Intervju sa specijalistom za lignje

PR / Broj 48 / Ožujak / 2012.

Ovo je tekst o lignjolovu s obale, to jest, razgovor s jednim od najboljih lignjolovaca sa stažem od gotovo 30 godina. Moram priznati da sam se dugo nećkao hoću li napisati ovaj tekst jer lignjolovac o kojem pričam je moj otac Martin Hlobik, čovjek koji s velikom strašću i uživanjem lovi lignje

Piše: Marin Hlobik

Lignja, to čudesno biće! Lignja je veoma popularna među svim morskim sportskim ribolovcima, nekima je ona glavna lovina i zaista poznajem mnoge ribolovce koji osim lignji gotovo da i ne love ništa drugo. Neki lignju gledaju prvenstveno kao izuzetan mamac (tu računam i moju malenkost) pogotovo kad ju živu ponudimo velikim gladnim predatorima (sorry, malo me odnijelo u neke druge vode.) Ah da, lignja! Kao što sam rekao, svi sportski ribolovci na moru cijene ovu ljepoticu ako zbog ničeg drugog onda kao deliciju na tanjuru po čemu je naša jadranska lignja poznata u svijetu. Mnogi podcjenjuju ovo stvorenje smatrajući ju suviše proždrljivom i preglupom te veoma jednostavnim ulovom no to je daaaaaleko od istine. Činjenica je da je lignjolov toliko popularan da svakodnevno izlaze neke nove tehnike i skosavice ili, kako bismo mi u Rovinju rekli, pušće raznih oblika i prekrasnih boja koje ponekad imaju veću lovnost na nama ribolovcima nego na lignjama kojima su namjenjene. Kada sve uzmemo u obzir lignjolov izgleda veoma jednostavno no da bismo imali uspjeha i kvalitetne ulove moramo poznavati neka pravila. Ovo je tekst o lignjolovu s obale, to jest, intervju s jednim od najboljih lignjolovaca s obale sa stažem od gotovo 30 godina. Moram priznati da sam se dugo nećkao hoću li napisati ovaj tekst ili ne jer lignjolovac kojeg ću intervjuirati je moj otac Martin Hlobik. Razlog mog straha je taj da neki čitatelj ne bi možda krivo protumačio ovaj tekst i pomislio da uzdižem svog oca. No, ukoliko se nađete u Rovinju na famoznoj Valdibori slobodno upitajte za Martina i shvatit ćete o kakvoj je osobi riječ. On je krivac što se i ja bavim najljepšim sportom na svijetu, no uz mene i mnoge je druge mlade ribolovce učio i bezuvjetno otkrivao sva svoja znanja o lignjolovu. Moj otac je jedan od onih ribolovaca koji ne prakticiraju druge tehnike, doduše, lovi on povremeno i ribe pogotovo u ljetnom periodu kad ne lovi lignje, no lignja je za njega broj 1. Iako je imao stotinu prilika da samnom ide u druge ribolove i ulovi velike ribe kojima većina ribolovaca teži njega to jednostavno nije zanimalo i fascinantno je kako on sa žarom i strašću govori o tome kako je prevario lignju isto kao što ja i mnogi drugi ribolovci prepričavaju svoje ulove velikih riba poput lica, zubataca, orada i slično. Naravno, zahvaljujući strasti i iskustvu kroz godine je stvorio svoju filozofiju i ajmo reći pravilnik o lignjolovu. Prije nego krenemo dalje moram napomenuti da ovo nije tekst o modernom eggingu već je riječ o starom gotovo tradicionalnom načinu ribolova.

Koju opremu i kakve skosavice koristiš za ribolov?

Eh, oprema. Danas mnogi ribolovci teže tome da love nekakvim ekstra skupim i naravno dobrim priborom. Ok, podržavam to u neku ruku jer je lijepo imati takav pribor radi osobnog gušta, no ne razumijem ribolovce koji smatraju da će biti bolji i imati više ulova zahvaljujući skupoj opremi. Zapamtite, ni ribu niti lignje ne lovi ribolovna oprema već ribolovac kojem je ta oprema oruđe. Osobno koristim već godinama štapove Duel Super Mackerele dužine 2.70 metara i gramaže od 80 do 150 grama. To su štapovi za ribolov iz plovila ili, kako bi moderniji ribolovci rekli, štapovi za bolentino. Mnogi će reći da su to prejaki štapovi za lignjolov no ja sam navikao na ovaj štap i ne bih ga mjenjao. Zaboravio sam reći da štap ima dva izmjenjiva vrha, mekši i tvrđi, te ih mijenjam po potrebi, odnosno, veličini liganja. Što se role tiče koristim Shimano role veličine 4000, model Alivio. Kao što vidite to nije preskup pribor, a odlično me služi već duže od deset godina. Najlon kojeg već dugi niz godina koristim je Quantum Energy Sea 0.28 mm i to će se mnogima činiti predimenzioniranim no u slučaju zapinjanja skosavice za dno ova mi debljina najlona omogućava da ih većinu spasim. Upredenicu ne koristim i ne bih ju preporučio za lignjolov na ovakav način. U početku sezone, od rujna do veljače recimo još i da, no u ožujku i travnju nikako jer tada lignjama (da li zbog mrijesta) krakovi veoma omekšaju i skloni su pucanju što predstavlja problem i kod ribolova s klasičnim najlonom, a kamoli s upredenicom koja nema nikakvu istezljivost. I za kraj, sve što nam je potrebno je jedna vrtilica s kopčom veličine 10 ili 12. Osobno ne koristim nikakva dodatna olova, niti na glavnom najlonu niti olova na predvezu tanjeg najlona.

A sada skosavice ili pušće. O ovim bi varalicama čovjek mogao napisati knjigu bez problema, s obzirom na količinu vrsta, modela i dekora kojih danas ima na tržištu. Danas je u biti jednostavno jer u svakoj trgovini ima na stotine modela cijenama prilagođenim za svaki džep, od 10 kuna pa do onih koje koštaju bezobraznih stotinjak kuna. Nekada situacija nije bila takva. Do prije dvadesetak godina iz Rovinja smo morali putovati u Trst po pušće, a koštale su kao suho zlato i tada je gubitak voljene varalice bio prava tragedija. Kasnije su se i u našim trgovinama pronalazile pušće Yo-zuri i Yamashita ali naravno cijena im je bila astronomska. No tada se pojavio DTD čije su pušće koštale i više nego duplo manje od spomenutih. Prvotno zbog cijene, a kasnije zbog kvalitete i lovnosti potpuno sam se okrenuo ovoj domaćoj firmi i danas u mojoj kutiji možete pronaći samo DTD skosavice. Često do mene dolaze ribolovci s raznim novotarijama koje prekrasno izgledaju i hvale način izrade i kvalitetu materijala i što ti ja znam što ali najmanje hvale njezinu lovnost. DTD pušće su isto tako kvalitetno izrađene, a najveća prednost ovih skosavica su dekori. Oni su pažljivo osmišljeni i izrađeni za naše more, naš Jadran. DTD ima dekore koji se ne mogu naći niti kod jednog od ostalih prizvođača, čija je lovnost zbilja velika što sam dokazao nemali broj puta u malim internim takmičenjima sa sinom ili drugim ribolovcima. Osobno koristim samo ribolike skosavice s olovom unutar tijela veličine 3.0 jer ta veličina ima dobru brzinu tonjenja i može se daleko zabaciti sa štapom kojeg koristim, točnije rečeno, oko četrdesetak metara što je više nego dovoljno da bismo kvalitetno lovili. Auri i Oita modele, znači, one zakrivljene ne koristim jer se s njima lovi nešto drugačijom tehnikom povlačenja i s njima je cilj loviti bliže dnu jer imitiraju kozicu ili škampa no o tome ću nešto više reći kasnije. Sigurno se sada mnogi pitaju kakve veze imaju različiti dekori, tj. boje skosavica kad manje više svi znamo da lignja ne vidi boju već ima crno-bijeli vid, oprostite, ne znam kako se to zove stručno. Lignja nema bočnu liniju, a od zvukova čuje samo ultra niske frekvencije te se najviše u lovu oslanja na vid. Pogledajte samo koje joj je veličine oko u odnosu na tijelo i možda uistinu vidi crno-bijelo no izgleda da jako dobro uočava nijanse jer je u lovu selektivna i u svakom trenutku ima boja skosavice koja im najviše odgovara. Vjerujte mi, lignja je mnogo inteligentnija nego što se smatra.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Kada i gdje potražiti lignje?

Meni osobno sezona lignjolova počinje drugom polovicom rujna i traje sve do kraja svibnja ovisno o godini, tj. vremenskim uvjetima. Lignja se dakako s obale može loviti i u ovim ljetnim mjesecima no lovi se u kasnim večernjim satima ili rano ujutro pred zoru. Osobno ne prakticiram ljetni ribolov jer su lignje tada izrazito male, svega desetak dekagrama, a pošto lignja ima strahovit prirast, ove iste lignje u listopadu teže već između 35 dekagrama i pola kilograma. Na početku sezone, znači, u drugoj polovici rujna i u listopadu lignje se drže bliže dnu, mogu reći čak i uz samo dno i tu ih moramo tražiti. U tom periodu su se najbolje pokazale pušće Profi Bukva u žuto-crvenoj i crvenoj boji, odličan je Color Glavoč u narančastoj i Pirka u zelenoj boji. Naravno i skosavice u drugim bojama su lovne no ovo su favoriti koje bih izdvojio. U ovom periodu su ulovi mnogobrojni, a srednja težina lignje se kreće oko 30 dekagrama. U studenom i prosincu se i dalje love mnogobrojne lignje, a i veličina odnosno težina im je sve veća. U drugoj polovici prosinca lignje se bolje love u dnevnom ribolovu, podjednako ujutro i u popodnevnim satima. Skosavice koje bih preporučio za ribolov u ovim mjesecima su Pirka u zelenoj boji, Gira u zelenoj i Trlja u plavoj boji. Siječanj i veljača su mjeseci kad su ulovi nešto rjeđi brojem ali se zato love velike lignje i ulov kapitalne lignje preko kilograma težine je više pravilo nego iznimka. Noćni ribolov u ovim mjesecima daje slabe rezultate, stoga je bolje loviti u zoru ili sumrak, a ribolov se može prakticirati preko cijelog dana ako je malo oblačno. U ovom je periodu more najčešće jako bistro, stoga su skosavice koje bih preporučio Pirka u plavom i zelenom dekoru, Trlja u plavom dekoru i Color GlavoČ u zelenom dekoru. Ožujak i travanj su mjeseci kada lignja skroz prilazi obali tražeći rupe i svakakva mjesta za mrijest i tad možemo uočiti velike lignje kako se kreću uz samu obalu. Moram priznati da je te lignje gotovo nemoguće uloviti jer su opčinjene ljubavnim činom. Lignja se mrijesti tijekom cijele godine (dokazano je u zadnjih nekoliko godina) no u ovom periodu je mrijest najizraženiji. Treba se prilagoditi tome i lignje tražiti na plitkim stjenovitim terenima nedaleko od obale i pokušati ih prevariti sa skosavicama realnog izgleda, a za to je broj jedan DTD-ov Kanjac. Ulov je podjednak noću i preko dana. Svibanj je zadnji mjesec u kojem lovim lignje i ulovi su veoma dobri jer je lignja izašla iz mrijesta i aktivno se hrani najčešće u površinskom sloju. U tom se periodu uz lignje ulovi i pokoja sipa jer se i ona tada približava obali na mrijest. Najbolje skosavice koje su mi se pokazale za ovaj period su Profi Bukva u žuto-crvenom, narančastom i crvenom dekoru. Moram napomenuti da kod odabira skosavice sve ovisi i o bistrini mora, a isto tako i o vremenskim uvjetima. Ako je vrijeme tmurno i more mutno normalno je da treba prednost dati nešto kričavijim dekorima da ih lignja lakše uoči, no kada imamo lijep dan i bistro more, prednost dajemo nešto nježnijim nijansama i prirodnim dekorima.

Odgovor na pitanje gdje potražiti lignje prilično je jednostavan, mi u biti tražimo ribu, isto tako, svako mjesto gdje ima nekakav umjetni izvor svjetla je odličan za lignjolov jer se noću sva sitna riba skuplja pod svjetlost. Znači, to mogu biti luke, lučice no i svako drugo mjesto gdje ima nekakvog svjetla. Teže je odabrati mjesto za dnevni ribolov no tamo gdje naiđete na jata gavuna, salpica i drugih riba, sigurno ima lignje. Poznato je da lignja dnevno pojede tri do čak sedam svojih težina ribe što znači da je non-stop u potrazi za plijenom. Ptica koju nitko ne voli, kormoran, odličan je saveznik jer gdje ima ovih ptičurina ima i ribe, a kako smo rekli, gdje ima ribe ima sigurno i lignji. Neke ribolovce koje znam plašila je pojava kormorana jer su smatrali da oni plaše lignje ali to nije točno. Isto tako, u kasnim večernjim satima obali se približe i delfini na što većina ribolovaca pakira svoj pribor i odlazi kući no ja to gledam samo kao bonus. Delfini, istina, poplaše lignje ali lignje tada samo priđu bliže obali gdje naiđu na naše skosavice, a vječita glad ih tjera na hranjenje što rezultira odličnim ulovom.

Da li u lignjolovu imaju utjecaja mjesečeve mijene i izmjene plime i oseke?

Naravno da imaju i to itekakvog utjecaja. Kao što se zna da je riba najaktivnija sat prije i sat poslije izmjene plime i oseke isto tako su tada i lignje najaktivnije jer se hrane ribom. Moram priznati da u ovom slučaju nema neke razlike da li se razina mora penje ili pada no tih dva sata daju odlične rezultate, pogotovo ako se izmjena poklopi sa sumrakom ili zorom kada su sve ribe najranjivije, a tako i lignje (čitaj najlakše ulovljive).

Što se tiče mjesečevih mijena, razvio sam teoriju koja mi daje najbolje rezultate. Za vrijeme mlađaka, što mi nazivamo škura (nema mjeseca niti mjesečine što traje tri-četiri dana) loveći noću pod svjetlom najbolje su mi se pokazale skosavice Flash Color Glavoč u ružičastom i crvenom dekoru. Problem ribolova za vrijeme mlađaka su jake morske struje te je moguće loviti samo u promjeni kada struja oslabi, prije nego se izmijene plima i oseka, ili obratno. Najbolji period za lignjolov neovisno da li lovimo danju ili noću je svakako period od zadnje četvrti do prve četvrti gdje izuzimam mlađak. Tada mi za ribolov u sumrak skosavice Gira i Trlja u plavom dekoru daju najbolje rezultate. U noćnom ribolovu je favorit skosavica Profi Bukva u ljubičastom dekoru dok za jutarnje-dnevni ribolov najbolje rezultate daju skosavice Bijela Gira i Full Color Glavoč bijeli. Za vrijeme prve i zadnje četvrti nastupaju takozvane fele, kada gotovo da nema morske struje, no ribolov je dobar na mjestima gdje je morska struja inače izrazito jaka. Što se tiče uštapa, to jest, punog mjeseca, od prve četvrti do uštapa je ribolov odličan dok je za samog uštapa bolji dnevni ribolov. Skosavice koje bih preporučio u ovom periodu su Color Glavoč plavi i zeleni te Pauk.

Možeš li nam objasniti tvoju tehniku lignjolova?

Najvažnije je da što prije otkrijemo u kojem se dijelu vodenog stupca lignje nalaze, prvih nekoliko zabačaja lovim uz samo dno, a kasnije sve višlje. Znači, kad zabacim, pustim da skosavica potone i kada dođe na željenu, to jest, zamišljenu dubinu, započinjem privlačenje s nekoliko brzih kratkih trzaja. Na ovaj način skosavica radi otklone u jednu i u drugu stranu te kada stanem s trzajima tone glavom prema dnu što je ponašanje ranjene ribice. Lignja najviše voli napasti skosavicu u ovom tonjenju. Prije nego ponovimo trzajeve namotamo rolom višak najlona dok ne osjetimo težinu i otpor skosavice. Ukoliko je taj otpor veći znači da je lignja napala skosavicu i trebamo kontrirati. Lignja najčešće napada skosavicu sa strane ili odozdo malo iza glave te kod kontre iglice love lignju u samom korijenju krakova što je najidealnija situacija jer na taj način lignja nema šanse da pobjegne. Lignja za lov koristi svoja dva duga kraka koja izbacuje te kada prihvati lovinu privlači ju i hvata i ostalim krakovima. Ukoliko malo prerano kontriramo, lovimo lignje samo za te duge krakove i tada lignja, pogotovo veća, može pobjeći radi pucanja krakova. Dobro je kočnicu role podesiti da proklizi kod jačeg pumpanja lignje. Cijelo vrijeme moramo pratiti najlon jer lignja nekad agresivno napadne skosavicu i krene unazad. Ne treba odmah kontrirati već treba pričekati da lignja nategne vrh štapa i tek tada kontrirati. Bitno je da skosavicu cijelo vrijeme animiramo i tada ne možemo pogriješiti. Ponekad lignja doprati skosavicu do same obale i neće ju napasti, nasamarit ćemo ju ako skosavicu privučemo u sjenu jer tada lignja pomisli da će izgubiti slastan zalogaj. U proljeće moramo istraživati uz obalu jer tada lignje prilaze sasvim blizu radi mrijesta. Najbolji savjet koji vam mogu dati je da provodite što više vremena na moru, eksperimentirajte i ulovi neće izostati.

Chris standing up holding his daughter Elva

Hvala ti najljepša za tvoje strpljenje, a sada pravac na more!