Tropska avantura na novogodišnjem snijegu

PR / Broj 34 / Siječanj / 2011.

Tekst: Dalien
Slike: Zdravko Šavor, Dalien

Ova zima nije baš blagonaklona prema varaličarima. Stajaćice su zaleđene, a rijeke previsoke tako da griz grabežljivca ovih dana baš nije jednostavno doživjeti. Chatajući sa Vladimirom Cepom iz Velenja preko Facebooka, spomenuo je ribolov tilapija kao opciju. Nisam se previše obazirao na tu rečenicu, već smo nastavili chatat kao da se našalio…sve dok pred kraj razgovora nije ponovio:

“Idemo onda na tilapije?”.
“Ma kakve te tilapije spopale, pa to je tropska riba?!”
“Ima jezero u kojem ih ima i možemo ići za vikend, čak je blizu Zagreba.”
“Na tilapije, u Sloveniji, usred zime, po ovakvom minusu?! Pa sva jezera su zaleđena??!!”
“Vidjet ćeš…”

Još uvijek nisam bio siguran je li ovo neka Cepova forica, ali mi je u glavi počelo zvoniti kako je Mrva negdje spomenuo tilapije. Jedino što mi je padalo na pamet kao opcija je neki topli izvor vode iz recimo NE Krško ili….ček ček, pa terme Čatež imaju onaj neki topli rukavac na kojem plovkaroši love cijele zime. Je li moguće?!

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Na samu Staru godinu, Šavor i ja se vozimo prema Brežicama s pomalo sumnjičavim izrazom lica i jedan drugom ponavljamo: “Ok, sad idemo loviti tilapije!”. U dućanu Petar Sport u Brežicama idemo po dnevne karte i Petar (inače sudionik mnogih svjetskih prvenstava u ribolovu na plovak) nam objašnjava kako u jezeru stvarno ima tilapija i kako nema šanse da koju ne ulovimo. Kaže da su najveće ulovljene oko pola kilograma, a da bi pokoja mogla biti čak i do kilu. Navodno je riba dospjela u jezero jer se komercijalno uzgajala u obližnjem ribogojilištu kao konzumna riba.

Instant akcija

Dolazimo na vodu i bingo! Evo ih plivaju uz obalu…TILAPIJE!

Potpuno smo izvan sebe od uzbuđenja i pomalo nekontrolirano se smijuljimo. Zdravko brzinski slaže mušićarski pribor, a ja lagani štap i rolu. Pribor i varalice smo prilagodili ribolovu malo većih sunčanica i nismo pogriješili. Zdravac u prvom ubačaju suhe muhe hvata prvu tilapiju. “Koja lijepa ribica, sličnog ciklida imam u svom akvariju, a potpuno mi je nevjerovatno da usred zime lovim tropsku ribu i sve to na suhu muhu na površini!”.

Moj je pribor: flourocarbonski predvez 0,18 mm, glavna nit upredenica promjera 0,10 mm. Štap je Ron Thomson Trout Mania do 25 grama, no jako dobro baca i namanje varalice koje sam imao u kutiji teške svega par grama. Počinjem s micro jigovima teškim 2-3 grama izlivenim na udici broj 6. Mamci su manje gumice dugačke 2 cm ili mini tvister. Akcija je instantna i tilapije grizu dosta agresivno. Liječim se od zimske depresije nedostatka grizeva i polako shvaćam filozofiju ultra light ribolova! U prvih sat-dva vremena ulovili smo 20-ak komada, pa gledamo kako bi ulovili veću jer ovdje na početku rukavca grizu ove do veličine dlana.

Veće ipak na prirodne mamce

Na vodu je došao i moj poznanik Bobi sa sinčićem Maksom kako bi proveli malo vremena na zraku i ulovili koju ribu na kedericu. Bobi ne vjeruje da se tilapije mogu loviti na varalicu. Nije prošlo 15-ak minuta nakon što su se smjestili, a mali Maksi se vraća u auto po nešto i viče iz sveg glasa: “Kolosalno sem tilapijo prijel, dva komada…dođite kod nas loviti”. Smiješno je tako nešto čuti od djeteta predškolske dobi, pa prihvaćamo poziv i spuštamo se do njih. Tek sam sada shvatio kako nam brzo vrijeme ide, jer se s početka jezera nismo pomakli već dva sata. Tilapije se standardno love na plovak, crve, kruh i ostale mamce, pa tako i njima na malom hranilištu skoro svaki zabačaj plovak odlazi u stranu. Jedna za drugom idu van. One velike (oko 30-ak dkg) su odmah pustili, a ja sam se odlučio malo šlepati uz njih jer očito na hranilištu ima više ribe. Već sam prije složio laganu drop shot montažu sa udicom broj 10 i olovom od 4 grama i tako ih podjednako dobro lovio kao i na jig. Kao mamac sam stavio 3 centimetra dugačak V rep od manjeg SG Dying Minnowa koji po meni imitira mlađ ili nekog crva, a dovoljno je mekan da ga ne puštaju. Drop shot mi je idealan za ovu prezentaciju jer mogu baciti paralelno uz hranilište i tu držati varalicu, sa povremenim cimanjem. Maksi svaki zabačaj ima griz. Meni isto grizu ali ne tako često, pa se odlučujem za mali trik. Uz rep Dying Minnowa dodajem na udicu i jednog crva i sad se potpuno ravnopravno bavim “kederajem” uz Maksija. Uz hranjenje sad napokon lovimo i par riba u rangu 20-25 cm koje su oko 20-30 dkg veličine. Bobi baca crve na grunt i tamo isto uz manje šarančiće grizu tilapije. Kaže da u biti primaju na sve, a da je najveća za koju zna od oko 60 dkg ulovljena na dva zrna kukuruza namijenjenih šaranu.

Chris standing up holding his daughter Elva

O Toplim strugama

Mrtvicom Topla Struga gospodari RD Brežice i osim tilapije ima solidnu populaciju šarana i soma. Dnevnu kartu od 15 € možete kupiti u većini gostiona u Čatežu ili Petar Sport dućanu u Brežicama. Dolazak na jezero neće zvučati jednostavno, ali nije tako strašno. Najzgodije je prijeći granicu na malom prijelazu Bregana i starom cestom doći do Čateža kako bi izbjegli plaćanje vinjete za tih par kilometara. Pratiti putokaze za Terme Čatež i kada dođete na raskršće samih termi skrenite desno, na prvom slijedećem zavoju produžiti ravno. Dolazite na rampu za ulaz u bungalove, i tu treba izaći iz auta i zamoliti recepcionera da vas pusti jer idete u ribolov (pustit će vas). Nakon toga se vozite uz jezero unutar kampa koje se nastavlja sa mrtvicom Topla Struga. Uzmite u obzir da se u zimskom periodu na jezeru održava zimska plovkaroška liga skoro svake nedjelje pa je dobro provjeriti telefonom kojeg uz ostale informacije možete naći na www.ribiska-druzina-brezice.si

Invazivna vrsta

Ove veće su stvarno živopisne. Zelenkaste ljuske teksture kao na nekoj prethistorijskoj ribi u kombinaciji sa tirkiznim vrhovima peraja i žućkastim obrazima su osnovna koloracija, iako smo ih vidjeli u različitim varijantama. Široke i dugačke peraje također pridonose atraktivnosti. Moram napomenuti i da su ove ribe dosta žilave i borbene na udici. Ove koje smo morali malo izgnjaviti zbog slikanja su bez problema otplivale i nakon nekoliko minuta (doduše uz povremeno spuštanje u vodu) na vanjskoj temperaturi od -6°C što je razlika od 30-ak stupnjeva u odnosu na vodu koja je u prosjeku 23-25° C. Tilapija je u biti invazivna i agresivna vrsta. Ima puno sličnosti sa “našom” sunčanicom samo naraste veća. Ova egzotična riba je u toplim strugama prisutna u nevjerojatnim količinama, što samo svjedoči kako se množi kada joj uvjeti odgovaraju.

Pred sumrak se vraćamo na početak jezera i sad su nevjerovatno aktivne. Mini jigovi, mini žlice, drop shot, suha muha, nimfa…nije u pitanju, sve napadaju! Dovoljno je ubaciti varalicu, malo je trznuti i evo ih kupe i nose je sa dna, površine ili u pola vode. Trzaji na vrhu štapa su me vratili u djetinstvo i prvim ribolovima malih mrenica na Savi. Agresivno primaju, ali su uglavnom premale da potpuno usišu 2 cm dugi jig, pa lovimo uglavnom ove od 10-ak cm na više kad one dođu na red.

Još uvijek mi se taj dan čini pomalo nestvaran. Ludi san u kojem na snijegu lovimo tropske ribe koje grizu kao blesave. Stvarnost ili ne, znam da sam se vrhunski proveo i da je ova egzotična avantura bilo pravo osvježenje za krizne zimske dane.

O Tilapiji

Tilapija je zajednički naziv za stotinjak vrsta ciklida iz roda Tilapiine Cichlid. Posebnost im je tzv. materinsko usno leglo(oplodnja jajšaca i čuvanje mladih u ustima od strane ženke), no ova podvrsta u Brežicama nije po svemu sudeći ta jer smo uz obalu vidjeli gnijezda tilapija što znači da mrijest obavljaju na podlozi. Inače ciklidi su predmet proučavanja i obožavanja mnogih akvarista. Postoje forumi i sajtovi posvećeni proučavanju ponašanja, reprodukcije i kategoriziranju podvrsta tih riba.

Tilapija je izrazito agresivna vrsta stavljena na popis 100 najgorih invazivnih vrsta od strane IUCN (International Union for Conservation of Nature). Nisu osjetljive ni na tvrdoću vode, ni na ph, izrazito su agresivne i žilave. Sva sreća da ne podnose temperaturu vode manju od 16° C, pa nastanjuju samo tropski i subtropski pojas. Prehrambena vrijednost ove ribe je vrlo cijenjena, pa se i komercijalno uzgaja (navodno je tako i dospjela u Brežice).