Driftingom na tunu

PRM / Broj 5 / Srpanj / Kolovoz / Rujan / 2014.

Prije nego tuna zagrize, to jest da bi tuna došla do naših mamaca mora se veoma dobro brumati, stoga je čovjek, Ameri bi rekli chumingman, koji baca brum ključna karika, dok je kasnije tokom borbe sa ribom, kapetan na komandama plovila jednako važan kao i ribolovac koji vodi borbu…

Približava se vrijeme za Big game, to jest lov na našu najveću ribu, plavoperajnu tunu, već polovicom srpnja mogu se očekivati prvi ulovi, a koliko čujem od mnogih ribolovaca duž cijelog Jadrana, zbog ”meke” zime tuna se je zadržala u priobalju tokom cijele zime, to jest nije niti migrirala kako se nekad smatralo u Atlanski ocean. Naime smatra se da tuna početkom ožujka dolazi iz Atlanskog oceana u Mediteran pa tako i u Jadran, te dolaskom zime opet migrira u Atlanski ocean. Zadnjih nekoliko godina smo svi svjedoci da to baš i ne drži vodu, dok su neki talijanski znanstvenici pri mišljenju da se ovdje lovi podvrsta plavoperajne tune koju oni nazivaju Jonsko-jadranskom tunom, i po njihovom mišljenju nikada ne izlazi iz Mediterana.

No prepustimo mi to stručnjacima ihtiolozima, nas zanima kako uloviti ovu prekrasnu ribu ali ljutoga protivnika. I ove godine zakon glasi da svaku tunu ulovljenu na sportski način moramo pustiti bez da ribu dižemo u brod, naravno tunu smijemo loviti samo uz dnevnu, trodnevnu ili tjednu dozvolu za sportski lov tune, igluna i iglana. Ako mogu to kolege na slatkim vodama i morski ribolovci širom Europe zašto ne bi mogli i mi, ipak je najveći gušt u svemu tome onaj ushit i navala adrenalina koju osjetimo kada multiplikatori počnu pjevati nama omiljenu pjesmu, a isto tako i umor i strahopoštovanje koje osjetimo kada tunu dovučemo do plovila. Morate znati da niti najiskusniji ribolovci na tune ne mogu sa sigurnošću reći da li se radi o velikoj ili maloj ribi kada tuna zagrize i da se u prvi bijeg. Možda se radi o ribi od 30 ili 300 kilograma, ne može se to znati i tu leži čar i mistika ribolova na veliku plavoperajnu tunu.

Chris standing up holding his daughter Elva

Iako su tune ribe koje glase za predatore koji su uvijek gladni i mahnito napadaju sve što se miče, osobno sam se uvjerio da ova riba zna biti itekako prepredena i ne pada lako na naše trikove. Evo dva slučaja kojih ću se sjećati do kraja života. U prvom slučaju sam postupio nagonski, i možda malo rizično, ali znate onaj osjećaj koji vas obuzme i tada i ne razmišljate baš previše razborito. Jedno smo jutro krenuli na more, stali smo na jednu plivaricu da si uzmemo srdele za brum i mamac. Naravno da smo pitali ribare da li se je pokazala koja tuna, no pod tim brodom se nisu vidjele. Već kad smo mislili otići dalje i pokušati driftati, primijetili smo još jednu plivaricu koja je očito imala neke probleme sa mrežom. I tako je i bilo mreža im se preokrenula, što je ozbiljan problem, a i većina ribe pobjegne iz mreže. No pravi spetakl je bio oko mreže, jer su tune, cijelo jato njih, žderale srdelu koja je bježala iz mreže. No koliko god se trudili naše mamce, to jest srdele na udicama nisu doživljavale, a žive mamce nismo imali. Tada sam pronašao lijepu skušu među srdelama i montirao je tako da joj udica, odnosno vrh udice viri iz trbuha. Na taj način skuša je bila balansirana i tonula je lagano lelujajući bokovima poput dobro balansiranog jerka. Tune su pokazale interes ali i dalje se nisu dale prevariti jer mamac nije živ. Krenuo sam na ruke izvlačiti skušu iz mora i cijelo je jato tuna krenulo za njom, a skuša je i pri povlačenju plivala poput jerka tako da je nakon par metara jedna odlučno progutala skušu. I tu je mene opalio adrenalin i jedino što mi je bilo logično učiniti je da kontriram onako iz ruke. I sada se naježim kada se sjetim te scene.

Drugi slučaj je još nevjerojatniji i dan danas žalim što nisam imao kameru da sve to snimim. Frend i ja smo izišli na ribolov jedno jutro, nakon što smo ulovili žive šarune za mamac krenuli smo driftati. I tako lagano brumajući odjednom smo na sve strane oko nas gledali tune kako na površini love sitnu ribu, bile su to male ribe oko 30 kilograma ali bilo ih je puno more na sve strane. Bio je to zbilja jedan nevjerojatan prizor. Nakon sat vremena te predstave bili smo lagano frustrirani zbog toga što niti jedna nije napala naše mamce, i tad se pojavila ona. Vidio sam ogroman odbljesak u vodi i rekao prijatelju da se umiri jer imamo veliku ribu pod barkom. Nakon minute pojavila se na samo dva metra od barke u punoj svojoj veličini. Taj prizor nikog ne bi ostavio ravnodušnim. Malo smo se pribrali i dalje bacali polovice srdele u more, a ova ogromna tuna je sve marljivo skupljala. Ja sam privukao jedan štap, u uvjerenju da će odmah zgrabiti živog šaruna. No, upravo naprotiv, nije niti doživjela šaruna, što ne mogu reći za šaruna, jer se toliko uzbudio, i drhtao (jadna riba tko zna što mu je sve prolazilo glavom). Tada sam skinuo šaruna i montirao srdelu, no koliko god se trudio i koristio razne trikove nije se dala prevariti, kao da je vidjela predvez, koji je naravno bio fluorokarbonski. Cijela ta agonija trajala je 20-ak minuta i već sam lagano uviđao da gubim bitku, da je neću prevariti, a tu mi je na dva metra udaljenosti. Tada probam hraniti sa cijelim srdelama i ona i dalje sve kupi no tada primijetim da neke srdele plutaju, a ona ih lagano skuplja sa površine. Tada mi sine ideja, ako predvez nije u vodi ne može ga niti vidjeti. Uzmem čaklju, mi to zovemo mezzomarinaio, ona plastična kukica za prihvat konopa, te pomoću njega odignem predvez tako da mi je samo srdela na udici bila na površini, i sljedeće sekunde se pojavljuje tuna i kupi srdelu bez straha. Kako mi je žao da to nemam snimljeno.

Čak i moji prijatelji koji nisu ribolovci drage volje gledaju serijale kao što je Wicked tuna i kunu se da preko malih ekrana osjete ushit kada rola zazuji, a zamislite tek taj trenutak uživo, da ti srce iskoči. Svi manje više znaju da se tuna lovi uglavnom na dva načina, trolling metodom i drifting metodom. Trolling je tehnika u kojoj mi povlačimo varalice, u biti više njih iza plovila, znači panula, i na taj se način love uglavnom manje ribe, dok je drifting ribolov koji se vrši na mjestu, to jest ugašenim motorom te se brumom privlači tuna. Istina u novije vrijeme se tuna lovi još i na jigging ili popping, zadnji hit lova tune sa varalicama. No tema ovog teksta je upravo drifting metoda, koja se smatra kao najefikasnija metoda za lov tune.

Što je to drifting?

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Drifting na engleskom jeziku ima više značenja no ovdje se misli na laganu plovidbu. Što se same tehnike tiče driftati možemo iz usidrenog plovila ili neusidrenog što je mnogo češći slučaj na našem djelu Jadrana. Sidriti se ili ne ovisi o jačini morske struje i vjetra, isto tako koji mamac mislimo upotrebljavati i slično. Moram priznati da ova tehnika gledajući ovako sa strane izgleda jednostavno, no ona to nikako nije. Zbilja se treba dobro potruditi da bi driftali kako treba, pri tome mislim i na pravilno raspoređene štapove, mamce, brumanje, ma zbilja se radi o mnogo kompleksnijoj tehnici nego što izgleda. Možda će čudno zvučati ali ribolovac koji vodi borbu sa tunom, jednom kada ona zagrize, je skoro pa najmanje zaslužan za ulov. Prije nego tuna zagrize, to jest da bi tuna došla do naših mamaca mora se veoma dobro brumati, stoga je čovjek, Ameri bi rekli chumingman, koji baca brum ključna karika, dok je kasnije tokom borbe sa ribom, kapetan na komandama plovila jednako važan kao i ribolovac koji vodi borbu. Ukratko lov na tunu iziskuje timski rad, i samo dobra uigrana ekipa može doći na kraj sa najvećim tunama.

CIRCLE HOOK

U ovom ribolovu uvijek radije koristim circle hook udice jer se u 99 % slučajeva kvače u kut čeljusti ribe, što je bolje jer riba ne oštećuje toliko predvez sa zubima, a i kod puštanja ribe je to mnogo lakše i bolje za ribu. Isto tako kod ovih udica nema toliko otkvačivanja usred borbe. Jedina mana ovim udicama je ta da na nju nije lako montirati mrtvi mamac ali uz malo prakse niti to nije problem. Circle hook montiram na specifičan način – naime da bi osigurao pravilan kut ubadanja u oko udice uvlačim vrtilicu, a zatim vrtilicu vežem na fluorocarbon TN čvorom. Udica vezana na taj način osigurava savršenu pokretljivost živog mamca bez uvrtanja predveza.

Drifting iz usidrenog plovila

Ovako lovimo u danima kada je vjetar izrazito jak, jer upravo vjetar nosi naše plovilo dok morska struja ima mali utjecaj, isključivo kada nema nikakvog vjetra. Ono što je bitno prije samog početka ribolova, to jest prije dolaska na mjesto ribolova je brumanje koje započnemo na udaljenosti od jedne nautičke milje od mjesta. Ovdje moramo pripaziti na smjer morske struje, naime moramo se kretati kontra struje i brumati do mjesta. kada dođemo na mjesto ne smijemo stati sa brumanjem, dok kolega baca sidro u more. Kod sidrenja moramo pripaziti na dubinu, te nakon što sidro dotakne dno moramo pustiti barem pola dubine mjesta na kojem lovimo, slobodnog konopca u more. Znači ako je dubina 50 metara moramo pustiti barem 75 metara konopca u more. Zatim vežemo jednu plutaču, može to biti i kanister od barem 10 litara zapremnine (naravno prazan), zatim pustimo još 20 metara konopca te privežemo konopac za bitvu plovila. Preporučljivo je na konopcu zavezati omču koju ćemo lako skinuti sa bitve, jer kada dođe do griza bitno je otkvačiti sidro i odmaknuti se od njega da bi izbjegli, to jest onemogućili ribi da omota naš najlon oko konopca sidra te tako prekine naš najlon i pobjegne. No nemojte zaboraviti dok sve to činimo, ne smijemo prestati brumati. Nakon što smo se usidrili možemo montirati mamce, u ovoj se metodi koriste uglavnom mrtvi mamci, najčešće srdela, i spustiti u more, to jest rasporediti štapove i sisteme.

PERAJA

Moramo imati na umu da se ovaj ribolov odvija na otvorenom moru, te da je susret sa morskim psima moguć, pogotovo iz razloga što mi konstatno brumamo, a kako tune osjete taj miris tako i morski psi osjete miris srdele. Najčešće ćemo vidjeti modrulja ili morskog psa sabljaša i poznatijeg kao morski pas lisica, no poznato je da u Jadranu žive ili dolaze još i tupan, atlanska psina, mako pa i velika bijela psina. Sve su ove vrste potencijalno opasne po čovjeka, i sve su zaštićene zakonom. Broj morskih pasa se povećava iz godine u godinu jer sve više ima tunogojilišta, a i populacije divljih tuna. Stoga treba biti malo oprezan, da se ne bi doveli u neugodnu situaciju. Mi smo doživjeli jedan bliski susret koji nam je sada jako smiješan ali, moglo je zbilja ružnije završiti. Bili smo na ribolovu nakon neprospavane noći i nakon nekoliko sati bonace i nikakvog događanja, svi smo zaspali jedan frend na pramcu barke ja na klupi kod konzole, a treći član posade je bio na zadnjoj klupi i zadužen za brumanje, no i on je zaspao. U jednom trenutku sam se probudio i imao što vidjeti. Prijatelj zadužen za brum je zaspao sa rukom u moru, a u ruci je držao par srdela dok se je oko ruke vrtio modrulj dug oko dva metra. Brzo sam ga probudio, na što je ovaj problijedio kad vidio što se dešava. Tko zna koliko bi trebalo modrulju da se ohrabri i zagrize srdelu, odnosno ruku. Kao što sam rekao danas se tome smijemo ali tada nam nije bilo svejedno.

Na kojoj dubini i udaljenosti ćemo postaviti naše mamce odlučiti ćemo kada vidimo kojom brzinom nam tone brum te odmiče od plovila. U nekim optimalnim uvjetima to izgleda ovako, prvi mamac postavljamo najdublje i najdalje od plovila. Naravno za to nam je potrebno olovo, koje postavljamo nekih 10-ak metara od mamca. Neka nam se mamac uvijek nalazi uvijek barem 10 metara uzdignut od dna tako da nam sitne ribe ne bi uništile mamac. Za plovak nam ovdje uglavnom koristi balon na napuhavanje ili nekakvi drugi plovci. Znači taj prvi sistem puštamo na nekih 40 metara od plovila. Drugi štap ćemo postaviti na nekih 20 metara od plovila, a mamac ćemo potopiti na pola dubine. U ovoj tehnici se uglavnom koriste četiri štapa no, po našem zakonu smijemo koristiti samo tri, tako da zadnji, treći štap možemo postaviti na dva načina. Možemo ga postaviti na 10 metara od plovila, a mamac potopiti na 8-10 metara ili ga možemo spustiti ispod plovila bez otežanja, što je odličan sistem jer nam tune nekada znaju doći ispod samog plovila. Ovisno o dubini i jačini morske struje koristimo olova težine od 50 do 300 grama koje vežemo na najlon pomoću gumice. Tokom cijelog ribolova moramo brumati i pratiti sonder jer nam tuna često prođe ispod plovila. Ukoliko uočimo tune na sonderu, može se veoma brzo očekivati griz. Ukoliko do griza ne dođe dobar trik je da svaki štap, odnosno mamac povučemo nekoliko metara namotavajući rolu, što je dovoljno da tunu isprovocira na napad. Kada dođe do griza, sidro otkačujemo i krenemo u borbu. Ukoliko mislimo i dalje loviti nakon što dovučemo i pustimo ribu, potrebno je i za vrijeme borbe brumati, te se nakon završetka borbe vratiti na sidro i nastaviti sa ribolovom.

Montaža žive ribe

Drifting bez sidrenja

Smatram da je ovo mnogo učinkovitija taktika, jer prelazimo više terena i veća je šansa da tuna nađe naš trag bruma, te zagrize naše mamce koji na ovaj način imaju puno prirodniju prezentaciju. Isto tako moramo početi brumati otprilike jednu nautičku milju od mjesta na kojem mislimo započeti driftati, no ovdje se krećemo plovilom i brumamo u smjeru morske struje. Najoptimalnija brzina plovila koje se kreće u driftu je 0.3 do 0.5 čvora (to pratite na GPS-u), i daje nam mogućnost da koristimo žive ili mrtve mamce. Štapove postavljamo kao i kod driftinga na sidru. Ukoliko nam se plovilo brže kreće možemo usporiti plovilo koristeći olujno sidro. Osobno smatram da je drift do brzine 1 čvora sasvim u redu, no u tom slučaju koristimo isključivo žive mamce. Pri ovoj brzini prelazimo veliko područje što omogućava tuni da brže uđe u naš mirisni trag bruma i stigne do naših mamaca. Nema smisla cijeli dan plutati, i brumati, više efekta ćemo imati ukoliko se nakon jednog do dva sata driftanja premjestimo na mjesto gdje smo započeli naš drift, odnosno ribolov. Na ovaj se način opet krećemo po tragu kojeg smo prethodno napravili. Kod drifta ove brzine, odlično se je pokazalo udaljiti jedan štap što više od plovila sa živim mamcem i bez otežanja, takozvani freeline sistem na koji stavimo samo balon ili plovak udaljen 15-ak metara od mamca.

Brumanje i montaža mamaca

Chris standing up holding his daughter Elva

Kako smo rekli brumanje mora biti konstantno, i svaki ribolovac ima svoj način brumanja. Nekako se najbolje pokazao ovaj način, srdelu koju sameljemo stavimo u vreću od krumpira te vežemo pokraj plovila. Na taj se način otpuštaju komadići srdele i mirisni trag koji se širi morem. Uz to moramo rezati srdelu na komadiće i polovice. Prvo srdelu izrežemo na 4-5 komadića i bacimo u more. Čim se komadi izgube iz vida bacamo dvije polovice u more i tako konstantno ponavljamo radnju. Brum mora biti konstantan tako da tuna ne izgubi trag i stigne do naših mamaca. Ovisno brzini kretanja ili jačini morske struje trebati će nam veća ili manja količina srdele, a to ovisi i o vremenu kojeg mislimo provesti na moru. Za kraće ribolove treba će nam dvije do tri kašete srdele, a za cjelodnevne izlete i mnogo više.

Montaža vrtilice u oko circle hook udice

Kod montaže mamaca, odnosno srdele najbolje su se pokazala tri načina. Prvi način je grozd, odnosno 3-5 srdela koje probodemo kroz oči. Ovo je odlična montaža za sistem koji najdublje postavljamo jer je najočitiji. Druga montaža je veoma popularna T montaža gdje je jedna srdela montirana na udici trbuhom prema gore a druga srdela je montirana srdela kroz oči ispod prve srdele tako da formira slovo T. Treća montaža je jednostavna ali veoma efikasna, jedna srdela montirana trbuhom prema gore jer tako tonu srdele koje bacimo u more. Kada montiramo živi mamac koristimo dva načina. Uglavnom koristimo šarune i skuše za mamac, jer ih tuna obožava. Prva montaža je jednostavna kad udicom ribu mamac probodemo iza glave pazeći da ribi ne oštetimo vitalne organe. Da bi mamac bio duže živ i živahan možemo ga montirati i pomoću gumice kroz nosnu šupljinu te gumicu vežemo za udicu tako da je riba gotovo neozlijeđena, a udica slobodna što olakšava kvačenje ribe.

Vezanje TN čvora

Iako mnogu ribolovci koriste krimpanje kao način spajanja predveza i udice predlažemo vam da probate vezati dobar čvor jer je mnogo sigurniji i čvršći od bilo koje plombe.

To bi bilo sve što je potrebno za ribolov tune drifting metodom. Nadam se da čete se okušati u ovom atraktivnom ribolovu i dobro se zabaviti. I naravno puštajte tune!