Kraken – čudovište iz dubine

PRM / Broj 16 / Travanj / Svibanj / Lipanj / 2017.

U ovom lovu nema finesa, nikako, koriste se štapovi klase 20-30 libri, klasični stand up štapovi, no mogu se i koristiti štapovi za dubinski bolentino koji imaju gramažu do 1000-1500 grama. Što se rola tiče, koriste se električni multiplikatori jer se ribolov odvija na velikim dubinama od 200 do 700 metara dubine, i ribolov klasičnim rolama je nezamisliv…

Piše: Marin Hlobik

Znam da je naslov malo čudan, više odgovara naslovu za nekakav hororac nego za tekst o sportskom ribolovu. Pretpostavljam svi znate mit o Krakenu, ogromnoj lignji koja topi brodove i proždire mornare bez milosti. Zadnjih godina smo svjedoci da Kraken i nije samo mit, odnosno plod ljudske mašte, sve više se nalaze nasukane na plaže ogromne lešine lignji, a nedavno su i japanski ribari ulovili ogromnu lignju o kojoj su izvijestili svi mediji. No to nije tema ovog teksta. Trenutno se nalazim u Messini, Sicilija, mjesto na kojem se spajaju dva mora, Tirensko i Jonsko. Tirensko, toplije, prozirnije i predivne boje se sudara Jonskim, puno tamnijim i hladnijim morem, razlog tome je puno veća prosječna dubina. Sudaraju se na mjestu koje je opisano u Odiseji kao mjesto na kojem obitavaju dva strašna čudovišta, Scilla i Haribda. Takvo mjesto za nas ribolovce nudi mnoge mogućnosti, i jedva sam čekao da se okušam u ribolovu. Ovdje je egging nacionalni sport, te kako mi ribolov glavonožaca nije stran, brzo sam se uklopio. Ubrzo me jedan od poznanika pozvao da izađemo s njegovom barkom u ribolov. Idemo loviti totanje, odnosno lignjune. I tu zapravo priča kreće…

Šok i nevjerica

Nakon što smo se našli nakon par dana na dogovorenom mjestu, ja naoružan štapom za ribolov lignji, par kutija sa skosavicama i velikom voljom za ribolovom, bio sam meta podsmijeha i šale na moj račun. Ok, mislim si, idemo loviti lignjune, ništa čudno. Istina, kod mene u Istri, točnije Rovinju, lignjuni su sporadičan ulov, kolateralne žrtve. Već na istočnoj strani Istre i u Kvarneru su normalnija pojava, a jug Dalmacije je poznat po tome da se love lignjuni. No niti to nije ciljani ribolov, već se lignjuni love slučajno dok se love lignje. Nisu baš ni cijenjeni, ribolovci više preferiraju lignje jer su ukusnije. No vratimo se na moj šok. Dolazimo na barku mog prijatelja, fisherman od 5.5 metara i prvo što vidim su dva štapa klase 20-30 libri s električnim multiplikatorima, i mislim si ok, nismo se razumjeli. No tada on vadi svoje peškafonde, iako nisu baš slični našima. Radi se o ogromnim peškafondima teškima i do jednog kilograma s jednim ili dva reda krunica. Nevjerojatno, no tada mi on objašnjava da se radi o lignjunima koji žive na velikim dubinama, odraslim primjercima koji često premašuju i pet kilograma težine. Ok, sada sam zainteresiran ful i jedva čekam da se okušam u tom ribolovu.

Pribor za ribolov Krakena

U ovom lovu nema finesa, nikako, koriste se štapovi klase 20-30 libri, klasični stand up štapovi, no mogu se i koristiti štapovi za dubinski bolentino koji imaju gramažu do 1000-1500 grama. Što se rola tiče, koriste se električni multiplikatori iz razloga što se ribolov odvija na velikim dubinama, od 200 do 700 metara, i ribolov s klasičnim rolama je nezamisliv. Na rolu se namata upredenica nosivosti od 50 do 80 libri minimalno 1000 metara dužine. U ovom ribolovu nema potrebe koristiti nikakakav predvez, peškafondo se montira direktno na upredenicu pomoću vrtilice s jakom kopčom. Peškafondo za ovaj ribolov je veoma jednostavne izrade, radi se o metalnom tijelu bez nekog atraktivnog oblika, jednostavan cilindrični oblik s jednim ili dva vijenca igala, te na donjem kraju ima montiran olovni uteg. Ono što čini razliku od ostalih skosavica odnosno peškafonda je da na vrhu tijela ima integrirano svjetlo. To svjetlo zapravo privlači lignjune na velikim dubinama gdje inače vlada totalni mrak. Svjetlo bljeska u inervalima i ima ih u raznim bojama.

Tehnika ribolova

Tehnika lova je veoma jednostavna, ono što je ovdje veći problem je odabir pozicije. U tome nam svakako pomaže ehosonder, no na ovakvim dubinama treba imati moćnu sondu. Isto tako nam može pomoći i GPS uređaj, odnosno kartografija na kojoj tražimo prijelaze dubine ili duboke brakove. Imajte na umu da se ovaj ribolov ne prakticira na dubinama manjim od 200 metara. Lovi se naravno u driftu bez sidrenja, nošeni vjetrom ili morskom strujom. Kada smo recimo našli poziciju na kojoj želimo loviti pripremamo peškafonde. To činimo tako da na tijelo peškafonda vežemo nekoliko fileta ili cijelih srdela ili nekih drugih riba poput skuše ili šaruna. To činimo sbog činjenice da lignjuni imaju odličan njuh. Najbolje je vezati mamac pomoću tanje upredenice. Zatim spuštamo naše peškafonde na samo dno. Činimo par trzaja klasičnih za lignjolov te povučemo peškafondo za nekih 10-50 metara te opet trzamo. I to je sva tehnika. Treba voditi računa da se lovi vertikalno pod plovilom što je više moguće. Kada lignjun napadne peškafondo udarac je silovit. Treba kontrirati i pritisnuti gumb za izvlačenje lovine. Kako taj postupak traje i nekoliko minuta, moj savjet je da štap postavite u nosač za štap da se ne biste pretjerano umarali. Kada rola privuče lovinu treba ju prihvatiti pomoću kuke ili rukom ubaciti u brod ukoliko se ne radi o prevelikim primjercima.

Iako se lignjuni mogu loviti cijelu godinu, najbolji period je proljeće i ljeto. Nabolji rezultati se postižu u popodnevnim satima i u sumrak te prvih par sati noći. No sasvim se dobro lovi i tijekom cijelog dana. Što se vremenskih prilika tiče najbolje je mirno stabilno vrijeme bez vjetra, ne zbog toga što se to sviđa lignjunima već zbog sigurnosti na moru jer ipak lovimo na otvorenom moru na velikim dubinama.

Nekoliko riječi o lignjunu

Lignjun je član porodice glavonožaca znanstvenog imena Todarodes sagittatus. Ima deset krakova od kojih su dva duža sa više prijanjalki, no ne može ih uvući poput lignje. Peraje su mu mnogo manje i smještene na samom kraju plašta. Može narasti do jednog metra dužine i 15 kilograma težine. Obitava na cijelom Mediteranu pa tako i u Jadranu. Svakako zanimljiv ribolov koji je na našem lijepom Jadranu potpuno nepoznat. Vjerujem da bi se na dubinama ispred Žirja i na južnom Jadranu moglo zaista odlično loviti. Ukoliko u svom akvatoriju imate velike dubine, odvojite vrijeme i svakako pokušajte. Za pokušaj vam neće trebati električna rola, može se ovaj ribolov odraditi i s jakom stacionarnom rolom ili multićem i snažnim jigging ili slabijim big game štapom.