PR / Broj 39 / Lipanj / 2011.

Lov šarana na spod rig može u potpunosti promjeniti pogled na klasični dubinski lov šarana. Pomoću spod riga možete puno više i bolje pretražiti znatno veće površine u potrazi za ribom. Nositi puno manje opreme, a istovremeno uloviti jako puno riba. U udarnim periodima moguće je tijekom cijelog dana imati i preko 30 grizeva.

Piše: Truli

Desetljećima mnogi šaranaši u svijetu i kod nas pokušavaju raznim smicalicama nadmudriti šarane, svakom novom tehnikom ribe podjednako uče i bivaju sve opreznije. U mojoj ribolovnoj filozofiji uvijek pokušavam biti jedan korak ispred ponašanja i reakcija riba (i ostalih ribolovaca). Mislim da je izuzetno važno brzo protumačiti ponašanje ribe pri trenutnim uvjetima na vodi i što brže se prilagoditi situaciji, kako mamcem tako i tehnikom i pristupom. Iako je lov šarana u stvari jednostavan i lak, u situacijama kada riba slabije radi treba smisliti sve i svašta ne bi li ulovio koju ribu više. Ako otkrijem takvu „dobitnu formulu“ moguće je podići kvalitetu lova do neslućenih razmjera. Prateći takav slijed razmišljanja prošle godine sam u vrijeme proljetnog ribolova dobio nevjerojatnu ideju kojom sam uspio u vrlo kratkom vremenu uloviti lijepe i velike šarane. No zbog krajnje neobične i inovativne metode lova, ovu tehniku kao i ulove bilo je nemoguće sakriti od drugih ribolovaca i vijest se brzo proširila. Nekolicina odvažnih šaranaša primijenila je istu tehniku kao i ja sa jednako dobrim učinkom. Dakle ne radi samo meni, ovim pristupom mogu loviti svi ako slijede nekoliko važnih činjenica. U nastavku teksta pročitajte kako nam je to uspjelo.

Izrada spod riga:

Ponašanje riba

Lov šarana u proljeće za mene je najljepši i najdinamičniji. Sav život u vodi i oko nje se budi, ribe imaju izuzetan apetit, ako je vrijeme lijepo pruža se mnogo situacija za promatranje vode. Svi već dobro znamo kako ribolov šarana i amura na vodama u vrijeme cvjetanja jablana, vrbe i topole djelomično popusti, a baš se sve to još odvija u vrijeme mrijesta šarana. Oni pak vole jesti ovu vunastu napast iz samo njima znanih razloga, koja nama tih mjesec dana samo stvara probleme na najlonima. U vrijeme najvećeg cvjetanja koje se zna ponoviti i do 2 puta u mjesec dana, ribe se intenzivno dižu na površinu. Šarani i amuri prije dolaska velikih ljetnih vrućina vole boraviti na površini grijući se u površinskom sloju vode, a ovako ugrabe i mali besplatni desert. No ako vunice nema, a već se nalaze gore ima tu i druge vrste hrane. Pitate se koje? Pa upravo one koju mi ubacujemo uz pomoć raketa. Na vodama na kojima se intenzivno hrani raketom šarani su naviknuti na zvuk rakete. To je otišlo toliko daleko da je normalno ako želimo poboljšati lov, što više raketirati, tj. lupati po vodi. Jedna od takvih voda gdje je raketiranje glavni način prizivanja ribe na hranilište je jezero Zajarki.

Tijekom jednog svibanjskog ribolova raketirao sam često ne bi li privukao ribu na hranilište. Nakon 10-15 raketa već sam mogao primijetiti vrhove repova peraja na površini na hranilištu. U sebi sam pomislio: – Riba je tu, sada će nastati lom. Nastavio sam još žešće hraniti. Što više i više sam ja ubacivao hrane, sve više i više je riba radila na hranilištu. Bilo ih je toliko da su igrali vaterpolo sa mojom raketom. Nakon sat vremena raketiranja griza i dalje nije bilo. Ništa mi nije bilo jasno. No ubrzo mi se pokazala cijela slika. Budući da sam lovio na dubini od 4 metra sva hrana koju sam ja ubacivao, od tolike količine šarana i amura jednostavno nije stizala do dna, riba ju je stigla pojesti na površini, a ostatak u propadanju do dna. Cijeli dan ja sam tako samo hranio ribe bez jednog jedinog poteza. Oni uopće nisu imali potrebu spuštati se na dno. Kako su drsko „napadali“ raketu pri izranjanju pala mi je na pamet ideja da pokušam staviti predvez sa udicom na raketu čisto da vidim da li će riba primiti udicu koja fingira kukuruz koji ispada iz rakete. Prvi zabac i ništa, drugi opet ništa. Bio sam malo razočaran i samo sam na trenutak skrenuo pogled sa rakete. Upravo tada je uslijedio griz, bio je toliko iznenadan, silovit i jak da mi je riba doslovce skoro istrgnula štap iz ruke. Ulovio se prvi šaran, ribu sam imao na sistemu svega nekoliko sekundi, a onda se otkvačila…

No nije se otkvačila već je potrgala predvez. Stavio sam drugi predvez, novi zabac i odmah griz, kontra u tvrdo i opet trganje predveza. U tim ranim fazama isprobavao sam nekoliko vrsta upredenica, fluorokarbona te čak i gumeni predvez. Imao sam grizeva kao u priči, ali niti jedna riba vani. Onda sam stavio Krystonov Quick Silver snag leader od 45 lb. Više nije bilo trganja predveza, ali sada su mi ribe odvijale udice. Nikada prije do tada nisam imao odvijanja udice, a tada je to postalo toliko učestalo da nisam mogao vjerovati. U početku sam lovio na klasične šaranske udice vel. 2 i 4, sa širim vratom udice no onda sam sasvim slučajno stavio ESP Raptor vel.1 sa 4 zrna kukuruza Cukk, arome meda. To je bila i ostala najbolja i najučinkovitija kombinacija. No i dalje bi povremeno na svakih 20 grizeva imao ili odvijanje udice i nešto što još ni sam nisam utvrdio sa 100% točnosti. Da li dolazi do trganja predveza od 45 lb ili ga amur pregrize u manje od 1-2 sekunde. Raketa na trenutak zaroni, osjetiš kontakt sa ribom i od predveza ostane 5 cm, a dugačak je 30 cm !!!!!. Ne znam kako im to uspijeva, ali volio bih to vidjeti snimano podvodnom kamerom. Zbog specifičnog načina lova ovaj sistem sam nazvao SPOD RIG.

Najglavnija činjenica vezana uz ovu tehniku lova je ta da je ribolov ovom metodom moguć SAMO na vodama gdje riba pozitivno reagira na zvuk rakete. Druga bitna činjenica je da je ova tehnika lovna isključivo samo onda kada se riba zadržava na površini. Najbolje vrijeme se pokazalo u mjesecu svibnju i lipnju. U to vrijeme sam zajedno sa prijateljem Davidom lovio na spod rig, znali smo u 4-5 sati ribolova imati oko 30 grizeva, od toga obavezno 2-3 odvijanja udica, 5-7 trganja predveza, 7 otkvačivanja, 5 fulanaca i do 7-8 riba vani. Ribe su u preko 80% slučajeva bile teže od 15 kg, tako da je ova metoda ribolova najučinkovitija za lov velikih šarana koju sam do sada imao prilike primijeniti. Treća činjenica je pribor koji se koristi u lovu. Naime, u početku sam za tu priliku koristio spod kojim sam i raketirao i to Awashima V-Max 5 lb, moj je uz to još i skraćen za 7 cm (podebljan). Spod je bio dakle pravi kolac sa vodilicama i ne preporučam uporabu tvrdih spodova za ovu vrstu ribolova iz nekoliko razloga. Ako se lovi upredenicom kontakt sa ribom je istovremen i direktan, štap i špaga prenose direktno svaki pokret peraje ribe. Tvrdi štapovi se ne savijaju i umanjuju gušt drila ribe. Kasnije sam u svrhu lova spod rigom nabavio Interlandov spod 4.5 lb, 3.60 m. On je bio dovoljno jak da zabacim sistem na potrebnu daljinu, a istodobno dovoljno mekan da dril doista bude dril.

Da bi vam predočio kako izgleda dril ribe spod rigom moram vam to malo vizualizirati. Malo je to neobično za opisati, to treba doživjeti i vidjeti, no pokušajte zamisliti da na štapu od 3.5 lb srednje tvrde akcije imate ribu toliko jaku da od njene snage izvlačenja ne uspijevate podignuti štap, a da pri tome nešto ne pukne. Jeste zamislili, e sada to pojačajte 10 puta. Mislite da pretjerujem, no vjerujte mi da nimalo ne pretjerujem, dril podsjeća na big game lov tuna. Iako moram napomenuti da nisu baš svi grizevi tako siloviti, ovisi od ribe do ribe, no većina ih je upravo takva. Meni je jedno popodne nakon ulova 5 šarana za redom nastao hematom veličine šake na predjelu abdomena gdje sam upirao štap za vrijeme drila. Mislim da je razlog zašto riba doslovce „poludi“ na kontri taj što nimalo ne očekuje na tom mjestu zamku pa uzima mamac bez ikakvog opreza. Grizevi su jaki i iznenadni pa kočnica role mora biti dobro naštimana da ne bi došlo do pucanja upredenice. Grizevi podsjećaju na lov na plovak, a glava rakete je vizualni indikator griza. Ponekada su to samo „pumpanja“ baš kao i na lovu na plovak, pa treba znat kada valja zategnuti. Dok su oni drugi tako jaki da riba pomakne cijeli štap ili tebe pomakne s mjesta. Trenutak kada se ribu zategne ona ostane sekundu iznenađena, a onda nastaje eksplozija, izvlačenja su po 20-30 metara, u svim smjerovima. Kada bi to gledali sa strane izgledalo bi smiješno jer šaran nikada (baš nikada) ne reagira tako u normalnom ribolovu, ovdje oslobodi svu svoju snagu. Najslikovitije kao da divljeg konja ulovite lasom, dok pase travu, u prvi trenutak je miran dok ne shvati što se dogodilo a onda nastaje eksplozija i razbacivati će se sve u šesnaest. Takve „lude„ kretnje nekih pola minute do minutu ima šaran. Kada se ispuca i postane normalan, sve postaje uobičajen šaranski dril i riba se normalno ponaša i razvlači kao i u dubinskom lovu šarana.

Preporučam uporabu upredenice na roli umjesto najlona. Iako bi dril najlonom bio kudikamo lakši i „normalniji“ on zbog svoje rastezljivosti nije kompatibilan u situacijama kada riba „pimpla“ raketu. Na svaki manji zaron rakete mora se istovremeno kontrirati, a najlon taj kontakt ne pruža pa mislim da bi bilo puno više fulanih grizeva.

Chris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter ElvaChris standing up holding his daughter Elva

Posebna stavka su udice. Već sam rekao da sam koristio manje udice u početku, a onda završio sa Raptoricama vel.1 koja je doslovce kuka. U normalnom ribolovu šarana koristim samo vel. 8 i 10. Možete si zamisliti koliko mi je trebalo samouvjeravanja da stavim tako velike udice. Najbolje mi se pokazao model udica „wide gape“ jer jako malo para ribi usta iako se lovi špagom. Sva kvačenja su duboko u ustima ribe, toliko duboka da se jedva prstima mogu izvaditi. Da se ne bi ribi trgala usta VAŽNO je tijekom cijelog drila imati potpuno olabavljenu kočnicu rolu koju pri privlačenju ribe prstom pridržavamo na špuli role. Bitno je ne siliti ribu van.

Raketa mora imati povratni sistem da bi ovaj sistem funkcionirao. U početku sam sistem vezao sa strane krila rakete gdje se veže špaga ili gdje je presavijena žica za povratni sistem, no nakon par riba od divljeg kretanja ribe upredenica se toliko uništi da se mora često mjenjati. Potom sam stavio čelični ring pa na njega vrtilicu sa predvezom. Moj prijatelj David je bio toliko isfrustriran odgriženim sistemima da je odlučio koristiti tanku kevlarsku sajlu, no nije imao niti jedan griz, čim je promjenio predvez opet sve po starom. Zadnja modifikacija je rupa u tijelu rakete između krila na koju sam navukao čelični prsten sa vrtilicom i predvezom.

Punjenje spod riga:

Kako loviti spod rigom?

Metoda lova spod rigom je sljedeća. Moramo se koristiti pothranom jer bez toga nema okupljanja riba i halapljivog uzimanja svega na što nalete u toj zoni hranjenja. Probao sam i bez hranjenja, ali samo sa sporadičnim grizevima. Najčešća pothrana je kuhani kukuruz. U raketu na dno ubacim pola šake kukuruza, stavim udicu, pa sve opet zatrpam kukuruzom dok predvez strši sa vanjske strane. Nadolijem vodu i zabacim. Tu samo treba pripaziti da se ne petlja sa špagom povratnog sistema rakete ili da se ne omota oko žice na raketi. Zna se ponekada dogoditi da predvez pri ispadanju ostane zakvačen za žicu ili da se omota oko žice. Ako tada dobijete griz najčašće puca predvez, ili se odvije udica, žica izgleda toliko demolirana da je mi rukom ne možemo tako savinuti. Pri ulasku rakete u vodu kod zabaca potrebno je brzo prikupiti sav višak upredenice i doći u izravni kontakt sa raketom. Kočnica role se odmah mora otpustiti na proklizavanje. I tada jednom ili dva puta kratko trznem raketu da oslobodim povratni sistem. U ovom trenutku kukuruz je propao i izbacio i sistem sa udicom koji visi ispod rakete. Griz može uslijediti odmah, to je u nekih 40% slučajeva, u 60 % slučajeva griz uslijedi dok raketa pluta. Ja je ostavim i do 1 minute, ako se ništa ne dogodi onda ju malo trznem, ponekada vibracije koje nastanu na vodi zaintrigriraju ribe pa često baš tada zna uslijediti griz. Zna se dogoditi da raketa mirno pluta i onda odjednom potone. Najviše grizeva imao sam baš u tom slobodnom plutanju rakete nakon i minute poslije zabaca.

Najveći problem spod rigu predstavlja vjetrovito vrijeme i valovi. Cijeli sistem mora stalno biti napet, na mali pomak rakete mora se odmah kontrirati. Svako malo se mora namotati višak najlona i provjeravati da li je sve napeto. Valovi daju privid potapanja pa je teško uopće vidjeti glavu rakete i tako vizualno detektirati griz pogotovo ako lovite na daljinama preko 130 metara. Svi grizevi su potpuno neočekivani, iznenadni i u većini slučajeva siloviti. Iako neki misle da je griz svaki čas, nije baš tako. Riba prima kako njoj odgovara i ovisi od dana do dana. Ponekada u periodu od 10-15 minuta možete imati i do 10 grizeva jedan za drugim, pa slijedi i po sat vremena bez griza ili sa jedva dobivenih 1-2 poteza. Dobra strana ovog načina lova je ta što pretražujemo veću površinu vode, gdje god se riba pojavljuje na površini postoji šansa i da primi. Meni je najbolje riba primala u svibnju i lipnju u kasnim poslije podnevnim satima od 18.00 do 21.00 sati pred sam mrak ili za vrijeme jakih vručina popodne kada je voda mirna i prepuna vune od jablana. Kako voda zatopli tako se riba počinje povlačiti u hladniju vodu na dno, ali ima dana ljeti i kada je na površini (rano ujutro, popodne ili predvečer), e takva situacija je stvorena za spod rig. Da bi se pripremilo mjesto i navukla riba na lovno mjesto preporučam dodatno prihraniti tj. ubaciti 10-15 raketa bez da se uopće lovi, da riba stekne naviku da joj dolazi hrana i čim se pokaže na površino to je to.

Iako ovaj sistem pruža mnoge lijepe trenutke i zadovoljstvo ulova velikih riba on s druge strane ima neke loše strane, uostalom kao i svaki normalni sistem dubinskog lova šarana. Najvažnije je da uvijek koristite novi shock leader i kvalitetnu upredenicu, da provjerite špagu na raketi kao i sve čvorove. Svaka mala greška može značiti da vam riba potrga jedan od tih dijelova najslabije karike. Već sam napomenuo trganja sistema i udica. Dosta sistema ostaje u ustima ribe ukoliko potrga predvez, no opet dobra strana je ta da barem ne vuće cijeli sistem sa olovom kao inaće. Međutim osobno sam imao situaciju da mi je riba strgala u drilu upredenicu i otplivala sa shock leaderom i raketom i to 2 puta. Kasnije sam rakete pronašao na panjevima prilikom čišćenja jezera od sistema.

Druga loša strana je kod lova na spod rig sa dlakom na udici gdje je cijela udica otkrivena, ovdje su česta kvačenja ribe sa vanjske strane tijela. Neki moji prijatelji su na ovaj način ulovili dosta riba sa vanjske strane tijela, a najveća riba do sada ulovljena na spod rig bio je šaran Gabi 26.00 kg, ulovljen baš sa vanjske strane za peraju. Mislim da je bolje loviti sa udicom na kojoj su zrna kukuruza, jer osobno nikada nisam imao niti jedno kvačenje na tijelo ribe, sve je bilo za usta. Ovom metodom sam prošle sezone ulovio preko 40 šarana, a ove godine i novi osobni rekord na spod rig 19.750 kg. Prošle sam godine imao šarana težeg od 20 kg koji mi je nakon 30 minuta borbe jednostavno potrgao predvez pred podmetačem i otišao.

Mala napomena: Kada se odlučite loviti spod rigom u normalnom ribolovu nemojte zaboraviti izvaditi jedan lovni štap van, jer je ova metoda lov šarana udicom, dakle još jedan lovni štap, a kod nas su zakonom dozvoljena samo tri, pa pripazite na to da ne bi bilo nismo znali. Pozdrav i bistro!

Chris standing up holding his daughter Elva