Modrak- šarena ljepotica iz plićaka

PR / Broj 39 / Lipanj / 2011.

Piše: Marin Hlobik

Bavim najljepšim sportom na svijetu! I to od kad znam za sebe. Često su me prijatelji znali zafrkavati da sam prije propecao nego prohodao. Još sam kao školarac odvajao novac od džeparca za sve ribolovne časopise koje sam mogao kupiti u Rovinju, a iz svakog šopinga u Trstu (sa roditeljima) sam se vraćao sa nekoliko brojeva talijanskih časopisa o ribolovu na moru. No stvarno se ne sjećam doduše čak sam gotovo siguran da nikada nisam pročitao tekst o modraku. Kako mi je ribolov modraka u mlađim danima i na početku svakle sezone pružao mnogo veselja i uživanja u ribolovu odlučio sam se pozabaviti ovom temom i upoznati vas sa navikama ove predivne ribe i isto tako o tehnikama ribolova modraka. Ova je riba neopravdano zapostavljena u sportskom ribolovu i to iz dva razloga. Prvi je razlog veličina modraka, naime radi se o malim ribicama čija je lovna težina nekih dvadesetak dekagrama. Nekada sam znao loviti i primjerke do četrdesetak dekagrama no u današnje vrijeme su takvi primjerci veoma rijetki. Iako mala, ova riba je vrlo borbena i predstavlja pravi užitak u ribolovu, naravno ukoliko prilagodimo pribor. Ribolovci najčešće imaju averziju prema malim ribama jer ne predstavljaju gušt i ne dižu adrenalin poput velikih riba ali osobno smatram da je to krivo mišljenje jer kako zna reči jedan veliki ribolovac, ne možeš krenuti na fakultet ako nisi završio osnovnu i srednju školu. Stoga je modrak odlična riba za početnike. Drugi razlog zbog kojeg modrak nije baš omiljena lovina ribolovaca zbog njegove plahe naravi, a i moram reći da je pravi majstor u skidanju mamaca ne bi li se besplatno pogostio. Modrak je zbilja prepdena riba i pravi je izazov ne samo za početnike kako sam prije spomenuo nego i za iskusne ribolovce, čak je i Begi, urednik vašeg omiljenog časopisa rekao da se često sretao sa ovim ribama ali nisu jednostavne za uloviti. Zbilja za kvalitetan i izdašan ribolov modraka ribolovac se mora potruditi i pridržavati se nekih pravila no u to je biti čar ribolova zar ne? Stoga je najbolje da krenem sa otkrivanjem trikova kako, kada i gdje uloviti ovu predivnu plavo modru ribu.

Dagnja

Gdje i kada potražiti modraka

Kao prvo moram reći da se lov modraka odvija isključivo sa obale jer se ova riba grupira u velika jata koja se intezivno hrane u samim pličacima, i to od dva do deset metara dubine no osobno ih najradije lovim na mjestima gdje dubina ne prelazi pet metara. Pojavljuje se početkom svibnja i u priobalju ostaje do kraja lipnja ovisno o temperaturi mora, a tada se povlači na vanjske brakove i nešto veče dubine no o ribolovu modraka u tim uvijetima čemo više reći u nekom drugom tekstu. Modrak obali prilazi veoma gladan, a u isto vrijeme obali prilaze i jata ušata i cipala. To je još jedan razlog zbog kojeg je modrak zapostavljen od ribolovaca koji love sa obale jer se cipli i ušate zbog veličine smatraju zanimljivijima. Modraka možemo naći zbilja svugdje, od ribarskih luka, pristaništa, marina, a i na ,,divljim” obalama. Naravno u lukama ili na molovima gdje ribari čiste mreže, modraci se najradije zadržavaju zbog hranjenja ribljim otpacima i ovo su ustvari hot spotovi na kojima je ribolov više nego odličan. Modrake je veoma lako pronači baš zbog njihove karakteristične boje tijela, vidjet čete ih kako uvijek pretražuju dno ili zid mola ne bi li se dočepali kakvog crvića, kozice i/ili drugih sitnih organizama. Nekada modraci samo plivaju u pola vode i izgledaju kao da se igraju i zbilja ih je tada lako uočiti.

Što se tiče odabira vremena lova modrak se razlikuje od od ostalih vrsta riba kada je pitanje doba dana za ribolov. Kako sa često govorio ili pisao večina se ribljih vrsta lovi u zoru odnosno u sumrak no to nije slučaj kod modraka. Modrak je naime najviše aktivan sredinom dana kada je sunce visoko i najbolje mi se je pokazalo loviti od deset sati ujutro pa sve do kasnog poslijepodneva jer u sumrak modraci jednostavno nestanu kao da ih nikad nije ni bilo na mjestu na kojem smo odlično lovili samo sat-dva prije. Kad je riječ o vremenskim prilikama najbolje je loviti po lijepom sunčanom danu sa vjetrom iz sjevernog kvadranta recimo maestralom jer su tada modraci aktivni u traženju hrane. Najoptimalniji uvjeti su kada je površina mora lagano namreškana, a more lagano zamučeno jer je tada modrak najmanje oprezan i veoma olako i hlapljivo napada naš mamac.

Pribor i mamci za ribolov modraka

Kao što sam prethodno napomenuo ne postoji premala riba za ribolov nego samo prejak pribor stoga čemo u ovom ribolovu koristiti lagani pribor za ribolov plovkom. Najviše volim loviti sa laganim direktašem dužine šest metara Shakespeare Victory X. Ovaj štap se jako lijepo ponaša pod ribom i pravi je užitak loviti s njim, a s obzirom na malu težinu štapa od 230 grama ne umara ruku niti kada smo u cijelodnenom ribolovu. Odličnim se pokazao i Interlandov match štap dužine 4.20 metara od 2 do 25 grama težine bacanja. Ovaj štap je odlično izbalansiran, a cijena samog štapa je više nego pristupačna. Ovaj štap je najbolje upariti sa manjom match rolom veličine 2500 po Shimanu čak bih i preporučio Shimano Exage sa borbenom kočnicom koji je baš izrađen za ribolova match štapom. Bez obzira da li lovimo direktašem ili matcherom glavni najlon koji koristimo neka bude debljine 0.12 ili 0.14 mm, preporučio bih Stroft ili neki najlon sličnih performansi, a na tržištu ima mnogo najlona sa oznakom match koji su predviđeni za ovaj ribolov. Kad je o predvezima riječ i ovdje preferiram fluorokarbone u debljinama od 0.08 mm do 0.12 mm, najdraži su mi P-Line CFX koje sam nedavno nabavio i koji iako tanki ne pusaju pod oštrim modrakovim zubićima (iako ih boba naravno pregrize). Udice za ovaj ribolov moraju biti što lakše radi bolje prezentacije i nešto dužeg vrata, preporučio bih Gamakatsu A1 Hard u veličinama od 12 do 16. Naravno u ovom ribolovu nam je potreban i plovak, najdraži su mi izduženi plovci od 1 do 3 grama nosivosti. U zadnjih nekoliko ribolova sam koristio Feri plovke i oduševio sam se u ovom starom hrvatskom proizvodu. U ribolov nikada ne nosim previše stvari, a radi mobilnosti najviše volim u ribički prsluk staviti par plovaka u kutijici da se ne slome, udice različitih veličina, olovca i fluorokarbonske predveze. Moram reči da je u ovom ribolov podmetač neophodan jer tanki predvezi ne mogu izdržati težinu ribe, a i riskiramo pucanje štapa kad dođe u okomit položaj. Podmetač je potreban i u slučaju da uhvatimo koju drugu veču ribu poput krupne ušate ili cipla. Osobno koristim lagani natjecateljski podmetač sa teleskopskom karbonskom drškom dužine četiri metra.

Mamci su naravno najbitniji za kvalitetan ribolov no izbor mamaca za ribolov modraka je u stvari veoma jednostavan. Modrak se uglavnom hrani crvičima, kozicama, sitnim račićima i slično no ne preza niti od ostalih mamaca poput srdele i ligne pogotovo na mjestima gdje ribari čiste svoje mreže i sortiraju svoju ribu, a škart bacaju u more. No dagnja je univerzalan mamac na svim mjestima na kojima sam lovio modrake čak bih i rekao najbolji mamac za naše plave ljepotane. Do dagnji je lako doči, možemo ih sami skupiti na molovima, pontonima ili lancima u lukama ili ih možemo kupiti na ribarnici. Najboli dio dagnje je tamni mišić sa ruba školjke jer je veoma mesnat ali i žilav te ga riba ne može skinuti. Drugi mamac koji koristim za ribolov modraka je veoma neobičan ali isto tako veoma lovan i bez njega ne idem u ribolov. Radi se o svježim sirovim pilećim prsima, da dobro ste pročitali ne radi se o nikakvom tipfeleru. Zbilja ovaj je mamac veoma lovan za mnoge riblje vrste na moru, a isto tako i za modrake. Iako relativno mekan mamac veoma je žilav i riba ga jako teško može skinuti sa udice. Pileća prsa je jednostavno nabaviti, samo treba posjetiti obližnju mesnicu i kupiti desetak dekagrama mesa. Kao što sam rekao postoje mnogi mamci kojima možemo loviti modrake no ova dva mamca su nam sasvim dovoljna i uvjeravam da čete biti zadovoljni.

Pileća prsa su odličan morski mamac

Taktika ribolova

Taktika ribolova je veoma jednostavna, kada uočimo modrake treba priči moru ali polako da ih ne bi uplašili. Treba odmah razbiti nekoliko dagnji, najbolje ih je zgaziti nogom i baciti u more ne bi li potakli modrake na hranjenje. Ukoliko su modraci aktivni, a rijetko kad nisu odmah če navaliti na dagnje. Tada treba krenuti sa ribolovom i tokom ribolova svako toliko baciti par razbijenih dagnji u more, isto tako u more bacamo i samo ljušture dagnji sa kojih smo skinuli meso za mamac. Ako uz dagnje imamo i komad pilečih prsa bez problema možemo na udicu mamčiti prsa umjesto dagnje jer je mnogo žilavije,a vjerujte to modracima uopćte ne smeta.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Brum od srdela

Na mjestima koja modraci obilaze jer u blizini ribari čiste svoje mreže odlično je hraniti i sa zdrobljenim srdelama. Obično u kanti pomoću drvenog čekića dobro istučem srdele dok se one ne pretviore u kašu. Tako zdrobljene srdele svako malo bacim na mjesto ribolova. Važno je da u drugu kantu zahvatite malo mora i imate neku suhu krpu kako bi nakon svakog hranjenja oprali i obrisali ruke.

Eto, to bi bilo sve o ribolovu ovih prekasnih riba, svakako se okušajte u nadmudrivanju sa modracima to je odličan trening za kasnije ribolove sa večim ciljevima to jest ribama. Garantiram da je uživancija loviti modrake jer i sam uživam u ribolovu ovih plavih mališana. BISTRO