od obale.

Moj sistem za ribolov nezakvačivim jigom sastoji se od Savage Gear MP Pro 305 cm štapa težine bacanja 40-100 grama, špage Savage Gear Adrenaline 0,16 ili 0,10 mm koja uopće ne pije vodu i ima konstantan promjer, a rola je Okuma Trio 30 HS s brzim 6:1 prijenosom.

Realizacija i nezakvačivost

Imam toliko povjerenja u akciju i učinkovitost ovog sistema da sam u periodu testiranja ove glave u ribolov išao samo s ovim glavama i nekoliko guma u džepu. Od sedam grizeva sam zakvačio sedam riba – 100% realizacija! Svaki štitnik sam skraćivao i smanjivao broj niti ovisno o težini glave i težini terena. Udica koju koristim je niklovana Mustad Ultra Point Aberdeen 60° iz serije 32729 s finom žicom koja vrlo lako penetrira kroz čeljust ribe. Debele udice mogu loše utjecati na realizaciju. Na dvije ribe mi je u kontri pukla 0,10 mm špaga pa bi za ekstremno tanke špage ipak bolji bio neki brzi 50 gramac poput Okuma Octane 15-50 gr. Glava podjednako dobro prolazi kroz granje, ali i kroz kamenje. Bez problema sam pretraživao spojeve šljunka i dno obalne kosine i početka kamenjara gdje smuđevi najčešće borave, bez bojazni od zapinjanja. Ove glave nisu potpuno nezakvačive, ali su vrlo blizu tome. Mislim da nisam izgubio više od 3-4 komada u desetak izlazaka s tim da sam birao najgore terene za koje znam. Tanka špaga jednostavno omogućuje upotrebu mnogo lakših glava koje se ne zabijaju u prepreku i daju mamcu puno ljepšu akciju. Nezakvačiva glava je ipak okosnica sistema i vrlo se jednostavno izrađuje. Štitnike i kalupe možete naručiti direktno na www.do-itmolds.com (šalju u Hrvatsku). Na www.ebay.com ima svega po povoljnijim cijenama, samo treba potražiti.